להשקיע או לוותר? יוסי אידלשטיין, מאמן עסקי ואישי עונה על השאלה

לאורך כל חיינו, בין אם אנחנו בעולם הפרטי או בעולם העסקי – מקצועי, אנחנו נמצאים בצמתים. החתירה ליעד בעולם התעסוקה דומה לתכנון נסיעה טרום עידן הווייז. תיכנון נסיעה ארוכה עם מפה מחייבת קבלת החלטות רבות. כבר ביציאה מהבית יש אפשרויות רבות בבחירת הכבישים. אם נוסיף לכך גם עצירות, קניות, ביקור חברים או קרובים, זה יחייב תיכנון מראש. מעבר לכך, קיימים נעלמים נוספים כדוגמת פקקים, עצירות למנוחה ועוד.

לכן, בתכנון כזה אנו נתכנן קטע-קטע. אם נוסעים מתל אביב למטולה, לדוגמא, נתכנן את דרכנו בקטעים. ביציאה מהבית לא נתעכב על הרחוב הקטן במטולה שאליו אנחנו רוצים להגיע. נעמיק במפה כשנגיע למטולה. כעת, נראה איך בדיוק ובאיזו דרך לנסוע לשם.

כך גם בחיים. כשאנו רוצים לבנות קריירה יש לשים לב לשלושה עקרונות חשובים:

  • הראשון, למצוא את התחום או הדבר שאנו טובים בו, אוהבים אותו ושבו יש לנו סיכוי גדול להצליח. 
  • השני הוא להשקיע, להתמיד ולא לוותר. התגמול על הצלחה הוא גדול מאד מכל הבחינות.
  • לבסוף, אם גיליתם שאין לכם סיפוק במה שאתם עושים ואתם לא מצליחים לממש את עצמכם, או שהעסק שבניתם לא מצליח – וותרו וחזרו לנקודה הראשונה.

אני יודע שהמסר האחרון עלול לקומם. בעולם שלנו המסר הוא בד"כ "אל תוותרו, תשקיעו, אם זורקים אתכם מהדלת היכנסו מהחלון, הכי חשוב להתמיד ולא לוותר…".פעמים רבות זה נכון. יש ותרנים סדרתיים ותמיד תהיה להם סיבה טובה לוותר ולא להתמיד, להאשים ולא לקחת אחריות. אותם ותרנים סדרתיים יתחילו משהו חדש בהמון התלהבות, ישקיעו הרבה משאבים של זמן, כסף ואנרגיה נפשית ובסוף ירימו ידיים ויחפשו את הדבר הבא. כמובן שלא באלה מדובר. 

בכולנו יש חלק יזמי וחלק מנהל. החלקים משלימים אחד את השני. לפעמים יש צד יותר דומיננטי וצד אחר פחות. כשאנחנו מחליטים ליצור משהו, לחפש עבודה, לצאת לפרויקט, בהתחלה פועל החלק היזמי, הדמיון, היצירה, הבבואה, איך הדבר יראה. בהמשך נכנס לפעולה החלק המנהל: תוכנית העבודה, מה לעשות, איך, מתי, התקציב וכו'. אחרי התכנון צריך לפעול ולהתמיד, לא לתת לקולות הפנימיים והשליליים שמחלישים אותנו להיכנס. צריך להיצמד לתוכנית ולהשקיע. 

עם זאת, יש פעמים שאנחנו שוקעים בבור. אנחנו משקיעים עוד זמן, אנרגיה ומשאבים אבל משהו לא מתרומם. אנחנו מתוסכלים. ההשקעה בדבר הזה,  למרות אי ההצלחה, עלולה לגרום לאיבוד נכס אחר. כאן צריך לעצור ולחשב מסלול מחדש. למה הדבר דומה? לחילוץ רכב תקוע. לעתים צריך לחשוב איך דוחפים אותו קדימה, אך לעתים יש לנקוט באסטרטגיה אחרת.

השקיעו במקום שבו אתם יכולים להיות הכי טובים. לדוגמא, רבים מנסים להיות אנשי מכירות. יש להם את הכישרונות המתאימים: מכוונות לאנשים, יכולת מכירה וקסם אישי. אם כך מדוע מעטים מצליחים באמת להיות אנשי מכירות? כי ההצלחה במכירות, לפי מחקרים רבים, מגיעה רק בניסיון השביעי. רבים מתייאשים אחרי הפעם החמישית. המתמידים זוכים, וחווית ההצלחה מחזקת ונותנת כח לפעמים הבאות. גם המוכשרים באומנות וספורט יגיעו להישגים רק אם יתאמנו והרבה, כישרון בלבד לא מספיק.

בעידן של היום ההתמחויות נעשות מאוד ספציפיות. ברפואה יש מומחים לכף הרגל או מומחים לכף היד. בעולם משפט יש עורכי דין עם התמחויות מגוונות. כשאנחנו מחפשים פתרון ננסה להגיע למומחה הספציפי ביותר שיסייע לנו ולכן ההתמקצעות ותת ההתמחות כל כך חשובה.

אם נצליח למצוא את הנישה שלנו, נשקיע ונצטיין בה זה יהיה מעולה. 

להשקיע או לוותר?
יוסי אידלשטיין, מאמן עסקי ואישי

תגובות

להשאיר תגובה