בעידן הקניות המקוונות כשאף אחד לא טורח לתקן אם אפשר להזמין בעלי אקספרס קמה לה מעין תנועת נגד שמקימה בזה אחר זה בתי קפה לתיקונים שם מתנדבים יחזירו לכם לחיים מכשירים שהיו בדרך לפח האשפה. השנה האחרונה זה גם הגיע לארץ. לכפר סבא, קרית טבעון ובתל אביב בה הוקמה 'סיירת תיקונים' : "התושבים רוצים לעצב מחדש את פני העיר ולדאוג להארכת חיי מוצרים שונים" מספר אלון בר, רכז צעירים במרכז הקהילתי הגר"א בנווה שאנן שנפתח לפני מספר חודשים ומארח את 'סיירת התיקונים' .מיזם נוסף בשם ליל"א מכשיר נשים לתקן אופניים למען הקהילה ולמען איכות הסביבה

ב-18 באוקטובר 2009 באמסטרדם. מרטין פוסְטְמה (Martine Postma), עיתונאית הולנדית חובבת קיימות, היא זו שהגתה את קפה תיקונים. "הדברים שאנו זורקים, לא תמיד כאלה מקולקלים", הסבירה. קפה תיקונים מאפשר גם הארכת חיי מוצרים, מפגש קהילתי על קפה ושיפור איכות הסביבה.  מאז אותה יוזמה של פוסטמה הוקמו 1,100 מרכזים דומים בלמעלה מ-29 מדינות שנעזרים בארגון ללא כוונת רווח שהוקם בשם זה ונותן ייעוץ למרכזים הפזורים בעולם. במרכז הקהילתי הגר"א נפתח במאי האחרון בשכונת נווה שאנן שמים דגש חזק מאוד על נושא הקהילה וערך הקיימות שכולל גינה קהילתית ומוסך לתיקון אופניים או בשמו קולקטיב ליל"א – לומדות ביחד לתקן אופניים "אלו הן בנות מהשכונה שהחלום שלהן היה להקים מוסך אופניים" מסביר אלון בר, רכז תרבות וצעירים במרכז "את ההתנסות והלמידה הן עושות במרכז ואנחנו שמחים שהן פה".

המרכז מארח אחת לכמה שבועות את 'קפה תיקונים' : "זהו אירוע שמאפשר לתושבים להביא חפצים לא תקינים שבמקום שיושלכו לפח אנו מנסים לעודד אותם להשמיש אותם מחדש בעזרת מתנדבים מהשכונה". בר לא רוצה שנחשוב שזהו איזה טרנד חולף "צריך לחשוב" הוא מציין "זהו מהלך רציני שמבטא חשיבה עתידית בה ערים גדולות שואלות איך ייראו החיים בערים בעוד נניח 20 או 30 שנה מבחינת תחבורה, פינוי אשפה וכד' ואנחנו מבינים שלתושבים יש חלק חשוב בתוך אותם תהליכים החל מרמת החשיבה, התכנון ועד ליישום בפועל. למשל מוסך האופניים שאנו רוצים להקים כאן אנו מאמינים שבעוד עשור ישרת לא מעט תושבים מהשכונה שזה יהיה כלי הרכב שלהם".

חן שרעבי תושב המקום הגיע אף הוא לתקן "אני יודע שיש אזרחים שלא תמיד מתקנים את האופניים שלהם בגלל כל מיני שיקולים ולכן זוהי הזדמנות נפלאה לתקן ללא עלות וגם בטיחותי מאוד. הבאתי גם מכנס וציפית שאילולא המיזם הם היו מושלכים לפח".

תגובות

להשאיר תגובה