איך למזער את נזקי השיניים של ילדינו לקראת פורים? מאת: ד"ר אלעד טל, רופא שיניים, יועץ ל"קולגייט"

פורים הגיע ואתו גם משלוחי המנות. לא שהילדים שלנו צריכים תירוץ כדי לאכול ממתקים, אך באופן מסורתי כמות הממתקים שהילדים אוכלים בתקופה זו גדלה משמעותית. לכולנו ידוע כי ממתקים מזיקים לבריאות השיניים, אז כיצד ניתן למזער את הנזק ולהמשיך ליהנות ממשלוחי המנות?

חג פורים, חג גדול לחיידקים

בעוד שילדינו מתמוגגים משפע הסוכר, שאף מוענק להם באופן חוקי קבל עם ועדה, המרוויחים הגדולים באמת הם חיידקי העששת הנמצאים על שיניהם. חיידקי העששת מפרקים את הסוכר לצורך ייצור אנרגיה והתרבות, וכתוצר לוואי של פירוק הסוכר, מופרשות חומצות המאכלות את חומר השן. הלוגיקה היא פשוטה מאוד, ככל שיהיה לחיידקים יותר סוכר ולאורך זמן רב יותר, כך הם יתרבו יותר ויפרישו יותר חומצות. ההרס הבלתי הפיך שייגרם לשיניים יגרום לכאב משמעותי לילד וצורך בטיפול.

הכל בידיים שלכם

אם נחזור ללוגיקה של העששת, צמצום משך החשיפה לסוכר הוא אחד המרכיבים העיקריים במניעת המחלה. וכך, אם נבחר לשים במשלוח מנות מוצרים פחות דביקים ועם פחות סוכר, יפחת הסיכוי שאלו יידבקו לשיניים ויהוו מאגר מזון לחיידקים. העדיפו חטיפים שיישטפו יחסית בקלות עם מים ועודדו את ילדיכם לשתות מים תוך כדי ולאחר האכילה. הקפידו להוסיף למשלוחי המנות סוכריות ומסטיקים ללא סוכר, אשר גם יגבירו הפרשת רוק. הרוק מכיל באופן טבעי מינרלים המחזקים את חומר השן, ורכיבים נוספים הפוגעים בחיידקים. הגברת זרימת הרוק באמצעות מסטיקים וסוכריות ללא סוכר מסייעת בשטיפת שאריות מזון וחיידקים ממשטחי השיניים, ומנטרלת את החומציות שנוצרה.

צחצוח שיניים חשוב, אבל לא מיד

על אף הדעה הרווחת שיש לצחצח מיד לאחר אכילת הממתקים, אין זה מומלץ. ההסבר הוא שלאחר החשיפה למזון ובעיקר לסוכר, רמת החומציות בפה עולה כתוצאה מפעילות החיידקים ומחומציות המזון עצמו. צחצוח בתנאים חומציים גורם לשחיקה מוגברת של חומר השן ובעצם עלול להזיק לשיניים. לכן, כדאי להמתין עם פעולת הצחצוח עד חצי שעה לאחר האכילה. עם זאת, בילדים מעל גיל 6, ניתן להשתמש מיד לאחר האכילה במי פה המכילים פלואוריד, אשר מחזק את חומר השן בפני תוצרי החיידקים. צחצוח סדיר פעמיים ביום עם מברשת ומשחה יסייע במניעת הצטברות חיידקים ויפחית את הסיכוי לנזק.

לסיכום, בחירת המוצרים שתכניסו למשלוח מנות תשפיע רבות על בריאות הפה של ילדיכם ותחסוך מהם ומכם סבל מיותר. נכון שבדרך כלל אנו מכינים משלוחי מנות לילדים של אחרים, אבל אם במסגרת של ילדיכם הורים ישתפו פעולה ויתאמו זאת מראש (וכיום זה פשוט יותר מאי פעם), כלל הילדים ירוויחו מכך.
כדי לחסוך מילדכם כאבי שיניים, הביאו אותם לביקורת שגרתית אצל רופא השיניים וודאו כי לא מתפתחים בשיניהם חורים אשר עלולים להחמיר במהלך החג.

קולגייט מ שחת שיניים לילדים (Large)

מה אומרת הדיאטנית?

"סוכרים חופשיים הם סוכרים פשוטים (כמו סוכר לבן, סירופ סוכר, דבש) המוספים למזון ע"י היצרן או בבישול וגורמים לעלייה ב"קלוריות הריקות" במזון.

סוכרים אלו אינם מכילים ערכים תזונתיים אך כן מכילים ערך קלורי. כך שמאכל המכיל הרבה סוכרים חופשיים, מכיל הרבה קלוריות ודל בערכים תזונתיים.

מחקרים מראים שאכילת מאכלים ושתיית משקאות העתירים בסוכר מעלים סיכון להשמנה וכתוצאה מכך למחלות כרוניות כגון סוכרת, מחלות לב וסרטן.

סוכרים חופשיים רבים יכולים להתחבא בתוך מאכלים תמימים כגון כוס מיץ תפוזים טבעי שמכיל כ 5 כפיות סוכר, פרוסה דקה של עוגת שוקולד ללא קרם כ 3 כפיות סוכר, קוביית חלווה כ 4 כפיות סוכר

כשההמלצה היומית של ארגון הבריאות העולמי (WHO) היא לצרוך עד 6 כפיות סוכר ליום. אז מה אפשר לשים במקום: פירות וירקות טריים אינם נחשבים למזון הגורם להשמנה למרות תכולת סוכרים בהם ומומלצים לצריכה".

מיכל אהרונסון, דיאטנית קלינית

48 הערות

להשאיר תגובה