זה לא סוד שאחד הדברים החמים ביותר במוסיקה הישראלית, שהתבשל במשך כמה שנים אך התפוצץ בתקופה הזו הוא השילוב בין המוסיקה האתנית השורשית התימנית למקצבי הפופ-רוק גרוב המודרניים לצד הנוסטלגיים.

המבוגרים נמלאים ערגה ונוסטלגיה לבית אבא או לנעוריהם המתוקים ואילו הצעירים מגלים פן חדש של מוסיקה שבמשך שנים הוגדר כמעין "אאוטסיידר" ועבורם הוא עולם ומלואו.

השבוע נחשפתי ללהקה חדשה ( עבורי לפחות) המצטרפת לגווארדיה של A-WA, "בינת אל פאנק", "ימן בלוז" וכו' – קוראים להם "את'ניק גרוב" והם לוקחים את השורשים התימניים האותנטיים עליהם גדלו ומפיחים בהם חיים מחודשים ומעניינים. לאחרונה הוציאו את הסינגל – "יום אזכרה חטאי" החולק כבוד לדיואן התימני.

מי אתם את'ניק גרוב?? כמה זמן אתם קיימים?

"לפני יותר משנה נכנסנו קבוצה של חברים מוזיקאים לחדר חזרות ע"מ לנגן להנאתינו. ב"שפת העם" קוראים לזה ג'אם. ההרכב המוזיקלי הנוכחי התגבש לו "בלי כוונה". פשוט נהנינו מהנגינה והשירה – והשיר הראשון הוא התוצאה הישירה.

גרעין הלהקה מורכב מהסולן – עומרי כהן, הגיטריסט והסולן המשני – ברק בישרי והקלידן – אלעד ערוסי. בהקלטות השיר "יום אזכרה חטאי" נעזרנו בנועם כהן (אח של עומרי הסולן) שהוא נגן בס משובח, וברועי יחזקאל המתופף המצוין."

בשנים האחרונות ישנה מגמת עליה מובהקת בשילוב שבין פופ-רוק-גרוב לשירים תימניים שורשיים, ניתן לראות זאת אצל A WA ואו בינת אל פאנק או שי צברי. איך אתם מסבירים את פריחת השילוב הזה?

"שילובים בין סגנונות שונים ניתן לראות לאורך כל ההיסטוריה של המוזיקה. עשה את זה אריס סאן כששילב גיטרה חשמלית במוזיקה יוונית, עשתה את זה עפרה חזה כששילבה שירה תימנית במוזיקת פופ מודרנית ועשו זאת עוד רבים וטובים בישראל וברחבי העולם. הסיבה שזה מצליח היא שהקהל, בין היתר, אוהב לשמוע דברים לא שגרתיים. וזה היה ככה לאורך ההיסטוריה."

מה האג'נדה המוסיקלית שלכם ? מה אתם מנסים להעביר לקהל המאזינים ?

"אנחנו חושבים שכל הקסם במוזיקה הוא היציאה מהקופסה. אם תיקח שיר בתימנית מקורית ותבצע אותו בעיבוד תימני מקורי, נשארת בקופסה – וזה נחמד ויפה. אולם אם תיקח את אותו שיר ותתן לו עיבוד "שונה" – יצאת מהקופסה. וזה מה שמושך את הקהל. לטעמינו – "הקופסה" קיימת ע"מ שנוכל לצאת ממנה. להיות יצירתיים. לדמיין. זו בדיוק המטרה שלנו –  לקחת שיר "אתני" ולבצע אותו בסגנון ממש לא אתני. ביצירתיות, בשילוב של סגנונות שונים ומיוחדים."

אתם יוצרים גם בעברית ?

"כרגע הדגש הוא על שירה תימנית, אבל בהמשך לרוח הדברים והחשיבה מחוץ לקופסה – מובן שכל האפשרויות מונחות על השולחן."

ספרו על השיר :" יום אזכרה חטאי" .

"השיר הוא טקסט ישן נושן שלקוח מה"דיוואן" התימני. לשיר קיימים המון ביצועים בשלל לחנים לאורך כל ההיסטוריה.  הלחן שבחרנו בו הוא לחן עדני (לקוח מהעיר "עדן" בתימן) והשיר בלחן הזה בוצע ע"י חיים משה לפני יותר משלושים שנה – אך במקצב ובעיבוד אחרים. אנחנו פשוט לקחנו את השיר הזה ונתנו לו פרשנות משלנו."

מה השאיפה שלכם ? החלום הכי גדול? לאן שואפים להגיע?

"אנחנו כרגע עובדים על אלבום בכורה ושואפים להקליט כמה שיותר שירים ברוח היצירתיות הנוכחית – ולאן שהדימיון המוזיקלי יקח אותנו – לשם נגיע. וכמובן שאנחנו שואפים גם להגיע לכמה שיותר במות ולשמח כמה שיותר אנשים. הרי זו בעצם כל המטרה."

שאלה אחרונה וחשובה: כולכם תימנים?

"שלושתינו תימנים שלמים ומחוברים לתרבות והמסורת התימנית ברמ"ח איברנו ושס"ה גידנו – ובע"ה שנזכה ונצליח להביא את המוזיקה הנהדרת הזאת לכמה שיותר במות ולכמה שיותר אוזניים."

ביקורות סינגלים:

רגב הוד – "מנצחת בחיים"

מילים ולחן: פאר טסי

אחרי שורה של שירים לא כ"כ מוצלחים, רגב הוד חוזר למפה עם בלדה רומנטית שכתב והלחין עבורו פאר טסי, הנותנת ביטוי ליכולותיו הווקאליות המעולות של הוד, שיר רציני, איכותי ותפור עליו ככפפה ליד.

https://www.youtube.com/watch?v=6PshQgm-Cy0

אטלנטיקה – "אין לי מה"

מילים ולחן: רמי דוידוף

סינגל חדש ללהקת הרוק אטלנטיקה, קצב טוב אך יותר מדי רעש וצלצולים, הגשת מילים לא ברורה ולא מוצר שאפשר ליהנות ממנו מלבד סולו גיטרה נהדר ומייבב להפליא.

https://www.youtube.com/watch?v=g0UMIq9IbPg#t=172

אייל כהן – "אשא מבטי"

מילים: אייל כהן ואוהד ריין, לחן:אוהב ריין

סינגל בכורה לאייל כהן – קול שברירי ומרגש בתוך מרקם מוסיקלי מעניין ומלודי. צובט בלב.

https://www.youtube.com/watch?v=zf-sZHpbQQ0

 

51 הערות

להשאיר תגובה