במוצאי שבת הנוכחית בדיוק כמו באותה מוצאי שבת של לפני 20 שנה רבבות הגיעו לכיכר והיא נבצעה צבעים אופטימיים ונאומים בדבר הסכנה שבאלימות והצורך בשלום "ב 15 השנים הראשונות מאז הרצח הייתה תחושה שהעצרת לא מתרוממת" מספר לי רועי יסוד רכז תנועת הנוער העובד הלומד שהיה שותף יחד עם עוד תנועות נוער בארגון העצרת "הייתה לכך סיבה מאוד פשוטה: המסר היה מאוד חד ממדי ופנה לקהל ספציפי מאוד. אם אני הולך לפסיקת השופט מודריק שהיה שותף לגזר הדין של יגאל עמיר. שם הוא אמר יגאל עמיר ירה ורצח את יצחק רבין אבל הוא רצה להרוג את המשטר במדינת ישראל. יש קונצנזוס רחב בציבור על אופיו הדמוקרטי של המשטר במדינה. ברגע שזה נעדר מהעצרת היא דועכת. לכן מה שעשינו בשנים האחרונות זה לגבש קואליציה שמה שחשוב זה ענין הדמוקרטיה וההתנגדות הנחרצת לאלימות". יש כאלו שיגידו שזה בא על חשבון טשטוש הממד הפוליטי שהיה לרצח ? "בראיון שהיה אתמול עם חגי עמיר אחיו של הרוצח, הוא אמר שימות ריבלין ותמות המדינה הציונית הזאת. זהו אותו נראטיב של השמדת היסוד הציוני של המדינה וכנגד זה צריך להילחם".

לפי הערכות המשטרה הגיעו לעצרת כ 100 אלף איש אותה ארגנה קואליציית "זוכרים את הרצח. נאבקים על הדמוקרטיה" בהובלת תנועות הנוער הציוניות, ארגונים חברתיים, התנועות המיישבות ומרכז רבין. ממארגני העצרת נמסר: "חלפו 20 שנה אבל המאבק שלנו עוד לא תם. אנו מאמינים כי רצח רבין חייב להיות תמרור אזהרה לציבורים רחבים ושונים בתוך החברה הישראלית. דווקא השנה, ועל רקע המצב, כל מי שהדמוקרטיה בישראל יקרה וחשובה לו – היה חשוב שיהיה בכיכר".

בעצרת התנהלה תחת אבטחה כבדה כשהנואמים דברו מאחורי זכוכית משוריינת הנואם המרכזי היה נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון שאף זכה בתחילת נאומו לכמה קריאות בוז בעיקר בכיוון שנודע שהוא הגיע לארץ גם כדי לקדם את הסכם הגז האמריקאית אותה הוא מייצג "אתמול כשהייתי בירושלים" הוא פתח את נאומו "עשיתי את מה שאני עושה בכל פעם שאני מגיע לישראל ב-20 השנים האחרונות. הלכתי להר הרצל ועמדתי לבד מול קברו של יצחק רבין. חשבתי על חייו, על השיעורים שהוא העביר אותנו ועל המורשת שהוא השאיר לכולנו. הוא הגן על המדינה וקידם את הערכים הבסיסיים לישראל. הוא נלחם על חירות, שלום, קבלת השונה ושימור הדמוקרטי. למדתי הרבה כשותפו של יצחק רבין לתהליך השלום. התבוננתי בו בכל מפנה כשהוא סירב לעשות את הדבר הקל, שזה להכחיש את העובדות. ראיתי שבכל פעם שהייתה בעיה הוא רצה לפתור אותה, לא לברוח ממנה או להכחיש אותה. כשהוא חתם על הסכם השלום במדשאת הבית הלבן בספטמבר 93' הוא אמר לפלסטינים: 'נועדנו לחיות ביחד על אותה אדמה'. וכששאלתי אותו למה לעשות את זה הוא אמר שיש שתי סיבות: 'אני לא מאמין בעולם המודרני. אני לא מאמין שחתיכת אדמה בגדה המערבית מציעה לנו ביטחון על פני טכנולוגיה מודרנית. ושנית, איני רוצה לראות את מדינת ישראל מגיעה לצומת דרכים שבו תצטרך להחליט אם להיות יהודית או דמוקרטית'.

IMG_4205

לפני קלינטון עלתה לבמה בתו של רבין, דליה, שאמרה: "לא ניתן לפגוע ברקמה הדקה של החברה הישראלית וכולנו נצא מכאן שלא תהיה יותר אלימות בתוכנו".

הנשיא ריבלין נאם ולא שכח לציין את מה שהוא חווה בימים אלו באופן אישי "אנחנו מתייצבים כאן היום, יחד, מול הכוונת של אותו הרוצח. מול השנאה והמשטמה של שוליים קיצוניים ואלימים, כדי לומר: לא תוכלו לנו. מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, מדינת ישראל של מגילת העצמאות, לא תיפול קורבן על מזבח האלימות וההפחדה שלכם. למשתיקים, ולמאיימים, למניפי האגרופים הקפוצים, ליוצרי תמונות האס-אס, למאיימים על חברי וחברות כנסת, שופטים ושופטות, למאיימים על שרים וראשי ממשלות, אני רוצה לומר היום: אנחנו לא מפחדים. אנחנו אולי מתווכחים על הדרך, אבל אנחנו חולמים יחד על ישראל שמתנערת מהקיצוניות ומהגזענות. על ישראל שבה אנחנו מקשיבים אחד לשני. שבה אנחנו לומדים לכבד אחד את השני. מבלי תלות בצבע, במין, במגדר, במוצא ובשפה. אנחנו מתווכחים על הדרך, אבל אנחנו חולמים יחד על ישראל שכולנו נרגיש חלק ממנה. על ישראל יהודית ודמוקרטית, דמוקרטית ויהודית בדיבור אחד. לקראת הסוף הזכיר הנשיא את הפסוק 'באין חזון ייפרע עם' אנחנו עדיין עסוקים בחיטוט בפצעי העבר ופחות מדי בבניין העתיד. יותר מדי מתחושת הצדק והעלבון של כל צד מחנה ומגזר בתוכנו ופחות מדי בהבנה ובהקשבה לצד האחר".

unnamed

בעצרת נאמה גם שרה רוזנפלד, אמו של החייל מלאכי, שנהרג ביוני השנה בפיגוע ירי בבנימין "אני זוכרת איך בני אחרי הרצח הרגיש טלטלה ואני חושבת שאם הוא הרגיש דבר כזה אין ספק שבאמת כולנו משפחה אחת. בחינוך של המשפחה שלנו אין מקום לכל סוג של אלימות". רוזנפלד ציינה גם שהיא מאמינה באהבת הארץ ואהבת האדם אבל אהבת האדם קודמת אצלה ואין היא הייתה רוצה להגיע למצב שיהיה חלילה סתירה בניהם.

ח"כ ניסן סלומיאנסקי מהבית היהודי שמגיע לעצרת מדי שנה בשנה ציין מדוע השנה הגיעו אליה גם חניכי תנועות הנוער הדתיות "בפעמים הקודמות כולם ניסו לדבר על 'מורשת רבין'. וכל אחד טען למורשת רבין שמתאימה לדעתו. לעומת זאת הנקודה המרכזית שלא פותרים סכסוכים באלימות פספסו כל הזמן כי רצו לקנטר האחת את השני. ותנועות הנוער כן התלבשו על העניין הזה והם ארגנו אותו כפי שהוא".

יעל שמעוני כלכלנית מת"א מגיעה אף היא כל שנה לעצרת "מאז שאני ילדה אני מגיעה לעצרת וזה חשוב לכבד ולזכור". לשאלתי האם יש סיכוי לעוד רצח על רקע פוליטי אמרה שמעוני "לצערי אני חושבת שזה כן ייתכן כיוון שהקיטוב רק הולך ומתעצם. אני רוצה לקוות שנאי טועה". בחירה שבין עצרת יותר פוליטית לבין עצרת מאחדת אומרת שמעוני "שצריך למצוא את האיזון הנכון. אסור לשכוח שהוא נרצח בגלל הדיעות שלו ומנגד צריך למצוא את המקום שמאחד בכדי לצמצם את הפערים".

תגובות

להשאיר תגובה