"ראשי כתות פוגעניות מנצלים את המשבר החמור כדי לגייס לתוכם אנשים" מספרת מנכ"לית המרכז הישראלי לנפגעי כתות רחל ליכטנשטיין ומציינת "ראשי הכתות משתמשים בשפה אפוקליפטית ומנצלים את גל תיאוריות הקונספירציה שמופצות ברשת כדי לעורר חרדה ולגייס צעירים בתקופת הסגר".  

זה לא סוד שמשבר הקורונה ואי הוודאות שסביבו מייצר מתח נפשי, חרדה ועלייה בדיכאון כך לפי פרסומים שונים שהופיעו לאחרונה. אך לצד כל אלו ישנו היבט שהוא נגזרת של כל זה שפחות זוכה לחשיפה והוא פניות רבות של צעירים (ולא רק) שנמצאים במצוקה נפשית לכתות פוגעניות שמנצלות את התקופה כדי לגייס לתוך מנגנון הניצול עוד ועוד אנשים. בארגון היחיד בישראל שעסק במתן ייעוץ וגביית עדויות של ניצולי כתות לא עמודים בשטף הפניות מאז פרוץ משבר הקורונה, "אם בשנה רגילה אנחנו מקבלים בממוצע 800 פניות" מספרת מנכ"לית הארגון רחל ליכטנשטיין "השנה הנוכחית שעדיין לא הסתיימה אנחנו כבר קבלנו מספר כפול של פניות". 

ליכטנשטיין מציינת כי הסיבה לגל הפניות למרכז הישראלי לנפגעי כתות הוא שילוב נפיץ של שתי מגמות "ידוע שאלו שפונים לכתות נמצאים בתקופה רגישה בחייהם לעיתים זה מלווה במצוקה נפשית וזה משתלב היטב עם האווירה המשברית ותחושת אי הוודאות שנגרם ממגפת הקורונה. מנהיגי כתות מנצלים היטב את התקופה הרגישה ויוצאים בהצהרות שלכאורה להם יש את הפתרון למצב. אנחנו מקבלים מידע ממשפחות שמדווחות שילדיהם ניצלו את זמן הסגר לשיטוט וחיפוש ברשת של ארגונים כיתתיים ואכן מיד לאחר הסגר הראשון קבלנו גל של פניות מאותם משפחות". 

כדי להמחיש את הנושא מביאה ליכטנשטיין לדוגמא "אני יכולה לספר על קבוצה כיתתית ששמענו עליה בשנתיים האחרונות וקבלנו עליה מעט עדויות והיא הייתה נחשבת קבוצה קטנה של אנשים בודדים. בשלב הזה של משבר הקורונה אנחנו מקבלים עליהם מידע שהארגון הפסיק לצמוח ולגדול לכדי עשרות אנשים. וכבר הגיעו אלינו אנשים שנפגעו ומסרו עדויות ומאוד ברור לנו שזוהי קבוצה פוגעית. אנחנו רואים תופעה מעניינת שמאפיינת את התקופה שאותם מנהיגי כתות מהדקים את השליטה שלהם בחסות אסון הקורונה ומייצרים יותר חרדה כדי להוביל ליותר תלות".

מנהיגי כתות ידעו תמיד לנצל אירועים 'קוסמיים' או תאריכים עגולים כמו באג 2000 כדי ליצור אימה ולגייס לשורותיהם מצטרפים חדשים. משבר הקורונה וההשלכות הבריאותיות, הכלכליות והנפשיות שיצר הוא מבחינתם התגשמות כל מה שהם ייחלו לו, "המשבר הנוכחי הוא לחם חוקם את מנהיגי הכתות" מבהירה ליכטנשטיין "אנחנו רואים כיצד אותם כתות מנצלים את המצב ופתחו אתרי אינטרנט תוך שהם מתלבשים גם על תיאוריות קונספירציה שרצות ברשת ומשתמשים בטרמינולוגיה אפוקליפטית כדי לגייס אנשים". 

המרכז הישראלי לנפגעי כתות הוקם לפני 14 שנים. המרכז ממוקם ברמת גן והוא כולל צוות של מתנדבים, קו חם לפניות (03-6708811 שלוחה 1) מנהלת קלינית שאחראית על המערך הטיפולי שמציע ומסייע לנפגעי כתות. כמו כן המרכז מלווה בצוות משפטנים שמייעצים לנפגעי כתות שמהלכים עליהם אימים או שהם מאוימים בתביעה

בימים אלו המרכז שמתקיים בזכות תרומות פתח במסע גיוס כספים על מנת להמשיך את הפעילות 

קישור לדף גיוס התרומות 

תגובות

להשאיר תגובה