אחרי תיקונים ועדכונים, הודעות של הרגע האחרון והמון הורים מתוחים היה אפשר לפתוח סוף כל סוף את מערכת החינוך אחרי כמעט חודשיים של השבתה כפויה בגלל משבר הקורונה."את העדכון האחרון קבלנו בחמש בערב ביום שישי" מספרת לי מנהלת בית הספר היסודי 'יעקב כהן' בקרית אונו שנדרשה לדבריה "להכין את המערכת תוך 24 שעות בדומה למה שאנחנו מכינים בדרך כלל באוגוסט לקראת סוף החופש הגדול".

מחוץ לשער בית הספר תפסתי את ח"כ ניצן הורוביץ, יו"ר ועדת החינוך של הכנסת שהגיע לראות כיצד פותחים את מוסדות הלימוד גם אם באופן חלקי "אני מתרשם שבקרית אונו המצב טוב מאוד זאת אודות לרשות המקומית ומחלקת החינוך כאן שעשתה עבודה יפה. אני כאן בבית שנפתח בצורה מסודרת. זה לא קרה אודות לממשלה שהעבירה הנחיות סותרות ומבלבלות ברגע האחרון ולא איפשרה למוסדות להיערך כמו שצריך זה יצר חוסר וודאות וחוסר אמון מצד הציבור".

ח"כ הורוביץ מסביר כי "כי כבר לפני כמה שבועות פרסמנו מתווה מסודר של חזרה ללימודים והבהרנו שצריך להוציא את ההנחיות בזמן. לצערי גם משרד החינוך וגם משרד הבריאות לא פעלו בצורה הזו. למשל פה המנהלת סיפרה לי ששינו לה את ההנחיות רק בשבוע האחרון חמש פעמים. כלומר חמש פעמים היא הייתה צריכה לסדר מחדש את המערכת". על פי ההנחיות החדשות כל כיתת לימוד תחולק לשתי קבוצות תלמידים  כך שלא ייווצר בניהם מגע. זהו רעיון העבודה 'בקפסולות' שלקוח ממקומות אחרים כמו חיל האוויר כך שאם חלילה ילד יידבק בקורונה יהיה ניתן לבודד רק את הקבוצה הספציפית אליה הוא משתייך. באופן זה נקבע לכל קבוצה שטח משחק קבוע בהפסקות. תא שירותים משלה ואפילו כניסה שונה דרך השער של בית הספר. בכיתה לומדים רק מחצית מהילדים כך שכל ילד מקבל שולחן משלו "המחנכים הסבירו לילדים שזוהי שגרה חדשה" מציינת המנהלת, "ההורים לקחו את זה יותר קשה מהילדים ואילו הילדים הם כמו ילדים – ממציאים את עצמם מחדש".

בשבוע הראשון חזרו ללימודים כיתות א', ב' וג' "אני מרגישה בגלל ההנחיות החדשות שזה כאילו שאני מנהלת שלושה בתי ספר שונים". בהפסקה הילדים שיחקו עם עצמם ללא שום שימוש במתקנים או משחקי כדור בגלל ההנחיות החדשות "זה מדהים לראות איך פתאום הילדים חוזרים למשחקים של פעם כמו מחבואים, 'עמודו' ו'המלך אמר". מעין אילת מחנכת כיתה ב'1 שמתפקדת 'כמשגיחת קורונה בהפסקה' מספרת "שהצוות מאושר לחזור לשגרה".

ולאותם כיתות שעדיין לא חזרו לספסל הלימודים המורים מתייצבים אל מול המחשב לשיעור זום "אני מעביר קישורים ועבודות דרך הזום" מסבירה סגנית המנהלת אסנת אקוניס, מחנכת ה' 3 שמעבירה שיעורים גם בתנ"ך. 'ביעקב כהן' יש גאוות יחידה ומסכות עם לוגו בית הספר נרכשו לטובת הילדים שצריכים לשים אותם בהפסקות ולהקפיד על שמירת מרחק. 

בסוף יום הלימודים אני פוגש את מרים, אמא לילדה שחזרה לבית הספר "הבת שלי שמחה לחזור וזה טוב שזה נעשה באופן מדורג". עדי פוקס אמא לזיו בכיתה ב' שחיכתה לו בשער סיפרה על החחשות שלה לקראת החזרה ללימודים "עד אתמול בערב (מוצ"ש) היו לי המון התלבטויות האם לשלוח את זיו אך משעה שראיתי את ההתארגנות של בית הספר נרגעתי ואמרתי לבעלי שצריך לשלוח לא לפני שרשמנו את שמו של זיו על חבילת הטישו והמסכה". 

תגובות

להשאיר תגובה