ט"ו בשבט כבר נגמר, אבל לטובת המכורים לפירות יבשים, כדאי לדעת כמה דברים על הפירות והאגוזים שאנחנו כה אוהבים.

 

  • תהליך הייבוש גורם לאבדן מרבית הוויטמיןC  שהיה בפרי וכן את מרבית המים שהיו בו, למעשה הפרי מצטמק ומאבד עד כדי שביעית ממשקלו המקורי, בשל כך ערכם התזונתי והקלורי של 100 גרם תמרים לחים שונה מ100 גרם תמרים מיובשים.  בתמר מיובש אחד יש בין 28-41 קלוריות ליחידה, יותר מקוביית שוקולד המכילה 20 קלוריות.
  • לצורך הארכת חיי המדף מוסיפים חומרי זיגוג והמתקה , אלה מקנים צבע אטרקטיבי יותר לפרי כדי שימשוך את עין הצרכן. את האננס והפפאיה מצפים בשכבה עבה של סוכר לבן, למשמש ולתמר מוסיפים מי סוכר לשיפור הברק – תהליכים ההופכים את הפירות היבשים לממתקים עתירי קלוריות במסווה של מזון בריאות. הימנעו מצריכת פירות בוהקים בצבעם הם עשויים להכיל צבעי מאכל. בפלח אננס מיובש 120 קלוריות! כ6 קוביות שוקולד.
  • בעוד שבעת העתיקה  יובשו הפירות באמצעות השמש לאורך זמן רב, כיום מרבית הפירות מיובשים בתהליכים תעשייתיים בהם מעורבת יד אדם, החל מייבוש באמצעות הפעלת תנורים בחום נמוך לזמן ממושך, דרך הוספת סולפיטים (גופרית) לזירוז תהליכי הייבוש.
  • פירות יבשים אורגניים מיובשים על גבי יריעות שחורות בשמש או באמצעות מאווררי ענק המפיקים אוויר חם. הם גדלים ללא שימוש בדשנים ובחומרי הדברה ובמהלך ייבושם אין שימוש בכימיקלים ולכן הם מומלצים יותר. אולם שימו לב! פירות יבשים אורגנים צריכים להישמר באריזת ואקום ולא בתפזורת. לאחר הפתיחה הם עלולים להירקב ולכן ויש לשמרם במקרר.
  • אגוזים מלך מהווים מקור מצוין לאומגה 3, השקדים עתירי סידן, קשיו וצנוברים מכילים ברזל, ואגוזי ברזיל עשירים בסלניום. עדיף לרכוש אגוזים עם קליפתם הנוקשה, מאחר שהקליפה מגנה על חלקו הפנימי של האגוז שאינו נחשף לאור ומוגן מפני נזק חמצוני וכך נשמרת טריותו. מומלץ לאכול את האגוז הטבעי, כלומר לא קלוי – לאגוזים הקלויים מוסיפים מלח, סוכר וחומרים משמרים, תוספות אלו עשויות להגביר את התיאבון ומומלץ לצמצם את כמותם בתפריט. אל נא נשכח שלא מעט קלוריות מסתתרות מתחת לקליפה.

 

לסיכום, מומלץ להימנע מצריכת פירות בוהקים בצבעם הזוכים לתוספת חומרי זיגוג, ולאכול פירות שיובשו ללא זרזי יבוש ותוספות (שימור, טעם וזיגוג) וכן אגוזים ושקדים טבעיים שלא עברו תהליך קלייה. יחד עם זאת חשוב לשים לב לכמויות, שהרי כמו כל דבר בחיים – הכל עניין של מינונים. 

הטיפים באדיבות יפית בן מרדכי, תזונאית קלינית R.D, ודיאטנית חברת Sodexo benfits&rewards

 

תגובות

להשאיר תגובה