רווקים לניו יורק, בורגנים ללוס אנג’לס

‘טרנספרנט’, ‘מוצרט בג’ונגל’, ‘ברוד סיטי’ ו’כולנו יחד’ – מה משותף לארבע הסדרות האמריקאיות של הזמן האחרון? רמז: כולן נעות על ספקטרום הקומדיה ויש גם תמונה משפחתית מושלמת שמתרסקת יפה לחתיכות.

בסדרות אמריקאיות יש המון בלשים וערפדים, אבל רגע לפני שהם מגיעים להפר את השלווה בעיירה של ארבעים ושניים תושבים, נבקש לדעת מה מצב הזוגיות שלהם. כי שום בלש לא יפתור מקרה רצח מבלי לפתור קודם בעיות במשפחה שלו ואין מספיק דם בעולם שישמח ערפד כל עוד הוא ישן לבד באור היום. אז מתוך מבול הסדרות של השנה האחרונה, ארבע סדרות שנעות על מנעד הקומדיה תפסו את עיניי המזגזגות במסך הקטן, אבל לא אתמקד באיכות הסדרות אלא במגמה הנשקפת מהן. אז מה הקשר בין: משפחה יהודית עשירה בלוס אנג’לס בה האב מודיע למשפחתו כי הוא יוצא לפנסיה ועל הדרך גם מהארון כטרנסג’נדר (‘טרנספרנט’); מנצח דרום אמריקאי חם מזג ושנוי במחלוקת ונגנית אבוב בפילהרמונית של ניו יורק (‘מוצרט בג’ונגל’); שתי חברות שמנסות לעשות “את זה” או לעשות משהו בניו יורק (‘ברוד סיטי’); וזוג משועמם עם ילדים שהאחות של האישה וחבר של הבעל עוברים לגור איתם (‘כולנו יחד’)? אז נכון, אף אחד מהם לא בלש או ערפד, אבל אפשר לראות מגמה ברורה שמצביעה על מי הם האנשים שמעבירים את חייהם באל.איי ומי אלה שספונים בניו יורק.

ב’טרנספרט’ מסופר על משפחה אמידה, ב’מוצרט בג’ונגל’ תמצאו את אנשי החברה הגבוהה, אבל גם צעירים תפרנים. ב’ברוד סיטי’ אין להם כסף, ב’כולנו יחד’ מצטייר כי לזוג אין בעיות כלכליות, לעומת האחות והחבר המרוששים. אז מה ההבדל? העלילות המרכזיות בלוס אנג’לס נעות סביב משפחות ובניו יורק סביב אנשים רווקים ולא סתם רווקים אלא כאלה עם משפחה שכמעט לא רואים אותה ולא שומעים עליה. כנראה שצלילי האבוב ב’מוצרט בג’ונגל’ ומראות עשן הבאנגים המסתלסל ב’ברוד סיטי’ לא השאירו מקום להורים בעלילה. ב’כולנו יחד’ דמות הרווק מרגישה מההתחלה שהיא לא שייכת לאל.איי ורוצה לעזוב. לנו ברור כבר מההתחלה כי הרווק ודמות האחות נועדו להיות ביחד ולהקים בית באל.איי במטרה למגר את תופעת הרווקים.

כחלק מתהפוכות הקולנוע האמריקאי בסוף שנות השישים ועד אמצע שנות השבעים, הרבה עלילות עברו להצטלם בעשן הסמיך של ניו יורק במקום הנופים הפלסטיים של לוס אנג’לס. המסר שהועבר: ארצות הברית היא ניו יורק, וניו יורק היא הגיהינום. אז למרות החדשנות הבלתי פוסקת בסדרות הטלוויזיה נשמר הדימוי האמריקאי: איפה מתפורר מבנה המשפחה הקלאסי ואיפה מתגורר האינדיבידואל המנוכר? סדרות כמו ‘עמוק באדמה’, ‘משפחה מודרנית’, ו’משפחה בהפרעה’ הבוחנות את המבנה המשפחתי מתרחשות באל.איי. בסדרות כמו ‘חברים’ ו’סיינפלד’ עיקר העלילה נע סביב הרווקות הניו יורקית. גם אם הכרנו חלק מהמשפחות של הדמויות הן היו שוליות באופן יחסי לנפח הסדרה ולעלילה המרכזית בה.

אגב, ג’פרי טמבור, השחקן הנהדר, שמשחק את האבא ב’טרנספרנט’ הוא כמובן גם האבא ב’משפחה בהפרעה’. כאילו יש מפיק הוליוודי שאומר “יש לנו סדרה קומית על משפחה עשירה ומתפרקת בלוס אנג’לס, תביאו לי את ג’פרי!”. אז אולי בניו יורק המהירה והצפופה אין את המרחב ואת השמש המייצרים תמונת פורטרט משפחתית מושלמת לפני שמרסקים אותה לחתיכות, כי בטוח שיש גם משפחות מתפרקות בניו יורק. אולי תשאלו את משפחות דרייפר וסופרנו, אבל הן לא מעידות על הכלל.

 

תגובות

להשאיר תגובה