טור משפטי מאת עו"ד משה אלון,  קצין משטרה בעברו וכיום עו"ד בתחומי התעבורה,  פלילי ופשיעה כלכלית. בטור מיוחד בנושא אלימות במשפחה ותלונות שווא

זהו סיפורו המפחיד, יש לומר,  של י.ב,  אדם נורמטיבי מהשורה,  אב לשני ילדים בשנות ה- 30 לחייו שביקש לסיים את נישואיו מאשתו ומצא את עצמו עם אזיקים על הידיים ואישום פלילי בניסיון אונס.  אם חשבתם שסיפורו של י.ב נדיר –  כדאי שתחשבו שוב.  בשנים האחרונות הפכו תלונות השווא כנגד גברים תופעה מדאיגה,  וכצעד טקטי שמטרתו להחליש את בן הזוג ולגרום לו להיכנע לדרישות,  על ידי הגשת תלונה במשטרה, שתגרום למעצרו, או להרחקתו מביתו וילדיו.  כמובן שטור זה אינו בא להשמיץ את הנשים באשר הן, וברור שחלק לא מבוטל מהתלונות הן תלונות אמיתיות ומוצדקות, אך לצערי ניתן לראות יותר ויותר מקרים כמו של י.ב . האם מי מהצדדים חושב עד תום על ההשלכות של תלונות שווא?  כנראה שלא.

קצת נתונים

על פי נתוני הלמ"ס עולה כי כל זוג שלישי מתרגש או צפוי להתגרש במהלך 15 שנות הנישואין.  כ – 52% מהמתגרשים מתחילים את התהליך בהסכמה בעוד 48% מתחילים בסכסוך.  

כאמור המתחים הגדולים בין בני הזוג המתגרשים,  בעיקר כאלו שיש להם ילדים,  מביאים לא אחת לתופעות מדאיגות של האשמה ובדיית עברות פליליות,  החל מאלימות נגד האישה והילדים,  איומים ברצח ואפילו אונס.  מיקרה שכזה קרה ל י.ב. תושב  רמת גן ואב לשני ילדים אשר ביקש להתגרש מאשתו.  י.ב. ,  ללא עבר פלילי,  מצא עצמו בוקר אחד מאחורי סורג ובריח לאחר שאשתו העלילה עליו שאנס אותה. למזלו,  עירבה עורכת הדין שלו לעינייני משפחה אותי כעו"ד פלילי על מנת לשחררו ממעצר,  לביטול האשמות נגדו ולא פחות חשוב –  מחיקת הרישום הפלילי !

מהי תלונת שווא ומה השלכותיה השונות?

אדם שמגיש תלונה נגד אדם אחר על מעשה שלא היה, והוא (מגיש התלונה) יודע בוודאות, שהמעשה לא נעשה, אזי תלונתו הינה תלונת שווא.  אם ניגע דווקא בהיבטים של האשמות שווא בתהליכי גירושין,  עלול הגבר למצוא את עצמו במיקרה שכזה נעצר,  עובר חקירה מתישה במשטרה,  במידה וכאמור לא עשה דבר ומדובר בהאשמת שווא,  והתיק נסגר מחוסר ראיות,  יאלץ כעת להלחם על שמו הטוב,  מול חבריו,  בעבודה,  משפחתו וכמובן גם ילדיו,  כעת ימצא עצמו נאלץ להלחם לשנות את ההילה לסגירת התיק הפילילי לחוסר אשמה אך החשוב ביותר –  מחיקת הרישום הפלילי. למעשה,  מרגע שהגישה האישה את התלונה במשטרה  מקבל האב תווית של אדם עם מסוכנות,  מערך שירותי הרווחה נכנס לתמונה.  חשוב להבין שעל המשטרה מוטלת החובה לדווח מיידית למערכת הרווחה.  קרוב לוודאי שהשלב הבא הוא צו הרחקה מביתו וילדיו. איש לא "ייקח סיכון" וישחרר חשוד כזה, מחשש שיפגע באישתו ואז ימצא עצמו אותו קצין משטרה, או אף שופט, נאלץ לתת הסברים ולעיתים אף להיות מודח מתפקידו.

בשנת 1993 קבעה פרקליטת המדינה דורית בייניש הנחייה הידועה בשמה "הנחייה 2.5" העוסקת בתלונת שווא או עדות כוזבת ומה העונש הצפוי למי שמגיש תלונת שווא. הנחיה 2.5 מגדירה את "מדיניות התביעה, בהעמדה לדין של עד תביעה ו/או מתלונן שחזר בו במשפט מעדותו במשטרה"בתלונות שווא ועדויות סותרות,  אך גם,  

תאמינו או לא,  מאפשרת ההנחייה לנשים להתלונן כאשר גם אם תתברר תלונתן או עדותן כתלונת שווא הן לא ייענשו על כך.  בהחלט הנחייה מעוררת השתאות.  מאז,  לאורך השנים ולאור ריבוי המקרים של תלונות שווא במסגרת בסכסוכי גירושין,  אך לא רק,  דורשים הגברים ועורכי הדין לבטל את ההנחייה בגלל השימוש הציני שבה.

מה עושים כאשר הוכחה תלונת שווא?

כאשר תיק החקירה על התלונה נסגר בחוסר אשמה, על הגבר להוכיח, שהמתלוננת הגישה את התלונה בחוסר תום לב. במידה ויש לו ראיות לכך הוא יכול להגיש תביעה אזרחית, לפיצויים בגין תלונת שווא, או לפעול במישור הפלילי על-ידי תלונה במשטרה וכד'. במקרה, שמדובר בתלונה של אישה נגד גבר בנושא אלימות במשפחה, או על רקע מיני, הוא צריך לאסוף ראיות, שיהיו קבילות משפטית, על-מנת להוכיח שמדובר בתלונת שווא הדרך הטובה ביותר להעזר בעו"ד פלילי (לצד עו"ד לעינייני משפחה) אשר מכיר היטב את התופעה, ואת הדרכים החוקיות להתמודד אתה.

אז תזכרו תמיד :

תמיד ולנצח תשארו שניכם –  הגבר והאישה – הורי ילדיכם,  גם בתהליך קשה,  מתיש ולא נעים (בלשון המעטה) יש לשמור על אנושיות ומניעת פגיעה בצד השני.

  • תלונות שווא פוגעות אנושות בבן הזוג ולעיתים קשה לסגור את הפצעים והנזקים הנגרמים כתוצאה מכך.  איש מאיתנו לא רוצה למצוא את עצמו בוקר אחד,  ללא עוול בכפו,  כפות באזיקים,  נעצר לחקירה,  יושב מאחורי סורג ובריח בחרדות רבות ומורחק מילדיו.
  • ברוב המיקרים תלונות שווא חוזרות "כמו בומרנג" כשהצד השני עלול להיתבע בהליך אזרחי בהוצאת דיבה ולשאת בעונשים חמורים –  כספיים ופליליים.
  • נאשמת באשמת שווא?  זה נראה סוף העולם אבל זה לא.  יש להעזר בעורך דין פלילי כיוון שמדובר בהאשמה פלילית !!!  ונדרשת התמחות מיוחדת.
  • גם אם נסגר התיק חוסר אשמה זכור שנשאר רישום פלילי.  אך גם כאן  סיוע של עו"ד המתמחה בפלילים יכול להביא למחיקת הרישום.
  • לא חייבים.  ואני חוזר –  לא חייבים !!!!! להסכים עם כל המלצה של עו"ד לעינייני משפחה שלא עולה בקנה אחד עם הערכים שלך ובעיקר כאלו שעלולים לפגוע פגיעה אנושה ולא מידתית בבן הזוג.

לסיכום,

תהנו מהנישואים,  השקיעו בבן ובת הזוג ובילדים.  החלטתם להתגרש?

שמרו על צלם אנוש וזכרו שלנצח בן הזוג יישאר ההורה של ילדיכם האהובים.

יש לכם שאלות?  מוזמנים לכתוב למייל : [email protected] ואשמח לענות לכם.

מוזמנים להכנס גם לעמוד הפייסבוק משה אלון ושות'.

עו"ד משה אלון

תגובות

להשאיר תגובה