מספיק לשהות חצי שעה בחנות המיתולוגית 'שוורץ פרוות' שבנחלת בנימין בתל אביב בשביל להרגיש כאילו נכנסת לעולם צבעוני, אולי שמח יותר ולבטח גדול מהחיים. משה שוורץ הבעלים מספר על השינויים שעברו על המקום מאז היווסדו ב-1939, דרך הפגיעה בעקבות אסון התאומים ועד התקופה של פריחת הדראג , פסטיבלים ססגוניים ונשפי סיום תיכון שדורשים בגד יוצא דופן במיוחד

 

סבתה של יעל דניאלי,  מנהלת השיווק של 'שוורץ פרוות' לא יכלה להסתיר את התרגשותה כששמעה שנכדתה החלה לעבוד במוסד המיתולוגי שקיים עוד מהתקופה שגם הנשים הישראליות התהדרו במעילי פרווה. "היא קראה בפני 'אני לא מאמינה, שם קניתי את הפרווה הראשונה שלי בארץ'", מספרת דניאלי, "שוורץ נחשב למקום שמסמל את תרבות אירופה, את מעילי הפרווה האלגנטים, למרות שתמיד הפרוות שמכרנו היו מלאכותיות עוד בימים שלא היה בארץ ובעולם מודעות רבה לזכויות בעלי חיים".

במהלך השנים עבר המקום כמה גלגולים. החנות הייתה קימונאית שמספקת את חומרי הגלם, הבדים, הפרוות ללבישה ולקישוט למתפרות השונות, אבל בשנת 1994 כשנוכח למצבו הבריאותי של אביו, החליט לעשות שינוי מקצועי בחייו, זנח את מקצועו כרואה חשבון ונכנס לעניינים צבעוניים יותר. "הגעתי מעולם הראית חשבון וכשראיתי שאבא שלי כבר הולך אחורה בקטע הבריאותי החלטתי לקחת את העסק ולהרים אותו. מאוד מצא חן בעיני שהרבה חומרים שלנו מופיעים בתכניות טלוויזיה, בפרסומות ובתצוגות אופנה.

– ובכל זאת באת מעולם אחר לגמרי, לא הרגשת שכל זה מעט זר לך?

" באתי מעולם אפור של חשבונות ומספרים לתוך עולם צבעוני וחי,  הרגשתי שאני חייב להיכנס לעינינים אחרת העסק יגווע ויזרק לפח. זה תחום מאוד קטן אבל יש פה המון קסם כי הוא חשוף לכל מניי עולמות מעניניים וצבעונים, ראיתי שיש לו המון פונטנציאל בעולמות האופנה והתאטרון, הרגשתי שיש פה משהו מבטיח  ושאסור לאבד את זה".

הוא החל להשקיע יותר ביבוא מסודרת של סחורות, לימים העסק מכר גם בסיטונאות לרשתות אופנה ישראליות גדולות כמו קסטרו ורנואר שהשתמשו בפרוות ובמוצרים לייצור ג'קטים או חולצות ז'מש וכדומה בקולקציות החורף שלהן והבדים גם נלקחו לתצוגות אופנה ולתכניות מובילות כמו 'ארץ נהדרת', ומאוחר יותר 'האח הגדול'. כל השנים (וגם כיום) מעצבים צעירים, אומנים ובובונאים השתמשו בחומרים שייבא העסק, שבעצם נחשב ליחיד בתחומו בארץ, ככל הידוע לעובדיו. הוא צמח ופרח עד האסון המפורסם ההוא, שאירע בספטמר 2001.

"אסון התאומים הביא לכך שמתפרות בעזה שלהן מכרנו את הבדים נסגרו ובבת אחת מצאנו את עצמנו עם המון סחורות", מספר משה" , "צריך להבין שהמתפרות האלו היו קונות את הבדים בישראל ומייצרות שם את הבגדים, ותוך ימים שולחות אותן לרשתות האופנה. אחרי האסון השוק "נגמר" והיה צריך למצוא דרך לקחת את העסק הלאה".

שוורץ החליו של שני כיוונים חדשים: חנות הפרוות שינתה את פניה והתמקדה בתלבושות, שמלות ומיצגים שמתאימים לחג פורים או לאירועים צבעוניים במיוחד כמו פסטיבלים ייעודים, מופעי דראג ומסיבות ססגוניות, גם בגדים שקשורים לתרבות ה'דיוות'.  במקביל החל שוורץ  לפתח את הנישה של מוצרים לעיצוב הבית ופתח את רשת 'שוורץ הום קולקשיין'  לעיצוב הבית שבה נמכרים טקסטיל הקשור לפרווה, טקסטיל לעולם הבית כמו כיסויי מיטה, שמיכות וכריות . "את החומרים שהיו לנו הפכנו לפופים, כיסויי מיטה ומשם פיתחנו ליין של מוצרים שעשויים מפרווה ופונים לכיוון הבית ופחות לאופנה, כמו שטיחים, כורסאות קטנות דמויות עור לילדים ועוד".

בתחילה החל שוורץ ועובדיו את העסק החדש כדוכנים בקניונים שונים באזור המרכז ובדיוק לפני עשר שנים הם פתחו חנות בדיזיין סנטר בבני ברק. כיום מדובר ברשת של 4 חנויות בתחום עיצוב הבית.

במקביל חנות הפרוות כמובן פועלת במרץ ומהוה ככל הנראה את היעד היחיד עבור מועדים ולקוחות שזקוקים למוצריה.  "גם כיום אנחנו מאוד ידועים בחום של הפרוות, בחג הפורים חגיגה כאן עם האביזרים והתלבושות", אומר שוורץ, "לקראת פסטיבלים כמו 'ברנינג מן' אנשים באים אלינו לקחת צעיפי פרווה ונוצות צבעוניות ובכללי בכל השנה אנחנו מספקים מוצרים לתעשית הבמה".

לדברי דניאלי, גם בנות צעירות שחוגגות בת מצווה ואלו המסיימות כיתות הי"ב הן עכשיו לקוחות של החנות, לקראת נשפי הסיום שהפכו בשנים האחרונות. כמותן  להיות אירועים לכל דבר

– מפתיע, בהתחשב בעובד שהשמלות מאוד ססגוניות וחלקן חשופות מעט

"הבנות נחשפות לסגנון הזה מגיל צעיר ואוהבות אותו. הן גם רואות את כל הטקסים הרבים שמתקיימים בעולם ותצוגות האופנה. היום יותר נמשכים לדברים של תרבות הפופ. יש כאן בנות שרוצות להיראות כמו ביונסה או ליידי גאגא , לדפוק הופעה. אם פעם האופנה הקלאסית הייתה משפיעה היום זו קים קרדישיאן

"כן השמלות חושפניות אבל אני לא חושבת שיש נערות שמתנגדות ללכת מעט חשופות אלא אפילו הן אוהבות את זה", אומרת דניאלי, "היום בנות עובדות קשה יותר על הגוף שלהן, מעלות תמונות לאינסטגרם בבגדי ים. גם אירועי הבת מצוות השתנו, הבנות בעיקר המבוגרות יותר, אוהבות היום את השואו ואת הגזרות והבגדים שמאפשרות להן להראות שהן כבר לא ילדות".

השמלות בחנות מיובאות ותפורות כולן בעבודת יד. מחירן ההתחלתי הוא מ-500 שקלים. תראו שם נוצות, פאייטים, פנינים, מחוכים והרבה גזרות ייחודיות אך חושפות גב ורגליים. השמלו, עוצבו בסגנון קברטי- תיאטרלי, יוצא דופן והן מגיעות בגזרות קצרות ומחמיאות, עם קאפים בחזה וקשירות מיוחדות בגב השמלה.

– אני מניחה שאלו לא שמלות בכל זאת שהבחורות יצאו איתן לבילוי שיגרתי בערב שישי

"לא. מי שקונה את השמלה כוונתה שהיא תהיה one of a kind במקום שאליו היא הולכת  . אנחנו ייחודיים במה שאנחנו עושים, עובדים עם רבים בעולם השואו ביז: מעצבי תלבושות, במה אביזרים ואירועים. אני באמת לא מכירה אף חנות כזו מבחינת ההיצע , הקהל וההשראה שלנו".

שרווץ פרוות שמלות פרום 500 שקלים

תגובות

להשאיר תגובה