הוא חוזר: ספיריט הפסטיבל הבינלאומי ה-17 לקולנוע רוחני The International SPIRIT Film Festival

ספיריט פסטיבל הקולנוע הרוחני – פסטיבל הסרטים היחיד מסוגו בישראל והגדול מסוגו בעולם, נוסד בשנת 2007 ומאז הפך לאירוע קולנועי בעל מוניטין בזירת הקולנוע המקדם מודעות ורווחה אישית בעולם כולו. הפסטיבל שאמור היה להתקיים בנובמבר ונדחה בשל המלחמה, יתקיים בימי רביעי עד שבת 28.2-2.3 במתכונת מיוחדת בסינמטק תל אביב ויכלול לראשונה גם תחרות סרטים ישראליים.

ההחלטה לקיים את הפסטיבל לא הייתה קלה, אולם לדבריהם של יוזמי ומנהלי הפסטיבל הרסיטה ואנמיקה אשל עכשיו יותר מתמיד אנחנו זקוקים לתכנים שיזינו את הרוח בהשראה ויעניקו כלים לבניית חוסן להתמודדות עם האירועים הקשים שעוברת החברה הישראלית: "בימים קשים ומורכבים אלה, מטרתנו היא ליצור מקום של מפגש ואחדות, של מפלט ותקווה, להעניק לקהל הזדמנות להתנתק לכמה שעות מכל מה שקורה מסביב ולקבל השראה מתכנים מרחיבי תודעה" הם אומרים.

בין הנושאים המרתקים בהם יעסוק הפסטיבל השנה: סיפורו יוצא הדופן של כתב פוליטי צ'יליאני שלחם בפשעי המשטר והתמודדותו עם מחלת האלצהיימר, הצצה יוצאת דופן לעולמם של ה"מודטים" – נזירים טיבטים שחווים מוות קליני מבוקר ומאתגרים את עולם הרפואה והמדע, מסע עם 20 אלף נזירות בשלג הטיבטי, סרט על הגילויים החדשים אודות טבעה של התודעה האנושית, סיפורים על נשיות ופטריארכיה, אידאל היופי, קהילות מיוחדות ועוד ועוד.

סרטי הפסטיבל מוקרנים במשך ארבעה ימים בשלושה אולמות מהבוקר עד חצות מול אלפי צופות וצופים.

רוב סרטי הפסטיבל הינם זוכי פרסים בפסטיבלים ברחבי העולם ומוקרנים לראשונה בישראל. השנה כאמור, יקיים הפסטיבל לראשונה תחרות סרטים ישראלים קצרים (עד 30 דקות) הסרטים יוצגו בשני מקבצים בני 100 דקות.

הסרט הפותח את הפסטיבל השנה מגיע היישר מפסטיבל טורנטו 2023 –  The Monk And The Gunסרטו החדש של פאוו צ׳וינינג דורג׳י, מי שאחראי ללהיט המפתיע "לונאנה: יש יאק בכיתה", ומגיש כאן יצירה מרגשת, יפהפייה ונוגעת ללב שמחזירה אותנו לנופים הירוקים והמרהיבים של בהוטן שבהרי ההימלאיה. הסרט, שהוקרן לראשונה בפסטיבל טורונטו ונבחר לייצג את בהוטן בטקס האוסקר, שם הוא מועמד השנה בקטיגוריית הסרט הזר, הוא דרמה משעשעת על בני אדם ועל אנושיות, על מסורת מול קידמה, על טוב לב ושאיפות ועל עתיד שיכול להיות יפה יותר. הסרט יופץ בהמשך ברחבי הארץ ע"י רשת בתי קולנוע לב.

תוכנית הפסטיבל כוללת כמו בכל שנה הרצאות מומחים המקדימות את הצפייה בסרטים, מפגשים עם יוצרי סרטים בינלאומיים, סדנאות העשרה , מרחב לתרגול מדיטציה ויוגה ויריד אומנים. בין ההרצאות והמפגשים הצפויים בפסטיבל: מפגש קולנועי עם מפגש עם פרופ' יעקב רז (לשעבר ראש החוג ללימודי מזרח אסיה באונ' ת"א) בעקבות הסרט "יומני הזן", מפגש עם ד"ר נאדר בוטו בנושא רפואה אינטגרטיבית, בעקבות הסרט "להפוך לנהאדר – מסע ריפוי נשמתי, מפגש קולנועי עם לילה קמחי שמובילה מסעות רוחניים ברחבי העולם בעקבות הסרט "נשות פרא", יואב בר יוסף, פסיכולוג בהתמחות רפואית ירצה על טיפול בכאב בראי ההיסטוריה בעקבות הסרט "כאב ומוח" ועוד שלל מפגשים וסדנאות.

את פסטיבל ספיריט לקולנוע רוחני מנהלים אמנותית הרסיטה ואנמיקה אשל, ממקימי ספיריט סינמה והוא מתקיים בשיתוף סינמטק תל אביב.

בין הסרטים הבולטים בפסטיבל השנה:

 הנזיר והרובה
The Monk And The Gun
סרטו של פאו צ'וינינג דורג'י, מועמד לאוסקר בקטיגוריית הסרט הזר.

בהוטאן, 2023 | 107 דקות  | דזונגקה ואנגלית| דרמה קומית | 107 דקות | כתוביות בעברית

עם: טנדין ואנגצ'וק, דקי להמו, פמה זנגמו שרפה, טנדין סונם והארי איינהורן

ממלכת בהוטן, 2006. סוף סוף הגיעה המודרניזציה. בהוטן הופכת למדינה האחרונה בעולם שהתחברה לאינטרנט ולטלוויזיה, ועכשיו השינוי הגדול מכולם: דמוקרטיה. על מנת ללמד את האנשים כיצד להצביע בבחירות, הרשויות מארגנות בחירות מדומות, אך נראה שהמקומיים אינם משוכנעים. בנסיעה לבהוטן הכפרית שבה הדת פופולרית יותר מפוליטיקה, מפקח הבחירות מגלה שנזיר מתכנן טקס מסתורי ליום הבחירות.

פסטיבלים: טורנטו, טלוראייד

https://www.youtube.com/watch?v=h60rH5ieGlg

הזיכרון הנצחי
The Eternal Memory
בימוי: מייטה אלברדי
צ'ילה  2023|  84 דקות | ספרדית, כתוביות בעברית ובאנגלית

אוגוסטו גונגורה היה מכתבי הטלוויזיה הפוליטיים הבכירים בצ'ילה, שהקפיד לתעד את הזוועות שביצע משטר פינושה כדי שהעולם לא ישכח. לפני כעשור הוא חלה באלצהיימר וזיכרונו החל להתפוגג. זוגתו, פאולינה אוּרוּטיאה, שחקנית ושרת התרבות לשעבר, מטפלת בו מאז ומלווה אותו בניסיונותיו ההירואיים להיאחז בשבבי זיכרונותיו. אף שהמחלה מכרסמת בתודעתו של אוגוסטו, בין בני הזוג צומחת קרבה יוצאת דופן ומלאת אהבה, המעצבת מחדש את שניהם. הבמאית עטורת הפרסים מייטה אלברדי ("החפרפרת") מלווה אותם בעדינות צובטת לב, ברגעים מתסכלים ומאושרים, במהלכם הם נפרדים מעברם ומוצאים אהבה וחמלה הדדית. הסרט העדין, המשלב קטעי ארכיון מרתקים מההיסטוריה הצ'יליאנית,
זכה בפרס השופטים בפסטיבל סאנדאנס.

פסטיבלים קודמים:
Sundance, Berlinale
https://www.youtube.com/watch?v=v-hxO7_oEZw

תגובות

להשאיר תגובה