מתלבטים בין מנטור, מאמן או יועץ עסקי לעסק שלכם? המאמר הזה הוא בדיוק בשבילכם

משבר הקורונה אשר גרם לקריסתם של עסקים קטנים רבים, הוביל רבים אחרים להמציא את עצמם מחדש. אלא שכדי להצליח באתגר, מומלץ להיעזר בליווי מקצועי. ולא לכל עסק מתאים אותו ליווי. ניר מקובסקי מומחה לליווי עסקי לעסקים ולסטארטאפים, מפרט על ההבדלים בין ליווי של מנטור עסקי, למאמן או יועץ עסקי.

אני אוהב להאיץ ולהטיס עסקים. אני מאמין שכל אחד יכול, וכדי להגיע למטרות שבעלי עסקים מציבים לעצמם, הם מסתייעים פעמים רבות ביועצים שונים . אלא שלפני שאתם נכנסים להוצאות כספיות, כדי שתבחנו לעומק את השאלה האם לפרופיל של העסק שלכם מתאים מאמן, מנטור או יועץ, אבל לפני כן חשוב שתבינו מה האיכויות של כל אחד מאלה. 

אימון – בעיני יש שני חלקים להגדרה . פירושו של אימון הוא להביא אדם לתפקוד אופטימלי , גם במצבים מאתגרים. החלק השני  הוא שדרוג התוצאות תוך מימוש הפוטנציאל והיכולות. 

כידוע אימון מגיע מעולם הספורט. מה שמבדיל ספורטאים טובים לאלופים הוא האימון. להרבה ספורטאים יש כישורים, יכולות. האלופים הם אילו שבתחרות מתפקדים בביטחון , בקור רוח, לא משנה מה קורה באולם, אם יש רעש או אין. הם מסוגלים להתגבר על כאבים. הספורטאי/ת יצליחו לנצל את כל מה שלמדו גם בסיטואציה שיש בה תקלה או לחץ. על מנת שברגע התחרות הדבר יתאפשר, עליהם לבצע אימונים רבים, להתעמת , להיות נחושים וכמובן "לצאת מאיזור הנוחות". אין  דרך לממש פוטנציאל או לייצר פריצת דרך באיזור הנוחות, שכן לו היה ניתן, כולם היו עושים זאת. 

מאמן טוב יידע לעורר השראה , אנרגיה , מתי להרפות ומתי ללחוץ. במובן המקצועי הוא יידע להדריך את המאומן כיצד לבצע התרגיל, לזהות טעויות ולתקן. אימון עסקי הוא אותו הדבר רק שהוא מתייחס גם לעסק  וגם למנהל או בעליו. 

חשוב להפריד בין ניתוח העסק, ביצוע SWOT  של העסק (חולשות , חוזקות, איומים והזדמנויות), ניתוח מודלים עסקיים, תכנון, אסטרטגי ועוד. נעסוק בחלק שעוסק בייעוץ ובאסטרטגיה בהמשך. המשימה השנייה של מאמן עסקי היא עבודה עם מנהלי העסק כאנשים.

מבחינת ידע כל הידע קיים באינטרנט. למען האמת יש יותר מידי באינטרנט. מרוב ידע לא ברור מה נכון ומה לא . הכוונה בנכון, מה נכון עבור העסק שלכם ומצבכם האישי וכמובן החזון ויעדכם. ככל שלמאמן יש יותר כלים וידע, כך יש לו יותר גמישות לפעול. יחד אם זאת הדבר החשוב מכל הוא לדעת לכוון את המאומן. להתאים את היישום לכל אחד ואחת. יכולת ההתאמה והדרכה היא אמנות  שעיקרה בניסיון. מאמן עסקי טוב יידע לקחת תכנים מסובכים וקשים לכאורה ולהפוך אותם לפשוטים וקלים ליישום. מאמן מעולה יודע להניע , לחזק את הביטחון ולעודד אצל בעל העסק את גישת המצליחן. 

מנטורניג – מחובתו של כל מנטור להיות קודם כל מאמן עסקי מעולה לפי כל מה שהוגדר כאן. בנוסף לכך, עליו להתמחות בתחום מסוים וחשוב שיהיה בעל ניסיון והצלחות רבות בליווי בעלי עסקים. מנטורינג הוא עניין של ניסיון והצלחות מרובות . 

ייעוץ עסקי – יועץ עסקי מוצלח הוא בעל יכולות לפתור בעיות מורכבות ולהפוך אותן לפשוטות. היועץ יוכל להסיק מתוך המצב הקיים  – אישי, פיננסי ועסקי, אילו אלטרנטיבות אפשריות לפיתוח העסק. אלא שייעוץ גרוע ולא מקצועי עלול להוביל לתוצאות הרסניות. ייעוץ ללא הבנת הסיכונים , הערכתם או קבלת אחריות גם של היועץ וגם של הלקוח יכול להוביל לפשיטת רגל. כל ייעוץ צריך להיות תחת בקרה צמודה ביישום , לזיהוי תקלות שברות תיקון. על כן חשוב לבחור ביועץ שיש לו הצלחות עסקיות מוכחות, לצד מוכנות גבוהה ללוות את העסק שפנה אליו להצלחה. 

אני סבור שכל בעל עסק צריך מאמן, מנטור או יועץ עסקי. הסיבה לכך היא כי מה שאנו עושים היום  זה סך הידע, היכולות ומה שאנו מסוגלים לעשות היום. הדבר מכונה מעגל הידע, סך מה שאנו יודעים שאנו יודעים ומה שאנו חושבים שנשאר לנו ללמוד. תפקידו של מי שילווה את העסק להצלחה היא להוציא אותנו מעבר לאזור הידוע והנוח, לאתגר ולהעשיר את בעל העסק. כדי להגיע לתוצאות חדשות, צריך לפעול אחרת. האחרת יכול להיות בכמות הנעשית, באיכות או בכלל בבחירת כיוון אחר. 

אם אתם לא סגורים על מה בדיוק אתם רוצים לשנות בעסק שלהם, לא משנה מאיפה תתחילו, ניתן לייצר התקדמות כל פעם ברובד אחד. חשוב כי עם מי שלא תבחרו, יהיה חיבור ברמה האנושית, שתבטחו בו , שתדעו שהוא יידע להגיד "טעיתי" ושיש לו הצלחות מוכחות ואת הידע והניסיון הדרוש לעסק שלכם.