כשאני פוגש אנשים בתקופה האחרונה ואומר להם שיש אור בקצה המנהרה, הם עונים שאני חי בסרט. כשאני מבטיח שכל זה יגמר, אומרים לי שאני מכחיש את המציאות. 

אלא שאני ממש לא מכחיש את העובדות ואת ההבנה שאנו במנהרה חשוכה, אבל בניגוד לרבים אחרים אני מאמין שיש לה סוף. יש אפילו אורות שמכוונים לכיוון היציאה, אלא שרובינו עסוקים להסתכל אל החשיכה במקום אל האור. הכותרות הדרמטיות בעיתונים, מעצימות גם את האמונה האישית של בעלי עסקים שאין אור בקצה המנהרה. מורל גבוה ומוטיבציה לנוע גם במצבים מאתגרים הם אחד הכלים החשובים להצלחתו של עסק. הינה 10 כללים להצלחת העסק גם בתקופות משבר:

  1. חיבור לחזון האישי – דווקא בתקופה קשה פתחתם עסק? התחברו לתשוקה שגרמה לכם להקים אותו, היא הכוח שיניע אתכם וישמור אתכם חיוביים. אפשר להיעזר בדמיון מודרך, לוח חזון, קבוצות נטוורקינג  וכל דבר שיזכיר לנו למה אנו רוצים שהעסק יצליח. 
  2.  תועלות לעומת תכונות – כששואלים אתכם מדוע כדאי לקנות דווקא מכם, רבים מסבירים את התכונות של המוצר או השירות. אלא שהלקוח מצפה לשמוע מה יוצא לו מזה  ולכן במקום לתאר את המוצר או השירות, תארו את היתרונות שלכם  ומה ירוויח הלקוח. חיסכון בכסף , זמן ועוד. 
  3.  הפעלת רגש  אצל הלקוח–  מספרים יבשים ומשפטים מסובכים לא מביאים לקוחות. רגש מופעל דרך סיפור מעניין של בעל העסק, צבע, מוזיקה, ריח ועוד. לא בכדי ברשתות הפארם יש ריח מסויים וצבעים ספציפים שנבחרו בקפידה.  כיצד אתם מציגים השירות או המוצר שלכם? האם דרך ההצגה שלכם מעוררת רגש בצד השני? האם אתם יוצרים סקרנות לדעת עוד?
  4.  הצדקה חברתית – האמונה הרווחת היא כי אם כולם חושבים ככה ועושים ככה אז זה מה שנכון. כבעלי עסק, חשוב שתדאגו לקבל חוות דעת מלקוחות, ואם אין כרגע מספיק עבודה אפשר לפנות ללקוחות עבר. חוות דעת ירחיבו את התמונה שלכם על העסק ועל מה אולי כדאי לשפר או לייעל בו.  
  5. חזרתיות – כן זה מתיש, אבל אם תחזרו על זה מספיק פעמים, השקר יהפוך לאמת. 
  6.  חדירה לתודעה – כדי שתצליחו לחדור לתודעה, הלקוחות הפוטנציאלים צריכים להיחשף למסר שלכם לפחות 7 פעמים. בעולם של ריבוי מסרים, צפייה אחת בפרסומת גם היא גאונית לא תספיק.  מיד תופיע פרסומת אחרת שתמחק את המסר שעבר בפרסומת הקודמת. 
  7. התמקדות במסר אחד –  הזהות והמסר של העסק חייבים להיות אחידים לאורך כל הזמן. קוקה קולה לדוגמא היא “טעם החיים” עבר עשרות שנים. אי אפשר יום אחד להיות רופא לב  וביום השני אורטופד. מסר אחד שאינו משתנה נועד להשתרש ולהתקבע ולסייע במיתוג העסק. 
  8. פשטות – הקפידו על המסרים פשוטים וברורים. בעידן של היום לאנשים יש פחות סבלנות. אם המסר שלכם לא עבר מיד, יש סיכוי שאותו לקוח פוטנציאלי לא יחזור אליכם.  
  9.  דברו אל קהל היעד – הדיבור לגיל השלישי יהיה שונה מדיבור לנשים לקראת לידה. התאימו את המסרים, הדגשים ואופן הקידום של העסק לקהל היעד שלכם. 
  10.  קמפיין – אם החלטתם להשקיע בקמפיין פרסומי,  החוכמה היא לייצר קמפיין רב ערוצי מתוכנן שמחולק לטווח קצר, בינוני והטווח הארוך. חשוב לקחת נשימה עמוקה ולדעת באיזה אופן לבחון את הצלחת הקמפיין. אין טעם לשנות המוצר או המחירים. יותר חשוב לבדוק את התגובות של קהלי היעד השונים, לבחון מסרים שונים ולא להפסיק לשמור על אופטימיות ואנרגיה גבוהה.

ניר מקובסקי הוא  מומחה לליווי עסקי לעסקים ולסטארטאפים