חשיבותו של ייעוץ לעסקים משפחתיים

שותפים ועובדים בעסק משפחתי יודעים כי ניהולו מעמיד אתגרים רבים ומיוחדים, המצטרפים אל האתגרים הרגילים שעימם נדרש להתמודד כל עסק (קטן, בינוני וגדול) בארץ. על מנת להתקדם ולהתפתח באופן יעיל ופורה, תוך שמירה על ערכי המשפחה ושיתוף פעולה בין בני המשפחה, חשוב לקבל ייעוץ עסקי מחברה המתמחה בכך.

לא להתבייש – לפנות לייעוץ!

אין זה משנה מהו בדיוק הענף בו העסק המשפחתי שלכם פועל, ליווי עסקים נחוץ ואף חיוני על מנת לקבל תמונה אובייקטיבית של ההתנהלות. יועץ עסקי מיומן ובעל ניסיון מסוגל לזהות את נקודות התורפה והחוזק של החברה, את מנועי הצמיחה, לספק הצעות מעשיות, רעיונות ושיפורים, ולהצעיד אתכם להצלחה תוך ראיית טובתם של כל הגורמים בעסק. דוגמא נאה לייעוץ שכזה ניתן למצוא בחברת "צעדים", חברה לייעוץ אסטרטגי המלווה עסקים, חברות וקהילות מכל מגזרי המשק המתמודדים עם אתגרים מגוונים. בפרט מסייעת החברה לעסקים משפחתיים התקועים במעגל שלילי מזה זמן, ונזקקים להליכים משמעותיים כגון פיתוח עסקי, התייעלות, בניית תהליכי עבודה וכיו"ב. באמצעות הייעוץ יכולים עסקים משפחתיים לשבור את המעגל, להתפתח בצורה טובה ונכונה, להגדיל את ערך העסק ולהגיע לתוצאות טובות יותר. לכן, ממש לא כדאי להתמהמה או להגיד "ניסיתי בעבר וזה לא הצליח" או להתבייש לקבל עזרה – עדיף לפנות עכשיו לעזרה מקצועית ולפתוח דף חדש.

לצאת ממעגל האימה

אחד הקשיים המרכזיים של עסקים משפחתיים הוא לזהות את הבעיה (גם אם בטוחים שיודעים…) ולהצביע עליה, למרות שברור שהדברים אינם מתנהלים כשורה. ליווי עסק מאפשר זיהוי מוקדם המונע הסתבכות מורכבת עוד יותר, שיהיה קשה לצאת ממנה. דוגמא לכך מהווה מודל ייחודי בשם "מעגל האימה" שפיתחה חברת צעדים, העוזר לאבחן בדיוק את השלב שבו מצוי העסק המשפחתי, ומכאן לפתח הליך מונחה ומובנה ליציאה מהקושי. המודל עוסק במספר שלבים בסיסיים, שאולי תוכלו לזהות גם בעסק שלכם:

תוצאות עסקיות חלשות – זוהי אחת הסיבות המרכזיות לכניסה אל "מעגל האימה" כגון מצוקת אשראי, ירידה במכירות, תזרים מזומנים שלילי, השקעה שנכשלה, אי עמידה בצרכי פרנסה, וכדומה.

  • התכנסות פנימה – באין פתרונות, מתחילה התכנסות פנימה שבה מאשימים בני המשפחה זה את זה בבעיה, תולים את האחריות אחד בשני, ומשוכנעים שלו האחר היה מבצע את השינוי הנדרש – הדברים היו מסתדרים מזמן.
  • התגוששות – מאחר שהאנרגיה אינה מופנית למציאת פתרונות, מתחילה התגוששות המשתנה בעוצמתה כתלות במאפיינים שונים של העסק ושל המשפחה עצמה, החל בוויכוחים תדירים, דרך משבר אמון חמור ועד לקריסת העסק.
  • שיתוק – כעת נוצר מצב בו לא ניתן לקבל החלטות משותפות, ולמרות שבני המשפחה ממשיכים בעבודתם כמעט שלא ניתן לקיים תקשורת אודות מדיניות וניהול. מכאן קצרה הדרך לשיתוק העסק, בעוד הרגישות הבינאישית הולכת וגדלה, התסכול והעייפות מצטברים ואובדת לחלוטין היכולת לשנות. למעשה, בשלב זה העסק מאבד את המיקוד וכולם מרגישים תקועים.

שוברים את המעגל ומתייעלים

בין אם זיהיתם את עצמכם באחד משלבי המעגל ובין אם לא, חשוב לפנות אל חברה לייעוץ עסקי שתעזור לכם לזהות את הקושי ולהיחלץ ממנו. אגב, גם אם אינכם מרגישים בקושי חריף אך העסק יכול היה להתנהל בצורה טובה יותר, חברה מקצועית יכולה לסייע רבות ברענון וייעול תהליכי עבודה שכבר אינם הנכונים ביותר עבור עסק. זאת, לאור מחשבה לטווח הארוך שתאפשר לעסק המשפחתי להגיע להצלחה בכל תחום וענף.

למידע נוסף בנושא, פנו אל חברת צעדים בטלפון 050-9003897.

 

תגובות

להשאיר תגובה