עו"ד גיא אופיר המתמחה בדיני משפחה וירושה בשיחה מרתקת וחשובה על הסיבות האקטואליות שמובילות לגירושין, מה חשוב לזכור גם בדרך לחתונה והאם למרות הסטטיסטיקה המבהילה, הוא עדיין מאמין במוסד הנישואין?

נראה שבשנים האחרונות אנו עדים יותר ויותר להתפוררות מוסד הנישואין. אם בעבר מי שהתחתן נחשב שכמי שהצליח בחיים ולהיות גרוש הרגיש לרבים אפילו כבושה, היום נדמה שהיוצרות התהפכו לגמרי. עורך הדין גיא אופיר, מומחה לדיני משפחה, מסכים בהחלט:"פעם להתגרש זה מאוד הפחיד ושיתק, המחשבה של 'מה יהיה, איך נסתדר ומה יגידו' והיום כבר אין סטיגמה על מתגרשים, היא הפכה להיות כמעט הפוכה –  מי שמתגרש הוא in בגלל שאחוז המתגרשים כל כך עלה,  אדם מביט ימינה או שמאלה, רואה את החבר הזה מתגרש או את הידידה שלו מתגרשת.  אני מאמין גם שלא מעט זוגות ממהרים להתגרש בטרם הם מיצו את כל האפשרויות הטיפוליות והשקיעו מספיק זמן, מחשבה או אנרגיה לשקם את הקשר או לפחות להתגרש בדרך יותר סבלנית.

– אפשר להניח שיש לך עבודה רבה בשנים האחרונות. מוסד הנישואין נראה במצב לא מזהיר כלל

"כן, אחוז הגירושין עלה משמעותית בעשור האחרון ובשנים האחרונות במיוחד. אם דיברו על זוג אחד משלושה שמתגרשים, עכשיו זה כבר 1 מתוך 2.5. זה רק עולה ועולה, גם בפריפריה.  בעיקר זה נובע בגלל הרשתות החברתיות, הפיתויים והגירויים שמסביב שמביאים בקלות לבגידות. מעבר לזה השינוי הוא שנשים היום הן עובדות, קריריסטיות ופחות תלויות בבעליהן מאשר בעבר,  מה שמביא להן יכולת ובטחון לפרק זוגיות כשהדברים לא טובים".

הרבה פעמים שזוגות במשבר כלכלי או אחר בתוך הנישואין 'שוברים את הכלים' במיוחד זוגות בחמש עד עשר שנים הראשונות לנישואיהם, אז אחוז הגירושין גבוה יותר. לא אחת, מעורבים גם  ילדים רכים בשנים. יש כאלו שלא מצליחים להבין את השינוי הגדול שעוברת הזוגיות לאחר שנולד ילד, תשומת הלב והאנרגיה מופנות למקומות אחרים ולא תמיד הזוגות מצליחים להתגבר על כך".

בנוסף, עו"ד אופיר מצביע גם על סיבות אקטואליות ומודרניות המובילות לסכסוכים זוגיים. "יש עניין מאוד מאוד משמעותי כיום – מצוקת הדיור שגורמת לזוגות רבים לחזור להתגורר אצל ההורים,  גם אחרי כשהם כבר נשואים וזו סיבה שמביאה לא פעם ולא פעמיים לסכסוכים וגירושין.

מכיוון אחר, העליה בתוחלת החיים גם היא מאוד משמעותית כי נוצר מצב שאנשים מגיעים אחרי הרבה מאוד שנות נישואין לגיל פרישה ושניהם פנסיונרים. אם פעם תוחלת החיים הייתה 70 היום היא עומדת לערך על 84 מה שמשאיר לזוג לחיות יחדיו עוד 20 שנה ואנחנו רואים הרבה מאוד מקרי גירושין בגיל השלישי, משהו שהיה פחות קיים בעבר. אמנם אנשים מתחתנים היום בסביבות גיל 30 אבל הם לכאורה צריכים  לחיות יחד 50 שנים עם אותו בן הזוג,  עד גיל 80 וזה לא פשוט".

– לדעתך יש בכלל  עתיד למוסד הנישואין ?

"בהחלט אבל צריך להבין שישנם קשיים אוביקטיבים בלחיות עם המציאות המשפחתית והזוגית, כשבמציאות יכולים להיות ימים פחות טובים ולהערך הכי טוב שאפשר למזער את הנזק אם חלילה יהיה משבר שיביא לגירושין.

"היום ערך חיי המשפחה פחת מבעבר וגם זו סיבה לא מבוטלת ליכולת של זוגות לראות את הגירושין כדבר שהוא לא נורא ואפילו הפך להיות 'איני' ומקובל. יש שנכנסים לתוך מערך אובססיבי מהיר וחד של הרצון להתגרש לא פעם ולא פעמים בגיבוי הורים שמלעיטים ותורמים את חלקם בדבר ולימים לא פעם ולא פעמיים הזוגות האלו עוצרים ומבינים שזו היתה שגיאה".

הוא עצמו בן 40, נשוי + 4 ומתגורר בקרית ביאליק. מעניינת ואולי גם מעודדת משהו היא העובדה שהסיפורים הרבים והקשים שלהם היה ועודנו עד על התפרקות של זוגיות קצרה או ארוכה, בגידות  ומאבקים משפטיים קשים בין בני זוג – לא הפכה אותו לחסר אמון במוסד הנישואין.

– אתה נשוי שנים רבות  יחסית. החשיפה התמידית לנושא הגירושין לא מרתיעה או מועררת חשש מסוים ברמה האישית?

"מבחינה אישית לא, להפך. אני משתדל כמה שאפשר ללמוד מטעויות של אחרים , לעשות את הטוב ביותר האפשרי בחיי האישיים, אבל  אין ספק שזה מעורר בעיני לפחות את הצורך עבור זוגות צעירים שיקפידו יותר  על הסכמי ממון לפני שהם מתחתנים, זה מאד  משמעותי וחשוב. אני גם ממליץ להיות זהירים עם הסכומים שכותבים בכתובה, לא להפריז מבלי להבין שלכתובה יש משמעות. כן, זה לא סכום שכותבים אותו סתם ובהחלט אפשר לדרוש אותו אחר כך במשפט גירושין".

עו"ד אופיר, בעל ותק של 16 שנה,  עם הסמכתו כעורך דין בשנת 2000 ייסד את משרד עורכי הדין שבבעלותו, המונה 4 סניפים בקרית מוצקין, בנימינה, מודיעין ורמת ישי. המשרד מעסיק עוד חמישה עורכי דין וצוות של מזכירות.

כמומחה בתחום המשפחה והירושה הוא נחשב למרצה מבוקש בלשכת עורכי הדין מחוז חיפה, מוסדות אקדמיים ובמסגרות שונות נוספות . מתוקף מומחיותו וניסיונו העשיר בנושאים אלו, עו"ד אופיר גם משמש לעיתים קרובות כיועץ חיצוני בכל הקשור לתיקים מורכבים, בניית אסטרטגיה וניהול מהלכים משפטיים .  בנוסף הוא יו"ר ועדת בתי הדין הרבניים בלשכת עורכי הדין וחבר הפורום דיני משפחה וירושה בלשכת עורכי הדין בישראל.

לדבריו, מכל תחומי המשפט בחר דווקא להתמקד בתחום המשפחה, כי הוא מרגיש שזו שליחות עבורו. "התמודדות במצב גירושין משול לאבל, כמו אובדן של אדם קרוב. אני רואה אחריות חשובה ושליחות בלמצוא את האנשים באחד השבילים הכי קשים בחייהם ולסייע להם לעבור את הצומת הזו, לאסוף אדם מפגישת יעוץ ראשונה עד סיום התהליך ואחרי, ולהעצים אותו תוך שמירה והקפדה כל הזמן על טובת ילדיו, אם יש.

לנהל את המשבר והמאבק המשפטי ברגישות המתחייבת וראיית היער כולו ולא אך ורק את העץ הבודד. גישת העבודה שמנחה את המשרד הינה העצמת הלקוח תוך כדי ניווט לכיוון המיטבי עבורו ומזעור נזקים, מו"מ מול הצד שכנגד ופיתרון מקיף עבורו לחיים איתנים ושלווים ביום שאחרי הגירושין.

"אנחנו מלווים את הלקוחות תוך רגישות רבה למצב הנפשי הקשה בו הם נמצאים ובנסיון להשיג עבורם את מלוא הזכויות", הוא אומר, "אני לא מחפש רק לנצח במשפט אלא שומר על ראייה כלל מערכתיח ומקשה אחת של הסכסוך הזוגי. תחושת האחריות הזו והיכולת לתת ולהעצים אחרים במצבים שכאלה במיוחד כשמעורבים קטינים זה ערך מאוד חשוב בעיני. מעבר לזה אני נהנה לשרת אנשים ברמה הפרטית והאישית, פחות עניין אותי לייצג חברות או גופים מסחריים".

 

6 הערות

להשאיר תגובה