מאחורי המיזם "מרכולת" עומדת מיכל צורן צעירה, תושבת השכונה, שמשתוקקת שכל התיירים ותיירי הפנים יכירו את רחובות לוינסקי. אז איפה אפשר להשיג אותה?

מיכל צורן (28), יזמית ומפיקה, מתגוררת בתל אביב מזה עשר שנים, מתוכן שש בשכונת שוק לוינסקי. "ראיתי את השכונה מתפתחת לנגד עיניי והתעורר בי צורך להשתמש באנרגיה המיוחדת שיש כאן ולבטא אותה באופן מוחשי", היא אומרת בראיון. "יתרה מכך, חשתי שחסר משהו שמחד ייחד את האזור עבור התושבים ומאידך ימפה אותו עבור הבאים מבחוץ. לכן החלטתי להקים פרויקט של מפות מודפסות ומאוירות בשוק לוינסקי, המכילות את בתי העסק ומתייחסות גם להוויה ההיסטורית שלו. המפה משמשת הן את תושבי השכונה – שלא תמיד מודעים לכל המקומות החדשים שנפתחים בקצב מסחרר ולעתים אף אינם מכירים את המקומות הוותיקים והנסתרים מעין שמצויים ברחובות הצדדים, והן את התיירים הרבים הגודשים אותה מדי שבוע ומגיעים משכונות אחרות בעיר, מערים אחרות או מחוץ לארץ. משום כך כל הטקסטים מופיעים בשתי השפות".

איפה המפה מחולקת?

מפה מחולקת מדי שבוע בין 50 סטנדים ומופצת גם באמצעות הסיורים הקולינריים הרבים שמוצעים בשכונה, האולפן ללימוד עברית שברחוב פרנקל, מארח Airbnb  ועוד".

מה פשר שמה?

"מרכולת היא סחורה, משהו שאפשר לרכוש, שוק, אזור מסחר. לוינסקי היא שכונה שבמקור הוקמה על מנת לשמש כמתחם של סחר עבור היהודים, כך שזה מאוד מתאים לפרויקט. מעבר לזה – המפה מציגה את מרכולתה של השכונה, זו מילה עברית יפה שקל לומר באנגלית, והכי חשוב – יש רחוב בשכונה ששמו מרכולת, ואני במקרה לגמרי מתגוררת בו…".

מרכלת

אילו תגובות את מקבלת?

"התגובות טובות מאוד, אנשים צמאים למשהו שיעזור להם להתמצא בין כל הגירויים שקיימים כל הזמן מסביבנו, ולי אישית נדמה שהטכנולוגיה, על כל יתרונותיה, לא מצליחה לספק את הצורך הזה ברזולוציה עירונית-שכונתית. תיירים מכל הסוגים ממש שמחים לקבל את המפה, להיחשף למקומות הרבים בשכונה, ללמוד על ההיסטוריה שלה ולקבל מזכרת יפה מהטיול. גם תושבים אוהבים אותה ומאתרים מקומות שהם לא בהכרח מכירים. כמה אנשים אפילו אמרו לי שהם תלו את המפה על הקיר בבית".

מדוע היא מחולקת חינם?

"אני מעוניינת שהמפה תגיע לכמה שיותר אנשים, ושהמידע שמופיע עליה יהיה נגיש לכל. האינטרס המשותף שלי ושל בתי העסק, ולמעשה של כולם, היא חשיפה רחבה של האינפורמציה החשובה הזו, מה גם שאין לי כל חזקה עליה ומבחינתי מדובר בשירות לציבור. אני אישית הייתי מתבאסת לשלם על מפה כזו בשכונה אחרת או בחו״ל"

16 הערות

להשאיר תגובה