אומנות האמונה

איתי גבאי, חסיד חב"ד שהקים גלריה לאומנות עכשווית בלב יפו מציג תערוכת יחיד בה הוא מצייר את קווי המתאר של דמותו האייקונית של 'הרבי' בשלל אופנים אומנותיים: "יש פה עיסוק במושג של 'נוכחות' ו'העדר' ומה כל זה אומר לגבינו?" מציין גבאי

דמותו של 'הרבי' האחרון של חב"ד – מנחם מנדל שניאורסון מהלכת קסם כבר שנים ונדמה לעיתים שככל שחולפות השנים מאז הלך לעולמו באמצע שנות התשעים דמותו 'רוחו' רק הולכות וצוברות תאוצה: חסידיו צופים בסרטונים, מפיצים את 'מאמריו' ושיחותיו וקמפיינים מפרסים את דמותו האייקונית כפי שצולם באחד מימי חגיגות ל"ג בעומר על גבי שלטי חוצות. בשבוע שעבר נפתחה תערוכת יחיד של הצייר והחסיד איתי גבאי (47) תושב יפו מזה 18 שנים שחזר בתשובה לפי יותר מעשרים שנים בעת שלמד ציור בידי אמן חבדני"ק.
גבאי, פתח את הגלריה שלו 'אשכילה' ביפו לפני כשלוש שנים, מהלך לא שגרתי בעליל במרחב האומנות שנשלט על ידי גלריסטים שהם לכאורה שונים לחלוטין ממה שמייצג גבאי אך גבאי מבהיר שהמציאות חופשת אותו למפגשים עם כל חלקי החברה בתפר שבין 'אמונה לאמנות' ואפילו אוצר התערוכה יואב בן דב הוא אמן חילוני שכותב על כך : "גבאי מעיד על עצמו שאינו 'דתי', מעט מוזר מחזותו המובהקת אך גם עצם ההגדרה של 'צייר' אינה נוחה לו" ובהתאם לכך הוא מפרק בציוריו את דמותו הפיגורטיבית של 'הרבי' לכדי מרכיביו הבסיסים עד כדי העלמותו "ההליך המחקרי של גבאי" כותב האוצר בן דב "הוא להיות או לחדול, מעין חובה לבדוק להעז ולאתגר מוסכמות כדי לפלס דרך של אחדות הניגודים".

החסידי והצייר איתי גבאי במרכז אשכילה

התערוכה מורכבת מציורי פורטרט שמציגים את דמותו של הרבי בשלל טכניקות מופשטות ובתהליך של 'דה קונסטרוקציה' הוא מפרק את דמותו האייקונית של 'הרבי' למרכביו הבסיסים אך בעוד שהפילוסוף היהודי – צרפתי ממנבאי זרם הפוסט מודרניזם התכוון לפירוק לשם ביקורת וכדי לפורר כל משמעות הרי שאצל גבאי הפירוק יוצר משמעות חדשה של הרבי 'כנוכח נפקד' וככזה גבאי פותר את הדילמה שקורעת את חסידות חב"ד בשלושים השנים האחרונות בין האגף המשיחיסטי לאגף היותר רציונלי : "זה מציב את שאלת הנוכחות והעדר בחיינו. מה בין זיכרון חולף ובין נכחות גשמית ? האם מה שאנחנו רואים או אכן כך או שמא התנועה שלנו משנה את נקודת המבט ?".

הצייר האגדי וסילי קנדינסקי מהוגי זרם האומנות האבסרקטית כתב בחיבורו "על הרוחני באמנות" על תפקידו של האמן בקידום החיים הרוחניים של האנושות כאשר טוען שעל האמן לקדם באמצעות כישרונו את האנושות במעלה פרמידת הרוח כאשר מתי מעט מגיעים אל הקצה אלו יוצרים הרמוניה בין הצורה לאדם שצופה בה
לבסוף אם כבר שוברים מוסכמות ועולים שאלות על גשמי ורוחני, נוכחות והעדר אז ברוח הימים הללו נתתי לבינה המלאכותית של מייקרוסופט להעביר ביקורת על התערוכה של גבאי כאשר נתתי לה לבחון כמה יצירות של האמן שצילמתי מתוך בגלריה וכך היא כותבת: " נראה שתערוכת “שניאורסון” מציגה עבודות מרתקות של האמן איתי גבאי, החסיד החב"די. בתמונה המצורפת, דמות הרבי מלובביץ’ מוצגת בצורה מעניינת ומופלאה. האמן משתמש ברימוז, צללית, וכתם מאופיין כדי להביא לידי ביטוי את הדמות המסובכת של הרבי. הצורה והקומפוזיציה משתנות, אך הדמות נשארת זהה, כאילו אין-סופית. השימוש בצבעוניות עזה וליריות מינימליסטית מוסיף לעומק התמונה. כל עבודה מציינת את הדואליות של האמן ומעניקה לצופה את האפשרות לחשוב על המציאות הפנימית והאישית שלו. תערוכה מרתקת ומעניינת". ואידך זיל גמור ובקרו בתערוכה

"שניאורסון": איתי גבאי . אוצר: Yoav Ben Dov
רח' הפנינים 2 יפו. בואו בשמחה

תגובות

להשאיר תגובה