קבוצת צעירים מתל אביב החליטה לצקת תוכן חילוני עכשווי ביום תשעה באב "רבים נזכרים ביום הזה כאשר הם יורדים לפיצוציה ומגלים שהיא סגורה" מספר לי ניב סוניס (32) מורה לתנ"ך בדרום העיר שלוקח חלק ביוזמה "רצינו שגם לנו יהיה קשר ליום המיוחד הזה מתוך דאגה לעתיד שלנו". בשישה מקומות שונים בעיר ידברו סופרים, אנשי ציבור ואקדמיה על 'קנאת חינם', בית המקדש השלישי וינחו את סדנת 'כותבים חורבן'

"כשאומרים "ירמיהו", רובנו חושבים על חומוס אשכרה, פארק הירקון והסושי הטעים ההוא… אבל אולי תופתעו לגלות שירמיהו היה בנאדם חכם שמה שהיה לו להגיד פעם נשמע רלוונטי אחד לאחד לחיים שלנו היום. לא מאמינים? בואו ללמוד בעצמכם". הפוסט הזה צד את עיני כאשר שוטטתי לי במרחבי הפייסבוק ואז גיליתי חבורה צעירה מתל אביב שלקחה על עצמה בחודשים האחרונים את הניסיון ליצור אלטרנטיבה חילונית לתשעה באב "אנחנו קבוצה של תשעה חברים" מספר לי ניב סוניס (32) מורה לתנ"ך בדרום העיר "שהקימו את פרוייקט 'פרק 9' שהוא למעשה ערב תוכן חילוני לתשעה באב מתוך רצון שלנו שיהיה לנו חיבור ליום הזה כי עד כה לא היה לנו חיבור כזה. היום הזה היה מגיע אלינו בהפתעה באמצע החופש כשאתה יורד לקנות משהו ב AMPM ומגלה שהוא סגור ואז אתה מבין למה". הכל נולד לפני כחודשיים וחצי כאשר נועם בר לוי (32) עובד עירייה העלה סטטוס בפייסבוק בו סיפר שעוד מעט מתקרב תשעה באב והוא לא מרגיש מחובר ליום ואז הזמין אנשים לקחת חלק במיזם. כך התגבשה לבסוף חבורה של תשעה צעירים סביב שנות השלושים לחייהם נשים, גברים בניהם עובדי עירייה, עובדת קרן השקעות, דוקטורנטית למדעי המדינה, מדריכי נוער וצלם אחד "היינו נפגשים בסלונים של החברים פעם בשבוע. די מהר החלטנו שהאירוע צריך להיות ציבורי. דברנו לא מעט על הפורמט וכך עלו וירדו הצעות שונות עד שהתגבשו על התכנים שהם ברובם חילונים כך שזה משהו שאנו מחוברים אליו". סוניס וחבריו גבשו סדרה של שישה מפגשים שנערכים במקומות שונים בעיר בהם בין היתר ידונו בבית בן גוריון על 'מנהיגות בזמן משבר' עם הסופר אבי שילון. בבית אריאלה תערך סדנת 'כותבים חורבן' עם שהרה בלאו ובתיאטרון קרוב ידברו עם הסופר ישי שריד על בית המקדש השלישי. "חושב אולי להדגיש" אומר סוניס "שכולם כולל כולם נרתמו לעניין בהתנדבות מלאה ואנחנו לא נתמכים בידי אף אחד".

"מיזם פרק 9 נולד" אומר סוניס "מתוך חרדה למציאות הישראלית כפי שהיא כיום. תשעה באב הרי מסמל את נפילת שני בתי המקדש סביב אירועים שמאוד מזכירים את החברה הישראלית של שנת 2017. בית המקדש הראשון נפל בגלל פערים כלכליים ושחיטות וחוסר מוסריות דבר שניתן לראות היום בישראל ובית המקדש השני נפל בגלל שנאת חינם שיש פה היום לא מעט".

בקשתי מניב שנקיים את הראיון במקום בתל אביב שמסמל 'שנאת חינם'. מימה שאני זוכר היו לא מעט כאלה החל מאנדרטת רבין וכלי בחוף הים בו נרצח ארלוזורוב וגם אולי מול המקום שהפציצו את 'אלטלנה' יש שגידו. אבל סוניס בחר במועדון 'הבר נוער', "לפני תשע שנים אירע פה רצח נוראי כאשר כמה ילדים נפצעו ושניים נהרגו. זה פשע שלא פוענח עד היום וזה קרה משום שנאה הומופובית".

בסיפור התלמודי שקשור לתשעה באב מסופר על הגירוש מהמשתה של בר קמצא ויש פה אולי אליגוריה להדרה של קהילות מסוימות בחברה הישראלית דבר שיוצר שנאת חינם ? "גם העיפו אותו וגם מי שישב מסביב לשולחן לא עשה דבר כמעט כמו החברה הישראלית כיום שיש כאלו שמצקצקים בלשונם ולומר בארוחות שישי כמה שהדברים נוראים אבל בפועל לא עושים הרבה כדי לשנות את המציאות".

האם אתה מסכים שאותה שנאת חינם שותפים לה כל הצדדים בחברה הישראלית ?

"אנחנו מזהים היום קיצוניות מאוד ברורה שמובילה את המדינה שלנו. אנחנו לא מאמינים במשפט שיש קיצוניות בשני הצדדים. יש קיצוניות אחת שאותה מובילה את הממשלה, את הכיבוש, את היחס לקהילה הלהט"בית,  לפליטים ולערביי ישראל".

 

התמונה באדיבות המיזם

לפרטים נוספים חפשו 'פרק 9 תוכן חילוני לתשעה באב' בפייסבוק

 

 

תגובות

להשאיר תגובה