תקופת הקורונה הביאה אנשים רבים למצב שלא ציפו להיות בו. יציאה כפויה לחופשה ללא תשלום וללא צפי חזרה, פיטורים מעכשיו לעכשיו. מצב בו אין כסף לקנות אוכל הביתה. בן רגע הפכה שכבת הביניים שהיא רוב האזרחים במדינה לאוכלוסייה שנאבקת לשרוד.

בתוך כל הכאוס ישנן הרבה מאוד כתובות למתן סיוע ולקבלת עזרה- אבל אין מקום אחד שמרכז את כולן בצורה מסודרת ומאורגנת. בדיקה מהירה ברשת מעלה את אתר גיידסטאר- רשם העמותות של משרד המשפטים אך באתר זה מופיעות רק עמותות ולא כולן פעילות או רלוונטיות ואין באמת אתר שמרכז את כל העמותות והארגונים החברתיים אשר מציעים תמיכה ועזרה לציבור אשר מחפש תמיכה ועזרה בשירות הציבורי.

הצורך המשמעותי הזה, באתר אחד שמרכז את כל המקומות שמספקים מענה תמיכה ועזרה,  הביא להקמת היוזמה 'אינדקס העזרה הגדול' – אתר שמכיל את כל העמותות הפעילות, ארגוני הסיוע לפי תחומים, מערכים התנדבותיים ואף מוקדי סיוע ציבוריים.

את האינדקס הקימו דפני ליף – פעילה חברתית, ורוני קנטור יזמית ואקטיביסטית. אליהן חברו הרשת הישראלית להתנדבות ועמותת אופק (שירות לאומי) הצטרפו כשותפות לדרך, וסייעו באספקת תשתית לאחסון האתר ובהקמת מערך מתנדבים לצורך מיפוי והזנת נתונים.

 כמו כן מתנדבים רבים התווספו לתהליך והחליטו לתרום מזמנם ויכולתם, ממש כמו דפני ורוני, על מנת שאינדקס זה יקום במהירות וישרת את מטרתו. מרעיון של שתי נשים התגבה תוך ימים ספורים קבוצה של אנשים אשר חיפשו איך ואיפה הם יכולים לתרום מהידע והיכולת שלהם. קבוצה שהשקיעה את כל כולה באינדקס בכדי שיקום ויפעל במהרה ויספק לאנשים הזקוקים לו את המידע שהם מחפשים וצריכים.

רוני קנטור, החולמת הגדולה של האינדקס נטשה את חיי העיר הגדולה וסגרה את חנויות הבגדים והנעליים בעיצובה לפני שנים ועברה להתגורר בעתלית. משם היא מנהלת עסק של ייצור נעליי כלה טבעוניות , חולמת ומיישמת את היכולת לסייע לאנשים שזקוקים לסיוע, והאינדקס הוא דרך אחת לעשות זאת.

אור גרנות מתל אביב, שעד שפרצה מגפת הקורונה עבדה בעמותת 'תבל בצדק' בנפאל וחזרה לארץ עם התפרצות המגפה. "רוני שאלה אותי אם אני רוצה לקחת חלק" מספרת אור "התחברתי לדפני והתחלנו לפעול. תוך שבוע היינו ארבעה אנשים. תוך חודש עשרה. עכשיו יש מעל 300 אנשים שלוקחים חלק כלשהו בעשייה שלנו- והכל בהתנדבות מלאה" היא משתפת.

אחת מהפעילות הבולטות שהצטרפה בתחילת הדרך ותרמה רבות לפרויקט היא עדי חלפן אמא לשניים מיפו והבעלים של חברה לבניית אסטרטגיה, אפיון ועיצוב אתרים ומוצרים דיגיטליים. עדי לקחה על עצמה להקים ולתפעל את האתר וגיבשה תחתיה צוות של אנשי מקצוע שהצטרפו בשמחה בכדי להקים את הפרויקט. ביניהם אלי ענתבי, מתכנת בחברה לפיתוח אתרים ואפליקציות המתגורר בשערי תקווה אשר עבד עם עדי על ההקמה והתפעול.

גרי גוזלן, מהרצליה מספר: "הגיעו אליי כל מיני סיפורים ומקרים בתקופת הקורונה וניסיתי לסייע במה שיכלתי. העלתי פוסט בכדי לחפש חיבורים ודפני פנתה אליי וסיפרה לי על האינדקס. הבנתי את החשיבות המטורפת והחלטתי להצטרף".

שני, צעירה בת 28 מבאר יעקב שעובדת בתור דירקטורית בחברת סטארטאפ מספרת " אני תמיד מתנדבת באיזו שהיא מסגרת. הקורונה יצרה תנאים לעשייה חברתית אונליין, והפרויקט של האינדקס התחבר עם מה שאני עושה בעבודה רק עם טוויסט חברתי.

הייחודיות של האינדקס הוא שהוא מנגיש לכלל האזרחים, ללא עלות ובצורה קלה ויעילה את כל הארגונים, העמותות והחברות- הן הציבוריות והן הפרטיות המספקות סיוע ותמיכה בכל תחום שנדרש. כמו כן האתר הינו פלטפורמת מידע מרוכזת לכל המבקשים להתנדב ולתרום, ומחבר בין עמותות וארגונים למתנדבים מתחומים מגוונים.

האתר הוקם דווקא בתקופת הקורונה, תקופה בה רבים מצאו את עצמם נזקקים לסיוע חיצוני אבל ללא יכולת כלכלית לממן את אותו סיוע. מתרומה של מזון ועד תמיכה נפשית- החיפושים ברשת גדלו ולכן החשיבות של האינדקס נהייתה חיונית. הוא כמובן אינו זמני וימשיך לפעול ולהתעדכן גם כאשר, בעתיד, תחלוף הקורונה מחיינו. 

לאינדקס: www.alefbet.org.il 

 

תגובות

להשאיר תגובה