תופעת הבדידות היא אחת התופעות הכואבות והנפוצות בימינו – ומתבטאת בקושי ביצירת קרבה לאחרים, מחסור בקשרים חברתיים,  ובעיקר בתחושת הלבד, במהלך משבר הקורונה התופעה הלכה והקצינה וכיום רבים מתמודדים עמה. מתוך כך הוקמה קבוצת  "מעגלי רקפת" שמטרתה היא להפיג את הבדידות, יצירת קבוצת שייכות, תומכת ומחזקת עבור נשים וגברים החווים בדידות.

גם כשהניו אייג' מלמד אותנו לדקלם: "תאהב את עצמך, תהנה מן הלבד" בסוף הרי כולנו בני אדם, יצורים חברתיים הזקוקים לקשרים וחיבורים. הרווחה הנפשית, תחושת האושר ושלוות הנפש שלנו תלויות לא מעט ביחסינו עם האחרים. וודאי כעת – אחרי שנה וחצי של בידוד וריחוק חברתי – חשוב לנו לחזור למעגלים החברתיים, לאינטראקציות ומפגשים. אבל לא לכולנו קל לעשות זאת. ליצור חברויות, להשתייך למעגלים או לתחזק קשרים עשויה להיות משימה מאתגרת לחלקנו.

בגילאי הבגרות, כשמסתיים השלב בחיים בו השגרה במסגרות כמו ביה"ס, צבא, ממלאות את מרבית הצורך החברתי, אנו נכנסים למירוץ החיים, שלאו דווקא כולל שייכות ובילוי חברתי. לפעמים אנחנו עסוקים כל כך במילוי תפקידים ו'החלפת כובעים', עד כדי ויתור על זמן בילוי עם חברים, ולאט לאט על חברים בכלל.

לאור משבר הקורונה המתמשך, אנשים בישראל וברחבי העולם עברו לקיים מפגשים חברתיים אונליין. לימודים בבתי הספר ובאוניברסיטאות, חוגים, פגישות ואירועים חברתיים, התקיימו דרך מסך הסמארטפון או המחשב. הבדידות הייתה פה עוד קודם להתפרצות מגפת הקורונה אל תוך המציאות אבל השימוש הגובר במסכים וניתוק מהמעגלים החברתיים, "תרמו" רבות לתחושת הלבד והרחבת מעגל הבדידות אצל רבים.

מנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דווח כי בשנת 2018 חמישית ממשקי הבית בישראל היו של אנשים החיים לבד, רובם צעירים בשנות העשרים והשלושים לחייהם ובני שישים ומעלה. הנתון הבולט הוא אחוז גבוה במיוחד של אנשים שגרים לבד נמצא בתל אביב-יפו 42%, כפול מהאחוז הארצי. מגורים לבד הם גורם סיכון לבדידות.

כיצד אפשר לעזור לאנשים הבודדים? חוקרים מצאו כי אנשים בודדים אינם בהכרח חסרי מסוגלות חברתית. יש להם כישורים חברתיים אבל אנשים בודדים נוטים לבנות מעטה הגנה ומפתחים חשדנות כלפי אחרים המביאים לריחוק חברתי. הטיפול שנמצא יעיל בתופעת הבדידות הוא תקשורת וערבות הדדית. אפשר לחדור את מעגל הבדידות ולהפיג אותה באמצעות יצירת תקשורת אנושית מקרבת, שיח תומך ומפרה, מפגשים פרונטליים קבוצתיים, תוך הרחבת מעגל החברתי באופן אקטיבי עבור אנשים בודדים הם פעולות שנמצאו כיעילות.

צילום- אורי אבירם

"מעגלי רקפת" – הם מעגלים חברתיים, לנשים וגברים בוגרים, המעוניינים לצאת ממעגל הבדידות ולהצטרף למעגל חברתי. הם מציעים הזדמנות להרגיש שייכות ולהיות חלק מקבוצה חברתית, ולהתחיל פרק חברתי חדש בחיים. קבוצה חברתית תומכת ואמפתית, עם חברים לדרך- השותפים לתחושות ולחששות, המסייעים ביצירת גרסה חדשה של "האני החברתי" גם להיות שייך לקבוצת חברים מהנה ולהפסיק את הבדידות וגם לאפשר צמיחה והתפתחות אישית.

לפרטים נוספים, שאלות, התלבטויות:

ליזי, 077-2017032

https://bit.ly/3AZ9aCc

 

 

תגובות

להשאיר תגובה