בתל אביב ציינו את יום הווסת הבינלאומי בהשקת ארגון חברתי שמעורר מודעות למחזור החודשי של הנשים ומטרתו בין היתר להילחם 'במחזור העוני' בו נשים ונערות שנקלעו לקו העוני מתקשות להשיג מוצרי היגיינה ולפעול במישור הציבורי על מנת להפחית מיסים של אותם מוצרי בסיס "אנחנו לא מתביישות יותר ונוהגות באחריות ובאהבה כלפי הגוף והמחזור שלנו, כי מגיע לנו לאהוב את עצמנו עד הסוף" 

עמר חרל"פ (30) ורותי קליין (31) מעצבת גרפית ופעילה חברתית מתל אביב הקימו בחודש שעבר את התנועה החברתית 'לונה' "זוהי תנועת המחזור של ישראל" מספרת קליין "מטרתה לשבור את הטאבו וקשר השתיקה סביב הנושא שכל נערה ואישה חווה". 

התאריך שנבחר בכל שנה לציון יום הווסת הבינלאומי (האירוע עצמו נדחה לסוף השבוע האחרון) הוא 28/5 – 5 כמספר הימים שנמשכת הווסת הממוצעת ו-28 כמספר הימים שנמשך המחזור החודשי הממוצע.

'לונה' – שואפת למגר את מחזור העוני ואת הסטיגמה סביב הווסת והמחזור החודשי, באמצעות יצירת רשת תרומות של מוצרי היגיינה נשית, קידום מדיניות להוזלת מחירים, קמפיינים להעלאת מודעות והנכחה ברשתות החברתיות ובמרחבים הציבוריים.

מהו מחזור העוני?

מעבר לים כבר מדברות על זה בלי סוף – Period Poverty הוא מונח המתאר תופעה בה נערות, טרנסג'נדרים ונשים לא יכולות להרשות לעצמן לקנות את מוצרי המחזור הבסיסיים ביותר. כאן בישראל ובמקומות רבים בעולם, לא רק שהמוצרים האלו לא זוכים לסבסוד – אלא שגם מוטלים עליהם מסים גבוהים. בשנים האחרונות העולם מתעורר ומבין – הווסת והמחזור החודשי הן לא מותרות!

בישראל חלה לאחרונה עליה חדה ומדאיגה בבקשות לתרומות של מוצרים אלו, בין היתר בשל משבר הקורונה שהביא להחרפה במצבן הסוציו-אקונומי של אוכלוסיות מוחלשות ממילא. זוהי רק תחילתו של שפל כלכלי קשה ומאתגר, וכבר עכשיו 70% מהמובטלים בישראל הן בעצם מובטלות. נשים רבות מוצאות עצמן במצבי עוני קשים וחסרי תקדים.

עם החרפת המשבר הכלכלי התחלנו לאסוף תרומות חד פעמיות מחברות למוצרי מחזור אותן חילקנו ל-4,000 נשים ונערות. התרומות אזלו ומספר הנזקקות להן רק הולך וגדל. במקביל, פתחנו במהלך מול משרד הכלכלה בבקשה להכנסת המוצרים לרשימת המחירים בפיקוח, במטרה להביא לפתרון בר קיימא של מחזור העוני.

תגובות

להשאיר תגובה