דניאל סעדון יצר גרסה ויראלית להמנון הלאומי בערבית, מוחמד בדרני, מורה מאום אל פאחם שר ניגוני כלייזמר. עדן ימימי מתנחלת מהשומרון הפיקה גרסת ג’אז לצלצולי פעמונים וכולם שרים אום כולתום לצד פיוטים מהמזרח. תכירו את האנסמבל היהודי – ערבי של בית הספר למוזיקה בקריה האקדמית אונו. מקום בו “לא יוצרים כור היתוך אלא מפגש בין זהויות” כפי שאומרת המנצחת הדתייה של התזמורת אודיה ברקן שעושה זאת בשיתוף עם המנצח הערבי ניזאר אלכאת’ר

באנסמבל היהודי – ערבי (וגם חילוני – דתי, נשי –גברי, צעיר – מבוגר, פריפריה – מרכז) לא מאמינים שכור היתוך אליו משתלבים כולם ויוצרים איזה מוצר מותך “אני חושב שלמוזיקה יש כוח בחיבור בין עולמות ובין אנשים” מסבירה המנצחת הדתייה של התזמורת, אודיה ברקן “מה שמיוחד בתזמרות הזו זה הרקעים מהן מגיעים האנשים. אנחנו לגמרי חוצי מגזרים. אנחנו לא מנסים לבנות גשרים. אצלנו כל אחד מביא את הזהויות שלו ואנחנו עושים דיאלוג ומפגש של זהויות. אנחנו לא מאמינים בכור היתוך מנסים לעשות דיאלוג וחיבורים”.

ברקן גדלה בירושלים לאב פייטן מרוקני “גדלתי בבית על מוזיקה ערבית ופיוטים. ניגנתי בתזמורת האנדלוסית והיה לי שילוב מאוד מעניין של רקע קלאסי בהם ניגנתי בחליל לצד האילתור והמוזיקה המזרחית”. ברקן מנהלת את המחלקה למוזיקה יהודית ומשלבת כוחות עם המנצח ניזאר אלכאת’ר, ערבי מלוד שמלווה 11 תזמורות “אנחנו מובילים פה יחד עם הסטודנטים מהלך שמשלב מוזיקה מערבית לצד מוזיקה מזרחית לשילוב הזה אני קורא כשם המופע ‘מליטא ועד קהיר’. זה יפה לראות איך מוזיקה קלאסית ומוזיקה עכשווית מקיימת דיאלוג עם אמנים מזרחיים כמו עבד אל וואב ופיירוז”.

ייחודה של התזמורת הוא ביצוע יצירות המושפעות מהמפגש של התרבויות השונות. מליטא ועד קהיר הוא מופע בו צלילים של תרבויות נפגשים לראשונה: “כלייזמר ערבי”, מוסיקה מצרית בעלת מוטיבים יהודיים, חזנות בסגנון טורקי. בנוסף לכך מבצעת התזמורת מוסיקה מקורית, המבוססת על שירים יהודיים וערבים ומטרוז’ (אריגה מוסיקלית), בעברית ובערבית.

שניים מהסטודנטים שפגשתי במופע אני בספק אם הם היו נפגשים שלא במסגרת הזו: עדן ימימי, 21, ממעלה שומרון מספרת על המפגש המוזיקלי הלא צפוי: “הניגוד שאני חווה בין הבית שממנו אני מגיעה בו זורקים עליי ועל משפחתי אבנים לבין לימודיי המוזיקה והמופע המשותף עם סטודנטים ערבים הוא מאוד משמעותי ולפעמים בלתי נתפס. אני מנסה לא לשים את כל הסטיגמות ואת מה שאני שומעת בסביבה שלי על המגזר הערבי בסל אחד, ואני באה פתוחה למפגשים הללו וכתוצאה מכך הצלחתי למצוא נקודות מפגש מרתקות ונוצרת מוזיקה מיוחדת”

גם מוחמד בדרני, 31, מכפר ג’ת במשולש הגיע ללימודים לאור אהבתו הגדולה למוזיקה ומשפחה מוזיקלית (לאביו הייתה להקה מוכרת שהופיעה שנים בכפר ג’ת) ” שנים אני מופיע בכפר שלי בנוסף להיותי מורה באום אל פחאם. מה שמיוחד במוזיקה שלנו בא לידי ביטוי אצלנו בהרכב- השוני וההבדלים התרבותיים בין הסטודנטים לא מורגש, ונוצרה אווירה מיוחדת ומכילה בין כולנו”.

ראש בית הספר למוזיקה ד”ר יהודה סומר כהן שבע רצון מהחיבורים הבלתי צפויים בתזמורת עליה הוא אחראי “החזון של בית הספר באופן כללי הוא להכשיר את המוזיקאים לקראת העולם המקצועי המוזיקלי. המופע המוזיקלי הייחודי בו צפית הוא חלק מהחזון של בית הספר על מנת להביא את המוזיקאים מהמגזר הדתי והערבי כדי לנגן ביחד כדי להדגיש את המסורת הייחודית לכל עם. זה שהם מנגנים, מעבדים ומופיעים יחדיו זהו משהו שהוא מעבר למוזיקה והוא חלק מהחזון של כל הקריה האקדמית בו אנחנו רוצים לעשות שינוי בחברה בישראל של יותר ביחד ופחות נגד”.

 

תגובות

להשאיר תגובה