לומדים לקרוא

רונית אורי פירסטטר ממדרשת בן גוריון, מורה לחינוך מיוחד ומאבחנת דידקטית יזמה ופיתחה את ‘ממומי’, אפליקציה חינוכית העוסקת במוכנות לכיתה א’ באמצעות קידום מיומנויות של מודעות פונולוגית-מודעות לצלילים שמהם מורכבות המילים. “זהו הבסיס לרכישת קריאה וכתיבה”, היא מבהירה וגם מעניקה כמה תובנות חשובות ללמידה

המורה והמאבחנת  רונית אורי פירסטטר החליטה לרתום את הידע הרב שרכשה בתחום החינוך המיוחד והאבחון הדידקטי  אל העולם הדיגיטלי. ברוח התקופה , היא פיתחה גרסה ראשונית של האפליקציה ‘ממומי’, המיועדת להכנה לקראת קריאה וכתיבה.

האפליקציה מפתחת מיומנויות של מודעות פונולוגית, כלומר לכך שמילה מורכבת מצלילים שניתן לפרק ולהרכיב. לדבריה, מודעות זו מאוד חשובה לרכישת הקריאה והכתיבה ; גם עבור כלל הילדים היא  מקדמת קריאה וכתיבה וגם עבור ילדים בעלי קשיי קריאה על רקע של קשיים במודעות הפונולוגית.

ילדים שיודעים לומה מהו הצליל הפותח והסוגר של מילה, ירכשו את מיומנות הקריאה בקלות רבה יותר”, היא אומרת, “באותו הקשר ילדים שיודעים לפרק את המילה לצלילים ידעו לכתוב את המילה כמו שצריך”.

האפליקציה מאפשרת הכנה טובה לכיתה א’ בצורה משחקית וחווייתית.  היא ידידותית וברורה להורים כמו לילדיהם. קהל היעד שלה הוא ילדים החל מגיל גן חובה ועד כאלו הלומדים בכיתה א’ ובכיתות גבוהות יותר אשר מתקשים ברכישת הקריאה והכתיבה, בשל קשיים במודעות פונולוגית.

גם אנשי/נשות  מקצוע כמו גננות, מורות בכיתה א’ וקלינאיות תקשורת שיוכלו להשתמש באפליקציה ככלי עזר.   אורי פירסטטר פיתחה עד כה את האפליקציה ומחפשת כרגע דרך להמשיך לממן את המשך פיתוחה. ניתן לשחק באפליקציה דרך גוגל סטור או אפסטור.

ראוי בהחלט להקשיב גם לתובנות השונות שהיא צברה עד כה בעבודתה. רונית נשואה ואם לשניים, עובדת כמורת שילוב בבית-ספר יסודי בדימונה וכותבת ספרי לימוד בעיקר בתחום השפה .

היא מאבחנת דידקטית בהכשרתה, בעלת תואר ראשון במדעי הרוח וספרות עברית שעשתה  הסבה לתחום החינוך “אבל את עיקר הכשרתי עשיתי בשטח. שום תאוריה או מאמר לא יחליפו את ההתבוננות בילדים, ממש מקרוב. אין דבר מלמד יותר מללמד! לראות את המציאות, כך ישר לפרצוף ומהלמידה המתמשכת, האינסופית, הגעתי לכמה תובנות שמנחות אותי כמורה: בדיוק כמו שמתרגלים את ארבעת פעולות החשבון באמצעות תרגילים, חשוב לתרגל כמה שיותר מיומנויות שפה, לא תוך קישור למטרת על ולהקשר משמעותי כלשהו.

73663220-5424-426a-a689-e18af797f98b

 

“יש קשר בין אסתטיות ללמידה. אני מאמינה גדולה בפשטות. בבהירות. בניקיון אסתטי.  פעמים רבות הילדים נאלצים לעבוד עם חומרי למידה שגורמים ל”הצפה” חזותית המקשה מאוד על הלמידה: דפי עבודה הכתובים בגופן קטן, עמוסים במלל ובצבעוניות יתר. וכן, הבחירה איזה רווח לעשות בין שורות בפסקה היא חשובה והרצון לקשט את הכיתה בהמוני כרטיסי ניווט בכתב יד קטן וצפוף ותלייה של אינספור קישוטים צבעוניים לא רק שאינה מועילה, אלא לעתים קרובות מקשה. במיוחד על אותם ילדים לקויי למידה עם בעיות קשב (וגם על המורות עם הבעיות הללו – כמוני למשל…)”.

איך תצליחו לגייס את ילדכם ללמידה מרבית? “לא תמיד נלמד נושאים שהכי מעניינים את הילדים אבל דרך למידה על נושאים כמו: לגו, גלידה ושחקני כדורגל נצליח “לגייס” את הילדים ללמידה שהיא משמעותית ורלוונטית.

אחד מהרגעים המשמחים שלי כמורה וככותבת ספרי לימוד, היו כאשר תלמיד לקוי למידה עם קשיים מרובים בקריאה, קיבל לידיו את אחת מהחוברות שכתבתי ונתקל בטקסט שכתבתי על הכדורגלן יוסי בניון, בן העיר דימונה שבה לומד גם התלמיד. התלמיד, שבדרך כלל נמנע מקריאה ומביצוע משימות, החל לקרוא בעניין את הטקסט, סרב לצאת להפסקה ומרצונו החופשי ביצע את המשימות שישנן בהקשר לטקסט”.

 

36 הערות

להשאיר תגובה