"רוצה לצייר אותך"

פרופסור תמי רונן משיקה ספר חדש שנכתב תוך 3 שבועות בלבד במהלך הקורונה, "החיים השתנו, הקורונה השתלטה והייתי אמורה לכתוב ספר נוסף על פסיכולוגיה חיובית. קמתי יום אחד ב-4 בבוקר עם משפט שהדהד לי בראש והתחלתי לכתוב את הספר בטלפון, ברשימות בטלפון ולא הצלחתי להפסיק".

הספר "רוצה לצייר אותך" הנו ספר אהבה בין אלמנה לגבר נשוי. סיפור אהבתם שהתחיל בהתכתבות בפייסבוק בין מיכל פסיכולוגית מאסכולת הפסיכולוגיה החיובית ושל דני – צייר נשוי, בעל סטודיו לציור העובד עם אוכלוסיות בעלי צרכים מיוחדים. דני הציע לה חברות בפייסבוק, היא הסכימה והשניים החלו להתכתב. מדובר באהבה נדירה בין השניים וגם תיאורי המין והתשוקה לא מותירים שום ספק. בעקבות מערכת היחסים שהפכה לקשר מרגש ומלהיב אחרי 4 מפגשים בלבד, מעלה הספר שאלות מרכזיות לדיון: האם יש אהבות אסורות? האם נכון לאדם להתעלם ולהתנגד לאהבה שהוא חווה? מה תפקידה של אהבה? מהם בעצם גבולות?

פרופסור תמי רונן עוסקת מזה מספר עשורים בטיפול, בעברה היתה ראש האגודה לטיפול התנהגותי קוגניטיבי ונושא הפסיכולוגיה החיובית היה תמיד נר לרגליה. "אני מגיעה מרקע של תפיסה שצריך להיות בסדר, להיות הגונים וישרים עם כולם, לא טוב לך – לך תתגרש. הפעם באמצעות הספר, החלטתי להסתכל אחרת על העולם ולהעיז להגיד שאין מציאות אמיתית יש את מה שאנחנו מפרשים כמציאות" מספרת תמי.

הספר בנוי כסיפור מסגרת של תהליך טיפולי, בן 12 מפגשים, שבתחילתו מציעה הפסיכולוגית למאהב שלה עזרה מקצועית, כדי שהוא יצליח להיפרד ממנה, יצליח להתגבר על משבר הפרידה וישוב לחיי נישואין יציבים, ללא אותם רגשות אשם שמטלטלים את נפשו המיוסרת.

ידוע לכל כי אין זה מקובל לטפל בבעיה כשהגורם המקצועי מעורב בה אישית, אך מיכל מצליחה לעשות זאת. ביודעה שהיא מומחית בתחומה היא מצליחה לעשות את ההפרדה, סומכת על עצמה ומהר מאוד היא מגלה ומתוודעת שבאמצעות הטיפול בדני היא בעצם מטפלת בעצמה.

בטיפול בספר בכל מפגש מוצג נושא ודרך המטופל/המאהב חווים הקוראים את התהליך ואת המודל הטיפולי שעמו תמי עובדת בקליניקה שלה – מודל שנקרא פוזטיב CBT ,שמחבר בין הגישה ההתנהותית קוגניטיבית לבין פסיכולוגיה חיובית, מודל שתמי חקרה שנים רבות וכיום מטפלת ומרצה עליו. "המודל שפיתחתי, מספרת תמי, מעודד את המטופל לשינוי התנהגות כתוצאה מכלים ומיומנויות שהוא רוכש, בדגש על שינוי מחשבה שמביא לשינוי רגש, פיתוח מיומנויות שליטה עצמית, זיהוי חוזקות אישיות, חיבור למשאבים".

פרופסור תמי רונן צילום ענת מחנאי
פרופסור תמי רונן צילום ענת מחנאי

לאורך הספר הקורא מקבל תחושה שמדובר בשני סיפורים שרצים במקביל- האחד כל מה שקורה במהלך הטיפול והשני סיפור אהבה מטורף של זוג שנפגש ומתאהב. גם את סופו של הסיפור משאירה תמי לקוראים להחליט  כיצד הוא מסתיים. בספרה החדש בוחרת תמי להעביר מסר אופטימי "אי אפשר לחיות בלי אהבה, לכל אדם מגיע לאהוב ושיאהבו אותו ואני זכיתי להיות במערכת יחסים שבה הייתי אדם מאושר".

זהו ספרה ה-12 של פרופסור תמי רונן שרואה אור, בשנת 2016 פרסמה ספר אוטוביוגרפי בשם "אשתו של 11" , שעניינו חייו ומותו של הפסיכולוג פרופסור מיכאל רוזנבאום, עמו חייתה יחדיו 20 שנה. כיום היא אלמנה, אמא ל-3, סופרת מוערכת, מרצה מובילה בעולמות הפסיכולוגיה החיובית, היתה דיקן הפקולטה למדעי החברה באוניברסיטת תל אביב וממשיכה בעשייה האקדמית משנת 1990.

 

תגובות

להשאיר תגובה