בימים שבהם כולם מצלמים אבל רק מעטים הם צלמים, התערוכה השנתית של צילומי העתונות ‘עדות מקומית’ מוכיחה שוב כי בכל הקשר לצילום איכותי ובעל עומק אין תחליף לצלם המקצוען כזה שעדשה אחת שלו יכולה לעלות אלפי שקלים ומתוך מאה ניסיונות הוא מקווה לאחת שתצא מוצלחת. הנה קחו לדוגמא את צלם העתונות נתן דביר שזכה בקטגוריית ‘תמונת השנה’ כאשר הוא הוקפץ בשלוש לפנות בוקר לבנין מגורים באשקלון שהופצץ בימי מבצע שומר החומות. בתמונה שלו נראים זוג מבוגר עם מסכות עומדים דוממים, מבוהלים וחסרי אונים כשהם בוחנים את סלון ביתם שניזוק מרסיסי הטיל. לולא המסכה והחורים בקיר התמונה הייתה יכולה להיות ציור מודרני שמוצב באיזה מוזיאון אך המסכות והחורים משווים לתמונה ממד סוריאליסטי שהוא בבד בבד מאוד ישראלי אך גם מאוד אוניברסלי “זהו הרגע המכריע” שדורות של צלמים למדו עליו כפי שנוסח ע”י קרטיה ברסון אבל פה אולי להבדיל מצלמי האינסטגרם “הרגע המכריע הוא לאוו דווקא” אומר דביר “הרגע הכי מאוד דרמתי מבחינה ויזואלית אלא הרגע שהוא הכי דרמתי ומדויק מבחינה רגשית”. 

וזוהי הנקודה המכרעת שהופך צלם לאמן היכולת ללכוד את כלל מרכיבי הרגע לתוך קומפוזיציה תוך שהוא מתכתב עם תולדות האמנות ומביט במבט אירוני לעיתים חומל לעיתים מבקר על מושא הצילום

דבר מסקרן נוסף היו הצילומים שהופיעו ‘בעדות צעירה’ החלק בתערוכה שמוקדש לצילומים שנבחרו מתוך מגמות הצילום של התיכונים בארץ “זהו למעשה פרויקט שנועד להעצים את בני הנוער וגם לתת לקהל חשיפה לעולמם” אומרת דנה וולפייר ללקין שאוצרת את התערוכה בתערוכה ניתן לראות תמונות של נער שצילם את אביו שמתמודד עם פוסט תראומה או נערה שמציגה שמתבוננת בשלל של מראות שתלויות על הקיר בהם כל פעם נשקפת מהן דמות שונה של אותה הנערה

תערוכות עדות מקומית 2021 ו- WORLD PRESS PHOTO יציגו במוזיאון ארץ-ישראל, תל-אביב, ותיפתחנה לקהל ב-19 בנובמבר 2021 ותוצג עד ה-8 בינואר 2022.

תגובות

להשאיר תגובה