הולך וצובר תאוצה: מטיסי רחפנים

הטכנולוגיה המתפתחת, המחיר הנגיש ואפשרויות ההתמחות המגוונות הולידו מקצוע חדש: מטיסי ומטיסות רחפנים. מה שנחשב בהתחלה לגימיק מסחרי הפך לכלי נחוץ במשק, הדורש יכולות טכנולוגיות ובין-אישיות ופותח אפשרויות תעסוקה חדשות.

אל"ם (מיל') איתמר קוהלי

הנה עוד מקצוע שלא חשבנו שנעסוק בו כשהיינו קטנים: תאוצת טכנולוגיות הרחפנים מייצרת מקצוע חדש ומעניין במשק עם פוטנציאל השתכרות נאה של 15 עד 20 אלף ₪  בחודש. כבר מזמן לא מדובר בתחביב, או בכלי מגניב ליצירת סרטוני ווידאו מהאוויר. ענפי משק רבים מתחילים לשלב יישומי  רחפנים בעבודתם שכן מדובר בכלי טכנולוגי יעיל, חסכוני ובמקרים רבים גם בטיחותי יותר. הרחפן פופולרי בענפים מגוונים כגון מיפוי ומדידת שטח, מידול תלת ממדי, פיענוח, בדיקות תרמו-גרפיות, איתור ליקויים ואנומליות, אבטחה, הגנה ועוד.

החוק בישראל מתיר הטסת רחפנים לצרכי פנאי וספורט גם ללא רישיון מסחרי, אבל לא כך הדבר כאשר אנו רוצים להפעיל רחפנים בשטחים מורכבים ולצרכים מסחריים, במקרים אלה החוק מחייב החזקת רישיון להגדר הרלוונטי (עד 4 ק"ג, עד 25 ק"ג ו/או מעל 25 ק"ג – ההגדר מתייחס למשקל ההמראה של הרחפן ועל פיו נקבע סוג הרישיון) ועבודה תחת מפעיל אווירי מסחרי. 

בכל יום, ישנם רבים נוספים המתעניינים בהשתלבות לתעסוקה בענף כמטיסי רחפנים מסחריים ומקצועיים. התחום צבר פופולריות רבה בשנים האחרונות עם פיתוח של טכנולוגיות חדשות אשר פתחו דלת לעולם תעסוקתי חדש ויצרו ביקוש הולך וגובר למטיסי רחפן מקצועיים, מנוסים והכי חשוב – בעלי רישיון הפעלה מסחרי. 

על מנת לקבל רישיון רשמי להטסה מסחרית, נדרשת הבנה תיאורטית ופרקטיקה בסיסית של שליטה ברחפן. למטיס חייבת להיות הבנה טכנולוגית, יכולת ניהול DATA ויכולת עבודה עם מגוון תוכנות עיבוד. מטיס מקצועי הוא מי שיש לו את הכלים לבצע מגוון רחב של משימות, להפעיל מגוון רחב של סוגי רחפנים,מתעדים וחיישנים חכמים וכן, לתפעל תוכנות ויישומי מחשב מתקדמים.

  על מנת להשיג עבודה אצל אחת מחברות שירותי הרחפן יש צורך בניסיון מתאים ומומלץ גם לעבור תקופה של מספר חודשי התמחות מקצועית. 

הטסת רחפנים מאפשרת להשתכר בסכומים נאים ואף גבוהים במיוחד, בהתאם לידע ולניסיון פרקטי שזהו הגורם המשמעותי ביותר המשפיע על השכר בתחום. שירות בצה"ל והיכרות עם עולם הכטבמ"ים יהווה יתרון מובהק בחיפוש עבודה באזרחות, אבל גם ללא תואר או ניסיון צבאי ניתן להשתלב בתעסוקה בתחום.

אז איפה עובדים? איך מוצאים עבודה?

מקצועות ויישומי הרחפן רבים ומגוונים, העולמות בהם ניתן להשתלב כמטיס רחפן רק הולכים ומתפתחים.
ראשית, ישנן כמה וכמה חברות שירותי רחפן הרשומות כמפעיל אווירי מטעם רשות התעופה האזרחית שזקוקות כל העת למטיסים מקצועיים.

השוק רווי בחברות קצה אשר צורכות  שירותי רחפנים, כגון: חברות בניה, חברות הפקה, חברות מדידה, חברות אנרגיה סולארית, חקלאים, חברות אבטחה, חברות פיקוח ובנייה, משרדי ממשלה ורשויות מקומיות. כמו כן, חברות המספקות שירותי רחפן עבור אותן חברות קצה צריכות מטיסי רחפנים מקצועיים.

מקור נוסף לאיתור הזדמנויות תעסוקה בתחום הן קהילות מטיסי רחפנים בפייסבוק אשר מפרסמות עבודות בתחום על בסיס יומיומי. 

 העתיד כבר כאן והוא ימשיך לפרוח, להתפתח ולהביא לאנושות חדשנות ופתרונות טכנולוגיים משני מציאות. הרחפנים הינם רובוטים מעופפים אשר הופכים תהליכים עסקיים ותעשייתיים רבים ליעילים, רווחיים ומדויקים יותר ולכן יהיה סביר להניח שהביקוש למפעילים מקצועיים רק ילך ויגבר גם בעשורים הבאים. 

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד חברת PROPELLER DRONES המתמחה במתן שירותי רחפן ובהכשרת מטיסים לרישיון מטעם רת"א

תגובות

להשאיר תגובה