על כל אלה

השבוע חגגו נעמי שמר ז"ל, אהוד מנור ז"ל ודן אלמגור יבדל"א יום הולדת, אמיר דנציגר, מעריץ ומוקיר נזכר בפועלם המוזיקלי ומתענג

ה13 ביולי הוא תאריך הולדתם של שלושה יוצרי ענק בזמר העברי – נעמי שמר זכרונה לברכה שהייתה מציינת היום תשעים להולדתה, אהוד מנור זכורונו לברכה שהיה מציין 79 להולדתו ודן אלמגור יבדל לחיים ארוכים שמציין היום יום הולדת 85. שלושתם היו מגה כותבים כאשר אין זמר או הרכב שלא שר את שיריהם. הם כתבו אלפי שירים ביחד בסוגה של ארץ ישראל הישנה. הם הטיבו לחרוז ולשחק עם משלבי שפה הן יותר גבוהים והן יותר נמוכים. תוך כדי שימוש גאוני במילה הכתובה כאשר אין נושא שהם לא כתבו עליו – שירי לכת ודרך, שירי טבע ועונות השנה, שירי פרחים, שירים על אנשים ועוד. אהוד מנור ודן אלמגור היו שניהם פזמונאים, שיריהם הולחנו והושרו ונעמי שמר הטיבה לתאר את עצמה בתור מזמוראית כאשר היא כתבה והלחינה ואף שרה חלק משיריה (מה שהיה חריג לאותה תקופה).

בימים אילו, אני נזכר בערגה באותם אלפי שירים של יוצרי ענק אילו שמרבית מן השירים נחשבים כנכסי צאן ברזל שעמדו איתן ושרדו את מבחן הזמן. כמו כן הם העשירו במידה נכרת את הקורפוס התרבותי/פזמונאי שעליו היוצרים של בני דורי מתבססים היום. הם הרבו לכתוב בשנות השישים, שבעים, שמונים והתשעים כאשר הם מילאו את הארץ באהבתם הרבה, בתרגומים הנפלאים שלהם – מאנגלית,   צרפתית ספרדית ופורטוגזית – שבחלקם נאמר שהם אף עלו על המקור, כן במחזות הזמר שהם כתבו ותרגמו וכן בתוכניות הרדיו והטלוויזיה שהם כתבו והנחו.

ומה השירים שאני אוהב במיוחד?

נעמי שמר – נועה – כתבה את השיר בגיל 28 והוא שיר נבואי שכן היא כתבה כאלף שיר ושיר וכן גם היא תמיד רצתה שיקראו לה נועה.

אהוד מנור – ימי בנימינה – מה קרה לילד שדיבר אל כוכבים… אני רוצה לחזור אל הימים הכי יפים שלי

 

דן אלמגור – עברית קשה שפה – שיר היתולי שהוא כתב על השפה העברית. אין לו שום בעיה לכתוב הוא גאון בכתיבה.

 

 

 

תגובות

להשאיר תגובה