תומר וינר מוציא את ספרו הראשון, שעלילתו מתרחשת במהלך משאל עולמי. בין כוכבי הספר: דוגמנית על, נהג משאית ועובד בנק. התוצאה מופלאה

תומר וינר, מורה בן 35, משיק את ספרו הראשון, "שרשראות ימים ומיתות", שבו הגיבור הוא שטר של 20 שקלים המתגלגל בין 20 דמויות שונות. "זהו קובץ סיפורים שבמרכזו הנובלה 'עשרים', המתרחשת במהלכו של משאל עולמי פורץ-דרך של האו"ם", מספר וינר ל-TLV TIMES. "גיבורה של הנובלה הוא שטר של עשרים שקלים חדשים, המחליף, בדרכים שונות, עשרים בעלים המהווים פנורמה של החברה בישראל. יש בקובץ הזה ניסיון לפרוץ את הגבולות הרגילים של הסיפור, ולייצר מסגרת חדשה ומינימליסטית".

בנובלה 'עשרים' מתקיים משאל או"ם כלל-עולמי, הבוחן את האפשרות להקים ממשלה עולמית אחת, עם כלכלה אחת ומטבע אחד. זהו מעין ניסוי מחשבתי, שבודק את העמדות הסובייקטיביות של מדגם של אנשים בחברה הישראלית כלפי יוזמה שכזו. "עמנואל קאנט כתב בסוף המאה ה-18 כי הנאורות עבורו היא היציאה של האדם ממצבו הילדותי, התבגרותו של המין האנושי – אם תרצו", אומר וינר. "אני חושב שההיסטוריה הובילה אותנו לרגע הנוכחי, שבו משפחת העמים מוכרחה להתבגר, ולאחד כוחות מול האתגרים הניצבים בפני כל בני האדם".

מבין הגיבורים בספר יש דוגמנית על, נהג משאית, עובד בנק. "אני חושב שאני חי בסוג של תחקיר מתמשך על החיים, אם אפשר להגיד את זה כך, וכל מי שאני פוגש מעורר בי איזשהו סוג של סקרנות לגבי האופן שבו הוא חושב", הוא אומר. "העיסוק בדמויות בעלות רקע שונה ומגוון, או בעלות מקצועות שונים, מגיע דווקא מהמקום שאני מאמין שבכל אדם יש צדדים מרתקים, ואני תמיד מתעניין בדרך שאנשים הופכים להיות מה שהם – מבחינת החינוך ומבחינת הסביבה. אני כמעט אובססיבי לגבי העולם הפנימי של אנשים, ומאוד עסוק בלדמיין ובלנחש מה הם חושבים כל הזמן".

וינר טוען, כי במשך שנים ארוכות נמנע מקריאת ספרי פרוזה: "זה הכניס אותי לסוג של חרדה כתיבתית. חוץ מזה, אני קורא הרבה ספרים עיוניים ופילוסופיים, ולא קורא הרבה פרוזה. כמובן שאתגר קרת הוא מרכזי בהוויה הישראלית, ומשפיע ומעורר השראה ובטוח השפיע גם עליי, בנוסף לעגנון, המינגוויי וצ'כוב. אני מאוד אוהב את הרמן הסה, מאז שאני נער, אבל אני חושב שיעקב שבתאי הוא בעל ההשפעה הגדולה ביותר עליי. רומן בסגנון זרם התודעה שכתבתי נמצא בשלבי עריכה סופיים, ושבתאי ללא ספק שימש לי השראה גדולה בכתיבתו".כריכה שרשראות ימים ומיתות - תומר וינרדל

ויש לו גם מה לומר על השטר החדש: "השטר החדש של 20 השקלים עם רחל המשוררת, שהחליף את השטר של משה שרת, הוא ללא ספק שינוי מבורך בכיוון הנכון. הנובלה שלי עם השטר של שרת מקבלת גם נופך מעט היסטורי בזכות השינוי. אני בעד שוויון – ומאמין שבאופן טבעי אמור להיות ייצוג שווה למגזרים השונים בחברה, ובין המינים. במקומות בהם חוסר השוויון זועק לשמיים, אין ספק שצריך לבחון את הסיבות לכך ולנסות לתקן את המצב. המבחן של הויתור על פריבילגיות הוא המבחן האולטימטיבי של החברה, ואין ספק שהגבר האשכנזי הוא כבר לא זה שנותן את הטון, ואני חושב שטוב שכך. חבל שבדרך להגברת השיוויון והסולידריות בין אנשים, יש כל כך הרבה תוקפנות ואלימות בשיח, אבל זו תוצאה של התמודדות לא פשוטה, ואני מקווה שהדברים יירגעו והקיטוב בתוכנו, כולנו, יפחת".

הספר יצא בהוצאה עצמית, בעריכת שאול ברוידא, ונמכר דרך חנות הספרים האינטרנטית 'אינדיבוק', ומחירו 20 שקלים – בדיוק כמו השטר של ה-20 המככב בנובלה המרכזית בקובץ.

תגובות

להשאיר תגובה