54 חופים ומרינות בישראל, מספר שיא,  קיבלו השנה, 2020 את תו הדגל הכחול הקובע כי הם עומדים בקריטריונים בינלאומיים בנושאי חינוך ומידע, איכות מים, בטיחות, שירותים וניהול סביבתי.

עמותת אקואושן (Ecoocean) המפעילה את תוכנית הדגל הכחול בישראל מטעם ארגון    FEE-  (The Foundation for Environmental Education) הבינלאומי, תעניק השנה  עם פתיחת עונת הרחצה, שצפויה בתחילת חודש יוני , את תו הדגל הכחול ל-52 חופים 

ו-  2 מרינות בעשר רשויות מקומיות: קריית ים, חיפה, חוף הכרמל, נתניה, הרצליה, תל אביב, ראשל"צ, אשדוד, אשקלון ואילת.

54 חופים ומרינות זכו השנה לקבל את אות הדגל הכחול: כל 13  חופי תל אביב, 12 בחיפה, 8 בנתניה, 7 באשדוד, 6 בראשון לציון, 2 בהרצליה, חוף אחד בקריית ים, בחוף כרמל, באשקלון ובאילת. משנה לשנה, יותר ויותר חופים ומרינות בישראל זוכים להניף את הדגל הכחול וכאמור, השנה מדובר במספר שיא מאז החלה התוכנית בישראל לפני 8 שנים.

לראשונה הצטרפה השנה מועצה אזורית לתוכנית הדגל הכחול- המועצה האזורית חוף כרמל- בעלת שטח חופי הים הגדול במדינה (כ-40 ק"מ שטח שיפוט חופי). חוף נווה ים, הנמצא בסמוך ליישוב עתלית בשטחי המועצה, הותאם לדרישות הדגל הכחול ועם פתיחת העונה יונף בו הדגל הכחול. הנהלת המועצה הצהירה כי חוף זה הנו הראשון להיות מוכרז כחוף דגל כחול וכי יפעלו להכריז חופים נוספים בעתיד הקרוב.

במסגרת הפעלת הדגל הכחול, עמותת אקואושן נקטה השנה יוזמה ייחודית וראשונה בקרב מדינות הדגל הכחול וכלל בדרישותיה גם את הפסקת השימוש במוצרי פלסטיק חד פעמיים בקרב עובדי החוף ובשלב שני גם בעסקים הפועלים בחוף. יש לציין כי כל רשויות הדגל הכחול תומכות במהלך זה וחלקן אף העבירו חוק עזר עירוני להפסקת השימוש בחד פעמי בחופים לאישור משרד הפנים (אילת ותל אביב) ואף העבירו דרישה להפסקת רכישת ציוד זה לרשות המקומית.

מטרת תוכנית הדגל הכחול הינה לעורר ולעודד מודעות סביבתית ולקיחת אחריות על שמירת הסביבה החופית והימית בקרב משתמשי החופים, הקהילות המתגוררות בסביבתם, עסקים הפועלים בסיבה זו, רשויות וארגונים וכמובן הציבור הרחב.

הענקת הדגל כחול נותנת  למעשה חותמת רשמית ומוכרת לכך,  ברמה הבינלאומית, כי חוף או מרינה הנם ידידותיים לסביבה ולחברה וכי הרשות המקומית האחראית על החוף או המרינה, רואה בהם כמשאב שצריך לשמר ולטפח לרווחת הציבור. באירופה ובעולם כולו, בזכות תו האיכות חופי ומרינות הדגל בכחול מושכים יותר מבקרים.

מיכל וימר לוריא, מנהלת המחלקה החופית ומפעילת תוכנית הדגל הכחול בעמותת אקואושן: " בכל שנה מאז 2012, בה החלה התוכנית בישראל, אנו זוכים להצלחה עם עליית מספר החופים והמרינות העומדים בקריטריונים וזכאים לקבל את תו הדגל הכחול. השנה אנו עומדים על מספר שיא של 54 חופים ומרינות שיאפשרו לציבור הרחב ליהנות מחוויית ביקור איכותית ובטוחה- וזאת הודות, לדרישות המחמירות והסטנדרטים הגבוהים של הדגל הכחול, ההקפדה על יישום הדרישות והסטנדרטים הגבוהים חשובה בעיקר לאור החששות הצפויות של המבקרים והמתרחצים עם סיום השפעת מגיפת הקורונה בישראל. בהקשר זה אנו פונים לציבור כולו להתגייס לטובת שמירת הים והחוף ולהימנע מהשלכת מסכות וכפפות חד פעמיות וכל מוצר חד פעמי שהופך מרגע שנשאר על החול למפגע אסתטי, בריאותי ובטיחותי- הן כלפי בני האגם וכלפי החיות בים וביבשה."

תגובות

להשאיר תגובה