מידי שנה מתבצעות בישראל כ-5,000 כריתות רחם. רבות מהן, על פי ד"ר לקסמן, אינן מוצדקות. "יש היום דרכים מצוינות לטפל בבעיות רפואיות ברחם, מבלי לכרות את הרחם בשלמותו".

"ניתוח כריתת רחם הוא אחד הניתוחים הנפוצים ביותר בארץ ובעולם. נפוץ הרבה יותר מידי." אומר ד"ר דב לקסמן. "מדובר בניתוח קשה, הן מהבחינה הפיזית והן מהפן הנפשי, ומומלץ להימנע ממנו ככל שניתן"- ד"ר לקסמן יודע על מה הוא מדבר. שנים רבות שימש כרופא בכיר ואחראי על השירות הכירורגי-האנדסקופי של בית החולים ליולדות הקריה ובית החולים ליס.

"מסתבר שאחת מתוך 3-4 נשים שעברו כריתת רחם, הייתה זקוקה לאחר מכן לטיפול כירורגי נוסף, עקב בעיות שנוצרו עקב כריתת הרחם", מספר ד"ר לקסמן.

"הרחם מהווה מעיין עוגן ומשענת לאיברי האגן. כאשר אנו כורתים את הרחם כל איברי האגן צונחים כלפי מטה. נוצרת היחלשות של השרירים והדבר עשוי להוביל בטווח הקצר או בטווח הארוך לבעיות בהטלת שתן, בפעולות מעיים ובקיום יחסי מין. בנוסף, כריתת הרחם יכולה לגרום לשורה ארוכה מאוד של תופעות לוואי, כגון מנופאוזה מוקדמת, בריחת סידן (אוסטאופורוזיס), פגיעה נפשית שמובילה לאיבוד החשק המיני ויובש נרתיקי."

 בשנת 2010 הקים יחד עם ד"ר יעקב (קובי) כהן את קבוצת איה מדיקל שחרטה על דגלה להוריד את שיעור כריתות הרחם המיותרות בישראל. "את איה מדיקל מבדלת תפיסת העבודה של מומחי המרכז כי יש לעשות ולמצות כל טיפול חלופי אפשרי על מנת לשמור ולשמר את רחם האישה. אנחנו קודם כל אומרים לא לכרות את הרחם, אלא כמוצא אחרון בלבד" אומר ד"ר כהן.

אבל מה לעשות אם הרופא שלך המליץ לך על כריתת הרחם? ד"ר לקסמן מציע להקשיב, להתייעץ עם גורמים נוספים ולשקול. "חשוב להבין שבעידן של היום יש טכנולוגיות כירורגיות מתקדמות וחדשניות, ולכן לא כדאי למהר לכרות את הרחם.

ראשית יש לאבחן היטב את הבעיה, היקפה וממדיה. לא כל שרירן רחמי מחייב לעשות ניתוח כלשהו. באמצעות טכנולוגיה הנקראת היסטרוסקופיה ניתן בכלים עדינים מאוד לחדור לרחם מהנרתיק, להסתכל פנימה, להבין לעומק מה הבעיה ואפילו לנתח כדי לתקן את הבעיה. גם במידה ונדרש לכרות שרירן (מיומה), לרוב אין צורך לכרות את הרחם. 

במקרה של דימום רחמי מוגבר, נשים שהשלימו את תכנון המשפחה שלהן, יכולות לצרוב את רירית הרחם וכך להפסיק דימום. 

במקרה של צניחת הרחם – יש היום טיפולים מתקדמים כגון מתלה לרחם או תיקונים נרתיקיים לחיזוק רצפת האגן".

יחד עם זאת מבהיר ד"ר לקסמן שאכן ישנם מקרים בהם אין תחליף לכריתת רחם "במחלות ממאירות של הרחם או בצניחות רחם קיצוניות מאוד, לרוב אין מנוס מכריתת הרחם. אבל מניסיוני, 90% מכריתות הרחם מבוצעות בשל ממצאים שפירים וזה פשוט חבל".

לפניות לד"ר דב לקסמן וד"ר יעקב (קובי) כהן ניתן להתקשר ל"איה מדיקל": 03-7646930 

או ליצור קשר דרך האתר: ayamedical.co.il

תגובות

להשאיר תגובה