עו״ד אריאל יום טוב: הרצחת וגם הופטרת?

תביעה חסרת תקדים שהוגשה לבית המשפט המחוזי באמצעות עו"ד אריאל יום טוב ועו"ד רונית רם, חושפת סיפור שעורר סערה גדולה סביב נושא פשיטות הרגל בארץ ובעיקר במקרים קיצוניים בהם נוצר חוב כתוצאה מביצוע עבירה, עצם ההרשעה בפלילים איננה שוללת את האפשרות להכריז על חייב כפושט רגל ואולם, חוב שנוצר כתוצאה מביצוע העבירות הפליליות אינו יכול להיחשב כחוב שנוצר בתום לב ולאפשר כניסה בשערי הליך פש"ר.

בקיץ שנת 2007, נרצח הנער צ' ז"ל (בנם של הנושים), חבורת נערים מבאר יעקב, הגיעה לסביבת ביתו של הנרצח בראשון לציון, כשהם מצוידים בסכינים. לנרצח לא היה כל קשר לסכסוך שנסוב על לבה של נערה, תוך המפגש בין שתי החבורות התחולל עימות אלים, במהלכו נדקר צ' ז"ל בפלג גופו העליון, חברי חבורת באר יעקב נמלטו מן המקום, צ' ז"ל נמצא לאחר מכן מוטל ללא רוח חיים באחד הרחובות הסמוכים. בתום חקירת המשטרה ולאחר המשפט, הורשעו ניר סרור ורון תורג׳מן בהריגה ולא ברצח, נושא  שעורר סערה גדולה בקרב הוריו ועו״ד לשעבר, ענת סבידור, הם ישבו בכלא מספר שנים ולאחר קיצור עונשם, יצאו לחיים חופשיים, כאשר את פסק הדין שהוגש נגדם – דמי הניזיקין עבור הוריי הנרצח, לא שילמו כמו גם לא התכוונו לשלם.

 

רון תורג׳מן וחברו ניר סרור, פנו לבית המשפט המחוזי בטענה שאין ביכולתם לשלם את החוב, סבורים הם שזכותם להליך פשיטת רגל וכי יש לתת משקל מצומצם לעקרון תום הלב ולאפשר כניסה בשעריה של הפקודה, דבר שיתן להם מקלט מעונשם, עובדות אלה עוררו התנגדות נחרצת מצד עורכי הדין של הורי הנרצח.

עו״ד אריאל יום טוב: "ישנם מקרים רבים בהם אנשים או עסקים מצויים בחובות כספים עבור נושים ובנקים, ומחליטים בשלב מסוים לפרק את החבילה ולפנות להליך פשיטת רגל, בחלק מן  המקרים הם מוצאים הגנה בחסות החוק, אך במקרה מסוג זה ברור מבחינתי שהליך פשיטת רגל אינו ראוי עבור הנאשמים".

עו"ד רונית רם: "מצער כי נעשה ניסיון מצד החייבים, לנעוץ סכין חדה וכואבת בגבה של משפחת הקורבן. נראה כי אינם מפנימים שחלק מעונשם הוא תשלום פיצוי להורים אשר איבדו את היקר להם מכל"

עו״ד אריאל יום טוב, המתמחה בדיני הוצאה לפועל, נכנס לתמונה רגע לפני שבית המשפט מקבל את בקשת האשמים, הוגשה פנייה לבית המשפט בטענה ברורה וחד משמעית ״היעדר תכלית",  לדברי עו"ד יום טוב: אסור לאפשר מצב בו אדם שלקח חיים ויישב בכלא מספר שנים, ייצא לחופשי ויטען כי פרע את חובו לחברה, אין לאפשר טענה כי שלילת תחולת הפקודה, מהווה סנקציה נוספת שלא כדין וכי בית המשפט יעמוד מאחוריו ויתן לו פטור מעונש כספי.

בפסק דין, מנומק להפליא, שהתקבל ביום 2.1.2018, בבית המשפט המחוזי לוד, דחה כבוד השופט שכיב סרחאן, את בקשת אחד החייבים למתן צו כינוס והכרזתו כפושט רגל, בית המשפט קיבל את טענות עורכי הדין, נציגי המשפחה, וציין כי:

"הבקשה הוגשה בחוסר בתום לב ובמטרה לנצל לרעה את הליך פשיטת רגל. בבקשתו דנן, מנסה המבקש להתחמק שלא כדין מהנושים ולהפוך את הליך פשיטת רגל ל- "עיר מקלט" למשתמטי חובות כספיים כדין. אין לעלות על הדעת, כי חייב שחובו נוצר כתוצאה מהרשעתו בעבירה פלילית חמורה, כמו עבירת ההריגה, יחסה תחת כנפיה של הפקודה.

לדידי, עקרון "ההרגת, וגם – הופטרת ?" נגזר מעקרון-על, שמקורו במקרא (מלכים א',פרק כ"א, פסוק י"ט) והוא "הרצחת, וגם – ירשת". שני עקרונות אלה הטבולים כול כולם במוסר ובצדק הם יסוד מסד במשפט"

תהליך פשיטת הרגל עבור הנאשמים הופסק במידית, בפסק הדין צוין כי  ״לאחר עיון בבקשה ונספחיה ובהמשך לדיון הבקשה דנן מוסרת כל ייסוד ודינה להידחות״, כמו כן הכותרת שנתן השופט לפסק הדין ניתן  הייתה באותו הקשר חתרני ״ הרצחת וגם הופטרת? בשלבים אלה מתקיים משא ומתן בדבר גובה הפיצוי להורי הקרבן.

משרד עו"ד אריאל יום טוב: רחוב פליים -5 קומה -12, חיפה.  טל: 04-853085

עו״ד רונית רם

תגובות

להשאיר תגובה