רבות כבר דובר ונכתב על הסמיכות הבעייתית של יום הזיכרון ליום העצמאות, מאחר ונראה שימי "העצב" הזיכרון נשארים מחוברים לימי "השמחה" של העצמאות מזמין לנסות להבין איך שני ימים מנוגדים ואפילו סותרים יכולים להתגורר יחד "יום ליד יום" ויותר מכך איך החיבור של הניגודים מזמין כל אחד מאיתנו לנוע עוד צעד קדימה לעבר מימוש טוב יותר של העצמאות שלו כאדם. 

מה זה אומר בכלל להיות אדם עצמאי?

המשמעות של עצמאות שלנו כבני אדם היא היכולת של כל אחד מאיתנו להתקיים כיחידים בלתי תלויים. אז איפה הבעיה ? הבעיה היא שבני אדם מעצם היותם בני אדם הם יצורים תלויים. תלויים בקשר וקשרים עם האחרים שסובבים אותם. היכולת להיות ביחסי תלות מול היכולת להיות עצמאי היא יסוד כמעט הכי משמעותי בחיים שלנו כבני אדם. כולנו כתינוקות נולדים תלויים לגמרי במבוגרים שיטפלו אותנו וכולנו רוצים להפוך להיות מבוגרים שיודעים "להסתדר" בכוחות עצמנו. 

איך הזיכרון או הזיכרונות קשורים לזה?

זיכרון שלנו כמבוגרים אפילו מבוגרים צעירים מורכב מרגעים נעימים ומחברים עם המשפחה והחברים שהיו אתנו אבל פעמים רבות גם מכיל זיכרונות קשים של פגיעות, טראומות או רגעים וזמנים בהם הצרכים שלנו לא קיבלו מענה טוב או מספיק. ככול שיש לנו יותר זיכרונות לא נעימים או טראומתיים היכולת שלנו להפוך לעצמאים נפגעת או קטנה. 

דר ענבל לוסטיג – עובדת סוציאלית מוסמכת המתמחה בפסיפותריה פסיכואנליטית – מטפלת בהורים מתבגרים וצעירים_חברה בקהילת המטפלים SOMEBUDDY

איך בכל זאת הופכים את הזיכרון גם אם הוא טראומתי או לא נעים, למקום שממנו נהפוך עצמאים יותר?

  • דבר ראשון לא מתעלמים מזיכרון, מאחר וככול שננסה להתעלם ככה יש סיכוי שהזיכרון ישוב ויציף אותנו. אפשר לספר את הזיכרון מחדש לעצמנו, לחבר/ בן משפחה  קרוב או כל דמות שאתם מרגישים שניתן לסמוך עליה שתקשיב לכם.
  • ימים או רגעים שבהם אתם מרגישים מוצפים בזיכרונות או בקושי הם ימים שמוטב להיות בהם עם אנשים לא בהכרח חייבים לשתף בכל מה שאתם מרגישים לפעמים רק להיות בחברת אנשים קרובים עושה את ההבדל.
  • בוחרים תחום או נושא שבהם הייתם רוצים לפתח או להרחיב את העצמאות שלכם. זה יכול להיות דברים קטנים או תחום שתפרקו אותו למשימות קטנות. אין משהו ל'גודל' של התחום הדבר החשוב היא תחושת ההצלחה ובעיקר ההתמדה שתצברו בתוך הניסיון.
  • חפשו לעצמכם תחום של עניין לפעמים חדש, לפעמים כזה שהתעסקתם בו בעבר ולפעמים כזה שרק חלמתם ( יכול להיות תחום של אומנות, יכול להיות תחום של עניין או ידע) תחושה של הצלחה ברכישת ידע או יצירה יכולה לתרום באופן משמעותי לחיזוק תחושת העצמאות והיכולת שלכם. 
  • והדבר הכי חשוב אם אתם מתמודדים עם זיכרונות שמעיקים ומטרידים אתכם אין סיבה שתתמודדו לבד, חפשו לכם איש מקצוע מיומן שיעזור לכם לצמוח מתוך הזיכרונות לעבר העצמאות שלכם. 

ד"ר (PHD) ענבל לוסטיג היא עובדת סוציאלית מומחית בפסיכותרפיה פסיכואנליטית, מטפלת במתבגרים צעירים ויועצת בענייני קריירה. חברה בקהילת המטפלים SOMEBUDDY, אתר לחיפוש ולהתאמה אישית של אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש, ההתפתחות האישית, העסקית והמקצועית. 

 

תגובות

להשאיר תגובה