איך נצמצם את פוטנציאל הפגיעה של ילדינו בבית במהלך 'חופשת' הקורונה?

מגיפת הקורונה מעמידה אותנו בפני אתגרים מגוונים, שלא הכרנו עד כה. לא מעט פתרונות נדרשנו, ההורים, למצוא במהלך השבועות האחרונים על מנת להצליח לבלות עם הילדים לאורך היום כולו בתוך הבית, להעסיק אותם, לעניין אותם ולהגן עליהם- 24 שעות ביממה.עבור הורים שעובדים מהבית בתקופה זו, מדובר במשימה קשה שבעתיים המחייבת נוכחות הורית ואחראית בבית, לצד נוכחות דיגיטלית המתחייבת לרוב על פי דרישות העבודה.

בתקופה זו, בדומה לימי החופש הגדול, אנו מוצאים עצמנו מבלים לא מעט זמן עם הילדים במטבח. לרוב תמצאו אותם בעיצומו של סיור תמידי לכיוון המקרר, לעיתים הם יבקשו לסייע במטלות שונות הקשורות בבישול ובאפייה, ובגילאים הקטנים יותר הם ייהנו לחקור ולגלות מה מסתתר בכל אחד מארונות המטבח- דבר שעלו להוות לא אחת סכנה לבטיחותם.

לאור כל אלה, חשוב להקפיד- בעיקר בימים אלה- על בטיחות מירבית במטבח, באופן שיגן על ילדיכם וימנע מכם את הצורך, חלילה, לרוץ לחדר המיון או לקבלת טיפול רפואי במרכזי החירום.

ראשית, הקפידו לבצע את כל הפעילויות שלכם בבית כאשר ילדיכם נמצאים בטווח הראיה שלכם כל העת. מספיקות דקות בודדות של קיפול כביסה באחד החדרים, כדי לגלות שאחד הילדים החליט לבחון את סט הסכינים החדש שמונח על השיש. לעולם אל תשאירו את ילדיכם ללא השגחה מחוץ לטווח הראייה שלכם, ואם אתם נדרשים לבצע פעילות כלשהי שמחייבת להסיט את המבט, נסו לשלב אותם בפעילות שלכם.

שנית, הקפידו לבצע מטלות בעלות פוטנציאל סיכון גבוה בזמנים 'פנויים'. למשל, הקפידו לבשל כאשר הילדים ישנים. כך, תימנעו מסיכונים מיותרים.

כלל נוסף, שנכון תמיד – ולא רק בימי הקורונה- הוא לוודא כי אזור המגורים שלכם- במטבח ומחוצה לו- מותאם לחלוטין לילדים, וכולל אמצעי מיגון מספקים, דוגמת מנגנוני נעילה מפני ילדים על ארונות ומגירות מטבח המכילות חפצים שבירים או חדים, מעצורים לדלתות בבית כדי שלא ייטרקו חלילה, שטיחים נוגדי החלקה באמבטיה ועוד.

איך נגן על ילדינו במטבח?

מטבח הוא מקום נפלא לבלות בו זמן איכות עם הילדים, אך הוא עשיר בגורמים שעשויים להוות סיכון, בשימוש לא נכון או ללא ליווי של מבוגר. הנה כמה טיפים לארגון ושימוש נכון של מטבח, שישמרו על הבטיחות של הילדים שלכם ועל הראש השקט שלכם.

קודם כל: סדר וארגון

לפני שניגש לפתרונות מתוחכמים יותר, רצוי לחשוב מחדש על ארגון המטבח. איפה נמצאים הכלים השבירים? היכן הסכינים החדות?

ילדים- בעיקר בגילאים הצעירים, אבל לא רק- הם מטבעם סקרנים ועשויים לגלות עניין רב בארונות המטבח, לחטט ולחפש כל כלי שיכול לשמש למשחק או להרפתקה. לכן, בעוד משחק בסירי מתכת ובכף העץ עשוי להטריד את מנוחתנו, הוא עדיין עדיף משמעותית על משחק בתבנית פיירקס או בסכין המשוננת של הסטייקים.

לכן, נסו לרגע לצאת מהתפיסה הקבועה שלכם לגבי מיקום החפצים במטבח והתבוננו בו בעיניים של ילד, מהגובה שלו, ונסו לארגן את המרחב כך שהנגישות לפריטים המסוכנים תהיה מחוץ להישג ידו. הטריק הזה יעבוד לפחות עד שיגלה איך לפתוח את הנעילה על הארונות או המגירות או שילמד לטפס על כיסא בדרכו לארון הגבוה.

אוכל וחומרי ניקוי: לעולם לא באותן מקום

אין בית שלא תמצאו בו חומרי ניקוי הממוקמים בארון שמתחת לכיור. המיקום- שלעיתים סובל מלחות, נחשב ככזה שלא בטוח לאחסן בו מזון מכל סוג, והפך למקום משכנם הקבוע של חומרי ניקוי, בדגש על חומרים עוצמתיים המשמשים לניקוי המטבח, הכיריים, התנור ועוד.

כמובן שעדיף לאחסן את הפריטים הללו באיזורים בלתי נגישים לילדים, ובשום פנים ואופן לא לצד מזון, מה שעשוי לגרום לבלבול ולתוצאות בלתי נעימות.  ואם בכל זאת השארתם בארון זה את חומרי הניקוי, הקפידו לוודא כי הוא נעול במנגנוני הגנה מפני הילדים באופן שלא יוכלו לפתוח אותו.

הסכנה שבמיקרוגל 

המיקרוגל נתפס כאמצעי לחימום מזון שאינו מהווה סכנה בטיחותית. בעוד התנור נוטה להחתמם ועלול לגרום לכוויה, המיקרוגל דווקא נשאר נוח למגע ולכן הורים רבים מאפשרים לילדים להשתמש בו ללא חשש.

אולם גם בכל הקשור למיקרוגל והשימוש בו, יש לנקוט אמצעי בטיחות. ראשית, הסבירו לילדים – משהגיעו לגיל שבו יוכלו להשתמש לבד במיקרוגל- איזה מהכלים בבית יכול ואיזה לא יכול להיכנס אליו. הסבירו להם מה קורה למתכת במיקרוגל, למשל, ואף הכינו עבורם מדריך כתוב ומפורט- על מנת שיידעו באיזה כלים להשתמש ולא יתבלבלו. בנוסף, וודאו שהם יודעים כי אין להוציא את צלחת הזכוכית הפנימית- שעלולה להישבר. עוד הסבירו להם כי את הפריטים המחוממים יש להוציא בזהירות, באמצעות מגבת או כפפה מתאימה, כדי שלא להיכוות.

דלתות ואצבעות

דלת שנסגרת על האצבע עלולה לגרום לכאב רב ובמקרים קשים אף לפציעה מורכבת יותר. גם טריקה של מגירות המטבח הכבדות או דלתות הארון על אצבעותיו של ילד עלולה להיות חוויה כואבת ולא נעימה. לכן, כבר בתכנון המטבח, רצוי לבחור בארונות ובדלתות עם טריקה שקטה. מערכת הטריקה השקטה, שהפכה נפוצה מאוד, קרויה על שם הרעש שהיא מונעת. מעבר למניעת רעשי הטריקה, טריקה שקטה מאטה את מהירות סגירת הדלת כך שסיכויי הפגיעה באצבע יורדים, וגם במקרה של סגירה – העוצמה תהיה חלשה משמעותית, ותגרום לפחות כאב ונזק.

גם במטבח קיים ניתן להתקין מנגנון טריקה שקטה, אשר ישפרו את איכות החיים וישמרו על הידיים של הקטנטנים.

זהירות ידיות    

באופן כללי, רצוי שהילדים לא יתרוצצו במטבח, אבל בימים אלה- שבהם השיעמום מאכל כל חלקה טובה, נראה שאי אפשר להימנע גם ממשחקים שמגיעים לכיוון המטבח. לכן, הקפידו לבדוק את כל הידיות המותקנות במגירות ובארונות המטבח. האם יש פינות חדות? זה הזמן להחליף לידיות מעוגלות, שיהיו פחות מסוכנות במקרה של פגיעה.

בקניית מטבח חדש או בשיפוץ מטבח לבית עם ילדים, ניתן לרכוש מטבח עם ידיות שקועות או ללא ידיות כלל.

כיריים ללא אש

בשנים האחרונות הולך וגובר השימוש בכיריים מסוג אינדוקציה. מדובר בכיריים חשמליות הפועלות באמצעות שדה מגנטי המחמם רק באיזור המגע עם הסיר, כך שהשטח מסביב נשאר קר ובטוח למגע. במקרה של הזזת הסיר, הכיריים מתקררות במהירות יחסית ולא מהוות סיכון. הדבר גם מונע כוויה מאש חשופה וגם מפחית את הסכנות לפריצה של דליקה בשל מגע של חומר דליק עם אש גלויה.

במידה ואתם לפני שיפוץ או קניה של מטבח ויש לכם ילדים, יתכן וזו הבחירה החכמה בשבילכם.

במידה ואתם משתמשים בכיריים ובהן להבה גלויה, הקפידו לוודא כי האזור מוגן בפני ילדים, בדגש על זמני הבישול ובעת שהכיריים עדיין חמות מאוד.

משבר הקורונה עוד יחלוף מעלינו, וכולנו תקווה שההקלות המסתמנות יילכו ויתרחבו עד שנוכל לחזור- ולהחזיר את ילדינו- שלשגרת החיים המבורכת. עד אז, הקפידו על כללי הבטיחות באופן שיאפשר לכם לצבור חוויות מהנות וזכרונות טובים מהבילוי במטבח עם ילדיכם, תוך שמירה מלאה על ביטחונם.

רק בריאות!

שלומי כהן הוא מעצב ראשי בחברת אביבי מטבחים.

 

תגובות

להשאיר תגובה