נותנים תקווה

מה קורה כאשר האזרח הפשוט נאלץ לעמוד מול וועדות הביטוח הלאומי כדי לממש את זכויותיו. ברוך עטאלי סמנכ"ל חברת תקווה, החברה החדשה בשוק למימוש זכויות מנסה להסביר איך מצליחים לזכות בזכויות הכספיות שמגיעות לנו מול הביטוח הלאומי

מה קורה כאשר אנשים בעלי לקויות ובעיות גופניות (או נפשיות) שונות נאלצים להילחם בגוף הגדול הנקרא הביטוח הלאומי. על פי רוב הם מפסידים והניצחון על מעט הכסף אותו הם בסופו של דבר מקבלים (אם בכלל) הוא מבחינת ניצחון פירוס. את האמת העגומה הזו באה לשנות חברה חדשה שקמה ושמה "תקווה" וכשמה כן היא, מטרתה להעניק תקווה לכל אותם אלו שנלחמים מול הביטוח הלאומי. השבוע פגשנו לשיחה את סמנכ"ל החברה, ברוך עטאלי שהגיע לתפקיד לאחר שעות רבות של למידה ורצון עז לעזור לזולת. כאשר אנחנו שואלים אותו מה מניע אותו בדרכו הוא משיב: "השמחה שעוד אזרח קיבל את מה שמגיע לו" .

מה בעצם חברת תקווה עושה?

"תקווה נותנת תקווה לכל אלו שאינם יודעים כלל מזכויותיהם ואלו שיודעים, יודעים ממש על קצה המזלג. תקווה קודם כל מבהירה לאדם בבירור מה מגיע לו שכן רוב האנשים חיים בערפל של שמועות ששמעו מכאן ומשם. לכן הדבר הראשון הוא לגרום לערפל להתפוגג על ידי אנשי מקצוע שלומדים כל מקרה לגופו ומנתחים אותו עד דק על מנת להבין היכן הדברים עומדים מול הביטוח הלאומי ולאחר ש"תקווה" מבינה שיש כאן מה לתבוע אזי היא עוזרת ללקוח לתבוע את המגיע לו על פי החוק".

מה היתרון של חברת תקווה?

"היתרון של תקווה הוא בעיקר בגלל המקצועיות וזריזות הטיפול בתיק, ידוע לנו שאנשים נתקעים לעיתים תכופות עם תיקים במשך שנים. אנו שומעים על אנשים שהולכים לעורכי דין וידוע לנו על מקרים שהתיק השתהה שם שלוש וארבע שנים ויותר".

מה עוזר לבן אדם ללכת באמצעות תקווה ולא לבד אל מול הוועדות של הביטוח הלאומי?

"רוב האנשים נרתעים מהביורוקרטיה של הביטוח הלאומי וכשהלקוח יודע שעושים לו את העבודה של הניירת כבר נגולה אבן מליבו. דבר נוסף גם אלו שאינם נרתעים מהביורוקרטיה עדיין אין הם בקיאים בחוק וכשהם הולכים לוועדות על פי רוב הם נדחים מחמת בורות וחוסר ידיעה. הם אינם יודעים היכן לתת דגש  והיכן להתרכז כשהם מתארים את הקושי מול הוועדה. לצערנו הרופאים שיושבים בוועדות מנצלים את חוסר המקצועיות שבהגשת התביעות ובקלות מוצאים פרצה שדרכה הם דוחים את התביעה. לעומת זאת כאשר הלקוח מודרך על ידינו הוא יודע היכן להתמקד בתיאור הבעיה. הוא מרגיש בטוח יותר כאשר יש לו גב חזק של צוות מקצועי שמסביר לו מה היא מהות הוועדה וכיצד עליו להיערך לקראתה. את הידע הזה אנו נותנים ללקוח בנוסף לתמיכה הנפשית והעידוד שכל כך נדרש  לו בעקבות מצבו הלא סימפטי".

אילו אתה מנכ"ל הביטוח הלאומי, מה היית מתקן או משנה?

"המצב הנוכחי אינו תקין בעליל, בוועדות הרפואיות יושבים רופאים שמקבלים את שכרם מהביטוח הלאומי  זהו ניגוד אינטרסים מובהק. עיקר השינוי צריך להיות שבוועדות ישבו אנשים שאינם מקבלים את משכורתם מהביטוח הלאומי. כיצד זה יעשה, זה כבר עניין טכני . קודם כל שתהיה הבנה בסיסית שהמצב הנוכחי אינו תקין בלשון המעטה".

יש איזה מקרה מעניין שנחקק בזיכרונך?

"מקרה של אמא לילד עם פיגור שכלי מאזור הדרום שקיבלה במשך 8 שנים קצבה של 1095 שקל ולאחר שחברת "תקווה" עזרנו לה בטיפול בתיק, הקצבה עלתה ל 4230 שקל בחודש. לאחר הזכייה האמא שאלה אותי: 'ברוך לפני שמונה שנים המצב של הילד היה יותר קשה? למה נתנו לי רק 1095 שקל בחודש?' התשובה שעניתי לה ושטמנה בי כוח עצום ומראה לי כמה חשובה העבודה שלנו . זה ההבדל  בן מי שמבין ויודע את החוק ומטפל בתיק מאשר אחד שיכול לחשוב שמה שהוא קיבל זה הסכום הנכון ובשביל זה בדיוק אנחנו פה: לעזור לאזרח לקבל את מה שמגיע לו על פי חוק".

אתה נשאר בקשר עם לקוחות שזכו?

"כן, יש לי לקוחות שעוברים טיפולים קשים, שבזמן הטיפול בתיק נוצר קשר אישי שמתבטא בשיחות עידוד לפני טיפולים ושיחות שאלה לשלומם וכמו כן הרבה מילות עידוד ותמיכה".

מה בעצם האופציות של אדם שנכשל מול הוועדה הרפואית

"האופציות הן להגיש ערר על ההחלטה הראשונה ואם הערר נדחה אפשר להגיע לבית משפט או לחילופין להמתין חצי שנה ואז להגיש שוב תביעה".

איפה אתה רואה את עצמך ואת תקווה בעוד שנה מהיום?

"בעזרת השם, אני רואה את המנכ"ל אבנר הייזלר ואת סמנכ"לית השיווק שירלי קוגמן ואת עצמי מובילים את החברה הגדולה ביותר בארץ למימוש זכויות".

31 הערות

להשאיר תגובה