חיטה קלויה, מטבעות שוקולד ושמן שאותו מערבבים עם מפתח מיוחד. תכירו את 'הבסיסה' – הטקס הייחודי של יוצאי העדה הלובית שנערך בכל ראש חודש ניסן. עדנה שטרן שכבר שלושים שנה עורכת אותו מספרת לנו על המנהג היחודי ומה גורם לה לעשות את זה תקופה כל כך ארוכה. צפו בטקס המיוחד:

לקראת ראש חודש ניסן ובעיקר בא' ניסן נוהגים יוצאי יהדות תוניס וג'רבה לערוך את טקס הבסיסה : הבסיסה היא תערוכבת של של חיטה או שעורה קלויים בתוספת תבלינים, שומר ודוחן עליהם מוסיפים שקדים מצופים ומטבעות שוקולד. את התערובת מערבבים עם שמן בעזרת מפתח הבית שמסמל ברכה ופרנסה. מקור המנהג הוא במנהג חנוכת המשכן שהיה נערך בראש חודש ניסן בו הקריבו נשיאי שבטי ישראל מנחה: "קַעֲרַת כֶּסֶף אַחַת, שְׁלֹשִׁים וּמֵאָה מִשְׁקָלָהּ. מִזְרָק אֶחָד כֶּסֶף, שִׁבְעִים שֶׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ. שְׁנֵיהֶם מְלֵאִים סֹלֶת בְּלוּלָה בַשֶּׁמֶן לְמִנְחָה" (במדבר ז יג)

בשבוע שעבר התכנסה קבוצת נשים בבית הכנסת בושאייף של יוצאי העדה הלובית במושב זיתן. את הטקס ערכה עדנה שטרן שכבר 30 שנה עורכת טקסי בסיסה 'למען זיכוי הרבים'. שטרן סיפרה לי כיצד הצדיקה בושאייף (שעל שמה קרוי ביהכ"כ) התגלתה לה בחלום והיא מייחסת לה כוחות מיסטיים.

מניות
מאמר קודםNext Time
המאמר הבארק היום

תגובות

להשאיר תגובה