נכון או לא נכון- מיתוסים על פרוביוטיקה

מיתוס מס '1 : רק מי שיש לו בעיות בריאותיות צריך לקחת פרוביוטיקה

 לא נכון

 זה לצערנו לא נכון. אם כולנו היינו עדיין גרים בחוות, מגדלים יבולים משלנו באדמה אורגנית, הרחק מזיהום אוויר, מזון מעובד, תוספים כימיים, חומרי הדברה וכל שאר הרעלים שאנו נחשפים אליהם מדי יום, זו אולי הייתה יכולה להיות עובדה כונה. עם זאת, החיים המודרניים חושפים אותנו לגורמים הפוגעים במיקרוביום ואוכלוסיית החיידקים במעיים.

אנו נוטים לאכול תזונה מעובדת מדי מלאה בסוכר, שומנים ופחמימות פשוטות. לעתים קרובות אנחנו לחוצים, נוטלים אנטיביוטיקה באופן קבוע ומקבלים באופן לא מודע רעלים אפילו מהאוויר שאנחנו נושמים.

כל הגורמים הללו הורגים את החיידקים הטובים החיים במעיים שלנו, ומפנים מקום לחיידקים, נגיפים ופטריות שעלולים להזיק. נטילת תוסף פרוביוטיקה איכותי מאפשרת לנו להחזיר את האיזון של החיידקים הטובים לפלורת המעיים אם היא כבר פגומה, ולשמור עליה בריאה גם לאחר מכן ולאורך זמן.

מיתוס מס '2 : מספיק לצרוך יוגורטים ומזונות מותססים המועשרים בפרוביוטיקה

 לא מדויק

 בעולם היום, ישנם מאכלים ומשקאות פרוביוטיים רבים הזמינים באופן רחב. דוגמאות לכך כוללות יוגורט, ירקות מותססים כמו כרוב כבוש ומשקאות שונים כמו קמבוצ'ה. כל המזונות הללו מיוצרים בתסיסה תוך שימוש בחיידקים חיים ופעילים. עם זאת, היתרון המכריע בנטילת פרוביוטיקה כתוסף תזונה הוא היעילות הגבוהה.

מזון ומשקאות מותססים לרוב יושבים על המדף זמן רב לפני שצורכים אותם. כתוצאה מכך, החיידקים במוצר עלולים כבר להיות מתים או בשלב בו הם אינם יכולים לספק את מלוא היתרונות שלהם יותר.

מעבר לכך, החיידקים הפרוביוטיים בדרכם לאתר היעד שלהם (המעי) צריכים לעבור דרך הסביבה החומצית שבקיבה. החומציות הגבוהה בקיבה הורסת רבים מהחיידקים הטובים הללו, במיוחד אם הם כבר נמצאים בשלב מיושן מאחר וישבו על המדף כמה ימים או שבועות. לחיידקים פרוביוטיים המוגנים בציפוי טכנולוגי יעיל בתוספי תזונה מתקדמים יש יכולת שרידות גבוהה יותר בהשוואה למוצרי מזון.

יתרון נוסף וחשוב מאוד של תכשירי הפרוביוטיקה, לעומת מזון המכיל חיידקים פרוביוטיים, זה נוכחות של מגוון זנים פטנטיים וכמות רבה של החיידקים. מזונות דוגמת יוגורטים מכילים בד"כ זן אחד או שניים של חיידקים פרוביוטיים ממשפחה אחת, כאשר לרוב מדובר בזנים פשוטים בעלי חשיבות קלינית מוגבלת. לעומת זאת, תכשירי פרוביוטיקה טובים מכילים מגוון רחב של זנים מ- 2-3 משפחות וכוללים זנים בעלי יעילות קלינית גבוהה.

מיתוס מס '3: כל תוספי הפרוביוטיקה הם אותו דבר

לא נכון

החיידקים הפרוביוטיים הם לא "סל אחד"; סוגים שונים של חיידקים פרוביוטיים יכולים להשפיע על תהליכים שונים בדרגה שונה ולעיתים מנוגדת. לכן לא ניתן להתייחס לזנים פרוביוטיים כאל יחידה אחת.

כל זן פרוביוטיקה הוא חיידק חי בעל פונקציה שונה, מוכחת מדעית שהוא מבצע בגוף. וכמו בחיים, פורמולה המורכבת מזנים שונים עם כישורים משלימים עובדת בצורה הכי טובה. מחקרים שנערכו הראו כי מוצרים פרוביוטיים מרובי זנים יעילים באופן משמעותי ממוצרים בעלי זן אחד או שניים.

לקבל תוצאות אופטימליות, חשוב ביותר לבדוק בתוסף פרוביוטיקה שהזנים יגובו מדעית ויהיו כאלו שנחקרו. לאחר מכן, יש לבדוק את שילוב הזנים בכללותו על מנת להבטיח שזנים אלה יעבדו היטב יחד על מנת להבטיח את יעילות המוצר לצרכים ספציפיים. כמו כן, יש להתייחס למשפחות של חיידקים ולבדוק מגוון רחב של משפחות המכילות זנים בעלי יעילות קלינית גבוהה.

מיתוס מס '4: צריך לצרוך פרוביוטיקה רק אם לוקחים אנטיביוטיקה

לא נכון

נטילת פרוביוטיקה כאשר נוטלים אנטיביוטיקה היא אכן מומלצת על ידי גורמי מקצוע! תוספים פרוביוטיים נחשבים לטיפול טבעי ובטוח כאשר מטופלים באנטיביוטיקה. אך ניתן להשתמש בתוסף גם ללא קשר לאנטיביוטיקה, כאשר נדרש לשפר את פעולת החיידקים הידידותיים.

האנטיביוטיקה היא תרכובת אורגנית הנלחמת בחיידקים ומזהמים אשר הורסת את חייהם או מונעת את צמיחתם. אולם בדרך להשמדתם של החיידקים הרעים תוקפת האנטיביוטיקה כל דבר שנמצא בדרכה ורגיש לה, בין היתר גם "חיידקים טובים" המצויים במערכת העיכול, חיידקים שתפקידם לסייע לגוף להתמודד עם זיהומים ומחלות. החיידקים הטובים הללו נקראים פרוביוטיקה.

על ידי נטילת תוסף פרוביוטיקה בטיפול אנטיביוטי, משלימים את אוכלוסיית החיידקים הטובים במעיים, ובכך מפחיתים את הסיכון לתופעות הלוואי הקשורות לאנטיביוטיקה.

עם זאת, אנטיביוטיקה אינה הדבר היחיד המשבש את איזון החיידקים הטובים במעיים. גורמים אחרים כוללים מתח, תזונה לא בריאה, אלכוהול ועוד. אורח חיים מודרני מהווה איומים רבים על חיידקי המעיים הטובים שלנו. בשנים האחרונות מחקרים רבים מצביעים על כך שהפרוביוטיקה יעילה בטיפול בשורה ארוכה של תסמינים ומחלות, החל מדלקות בדרכי שתן ועד אלרגיות ומחלות עור. כיום נחקר אפילו הקשר בין פרוביוטיקה לבין מניעת השמנה, סוכרת ומצבים בריאותיים נוספים. לפיכך, נטילת פרוביוטיקה מומלצת לילדים, נשים וגברים לאורך כל ימות השנה ולא רק במהלך נטילת אנטיביוטיקה.

 מיתוס מס' 5- ככל שיש יותר חיידקים פרוביוטיים בתוסף כך הוא יותר יעיל יותר

נכון, אבל לא מדויק.

בגדול כן. על פי ההיגיון, ככל שכמות החיידקים ה"טובים" גבוהה יותר, כך יעילות המוצר הפרוביוטי גבוהה יותר, אך זה נכון לרוב כל עוד מדובר בתוסף פרוביוטי לתפקוד תקין של מערכת העיכול. ישנם גם זני חיידקים ספציפיים שמהם אין צורך בכמויות גדולות, מאחר והם מטפלים בבעיות ספציפיות כמו חיידק הblis k12 או חיידק הBB12. חיידק הבליס 12 ייעודי לאזור הלוע וחלל הפה. הוא תופס את מקומו של חיידק סטרפטוקוק A ופתוגנים אחרים, וכך יוצר מאזן חיובי נגד חיידקים מזהמים ומונע מהם להצמיח מושבות ולהתרבות.חיידק הbb12 הוא פרוביוטיקה ידועה, שמווסתת באופן חיובי את הרכב החיידקים במעי ואת התפקוד התקין של מערכת החיסון. נחשב לאחד הזנים הראשונים שמאכלסים את

אוכלוסיית החיידקים הטובים בגוף של התינוק ומגנים עליה. לאחרונה במחקר קליני שבדק את החיידק, נמצא כי הזן BB-12 יעיל בטיפול ומניעה של תופעת הקוליק בקרב תינוקות.

מיתוס מס' 6- פרוביוטיקה טובה רק למערכת העיכול

לא נכון

פרוביוטיקה זהו שם כולל לקהילות החיידקים הטובים המתקיימות דרך קבע באזורים שונים בגופינו. כל אזור כזה מכונה פלורה, כאשר הפלורה הגדולה ביותר היא במעי. מדובר על מערכות אקולוגיות המורכבות ממשפחות של חיידקים שחיות ביחסי גומלין עם הגוף המאכסן ומסייעות באופן פעיל לתפקודו התקין. על אף שרובנו עושים את החיבור המהיר בין פרוביוטיקה למערכת העיכול, חשוב לדעת שפעילותם של החיידקים אינה מוגבלת רק למערכת זו בלבד.

פגיעה באיזון החיידקים הטובים במעיים משבשת את תפקוד מערכת העיכול, מצב שעלול להוביל לבעיות עיכול שונות כמו גזים, שלשולים, תחושת מלאות, נפיחות ואי נוחות. לכן, נטילת פרוביוטיקה חשובה עבור הסובלים מבעיות עיכול.

אך מלבד תרומתם הרבה של החיידקים הפרוביוטיים לדרכי העיכול, חשוב לדעת שהפרוביוטיקה חשובה לא פחות לתגבור מערכת החיסון שלנו. איך בדיוק? חלק גדול מתאי מערכת החיסון ( 70% ־ 80% מתוכם!) נמצאים במעיים, והחיידקים הפרוביוטיים פועלים כ"שומרים" המגנים עליהם. כשאין לנו כמות מספקת של חיידקים טובים במעי מערכת החיסון עלולה להיחלש.

פלורה נוספת של חיידקים טובים קיימת גם באזורים נוספים כמו חלל הפה, נרתיק האישה, וכמובן נמצאת גם במערכת העיכול של ילדים. לכן נטילת פרוביוטיקה מומלצת לילדים, נשים וגברים לאורך כל ימות השנה ולא רק לבעיות במערכת העיכול.

 מיתוס מס' 7- את הפרוביוטיקה צריך לאחסן בקירור כדי לשמור על יעילות החיידקים

לא נכון

בתוספי פרוביוטיקה יש אורגניזמים חיים הרגישים לטמפרטורה, לאור ולחות. הכנסת חיידקים פרוביוטיים לכמוסה ואחסונם במקרר לא בהכרח תשמור עליהם בחיים ואלו יכולים להיהרס במהירות. למרבה המזל, ישנן טכנולוגיות חדשות וציפויים מתקדמים אשר מבטיחים  את שימורם לאורך תקופות זמן ארוכות ללא כל צורך בקירור. ציפויים אלו מגנים על החיידקים מפני לחות וחום ומבטיחים יציבות וחיי מדף ארוכים יותר מתהליך הייצור, האחסון ועד ההפצה.

 

תגובות

להשאיר תגובה