האירוויזיון אמור לסמל מאז ומתמיד אחדות ולהציג תחרות שהיא מפגן אמנות ואהבת מוסיקה. בפועל, לא כך הדבר. ביום שלישי הבא ייפתחו במאלמו, שוודיה, אירועי האירוויזיון ה־68, ויומיים אחר כך תעלה על הבמה עדן גולן, שתייצג את ישראל עם השיר .Hurricane בעיצומה של מלחמת חרבות ברזל, בצל האנטישמיות הגואה בעולם ולנוכח המיקום העוין, תזכה גולן לאבטחה חסרת תקדים בעקבות איומים ממשיים על חייה.

על פי ידיעה שפורסמה במהדורת כאן 11, משט של פעילים פרו פלסטינים ייצא בימים הקרובים מנורווגיה לעבר העיר מאלמו בשוודיה. המשט, המכונה "חנדלה", על שם דמות פלסטינית המייצגת את זכות השיבה, יעגון בעיר, כשעליו כמה עשרות פעילים. בדרכה למאלמו תעגון הקבוצה בכמה נמלים בשוודיה. בהמשך מתכננים פעילי המשט לנסות ולגייס ספינות נוספות ולהגיע גם לעזה.

הצרות מול האירוויזיון הנוכחי החלו עוד בשלב הגשת השיר. השיר שכתבה קרן פלס נקרא בתחילה: October Rain ומילותיו ריפררו לאסון הכי גדול שפקד אותנו ב7.10. כשזה לא עבר את וועדת האירוויזיון, שינו כמה מילים בשיר ואת שם השיר ל Hurricane.

מאז בחירת השיר נשמעו קולות רבים בחו"ל הקוראים לאיגוד השידור האירופי להוציא את ישראל מהאירוויזיון, אך לבסוף הוחלט כי אין מניעה מהמשלחת הישראלית להשתתף. ההחלטה עוררה זעם רב בנורווגיה, שוודיה, הולנד ויוון, וגררה קריאות חוזרות ונשנות להחרים את ישראל.

בזמן אחר, אולי יכולנו לוותר על התחרות הזאת, אבל תחרות האירוויזיון, היא מיקרו קוסמוס של העולם. כשבארצות הברית סטונדנטים פרו-פלשתינים מתבצרים בקמפוסים ולא נותנים לסטודנטים יהודים לעבור, שבכל רחבי ארה"ב ואירופה מתקיימות מחאות יום יומיות עם תמיכה בפלשתינים ובעזה, קוראים להשמדת ישראל, אוספים תרומות ושולחים סיוע הומניטרי לעזתים, בלי שהנרטיב הישראלי והטרור שהיכה בנו ב7.10 מהווה כל פקטור או מקבל כל איזכור והמדיות הגדולות בעולם עושות זום אין לתינוקות מתים בעזה, כשכתבת ישראלית, יונה לייבזון והמסביר הלאומי יוסף חדאד מותקפים על ידי המון פרו פלשתיני ויהודים ברחבי העולם מפחדים ללכת עם סממן יהודי עליהם, מחשש שיותקפו במקרה הטוב או גרוע מזה, אחרי כל זאת אנחנו חייבים להנכיח את עצמנו על הבמה הגדולה בעולם. נתנו לאירופאים את מה שהם רוצים ברמת שינוי השיר בצורה מינורית. כל מי שיישב שם בעולם וייחשף לשיר, יוכל להבין את ההקשר הברור. זה המקום שלנו לזעוק: אנחנו קיימים! וזכותנו להיות קיימים! אפילו שעברנו שואה שנייה.

אך בעיר מאלמו, בה חלק גדול מהתושבים ממוצא פלשיתיני, נערכים. בעמוד הרשמי של האירוויזיון נכתב: "במהלך שבוע האירוויזיון, מספר רב של שוטרים יהיו נוכחים ברחובות ובכיכרות של מאלמו. הצבת אמצעי אבטחה נאותים היא בראש סדר העדיפויות והמשטרה עובדת יחד עם סוכנויות ממשלתיות אחרות ומארגני אירועים מזה זמן רב כדי להבטיח את שלומם של המבקרים במאלמו ותושביה. כדי להצליח לשמור על רמת אבטחה גבוהה במהלך האירוע, ישנה חשיבות רבה לשיתוף פעולה הדוק עם הציבור. אתם מוזמנים לדבר איתנו השוטרים".

הצוות של עדן גולן מצווה להישאר בתחומי המלון ולא לצאת, מעבר לחזרות ולשידור עצמו. זאת לא חגיגה או פסטיבל של מוסיקת נציגי כל העולם. זה מאבק להכיר בזכותנו וקיומנו, כפי שהדורות הקודמים נאלצו להיאבק לזכות הקיום. לא פחות מזה. עדן גולן לא תקבל במאלמו חיבוק גדול מדי כנראה. אבל היא כן זוכה לעמוד על הבימה הכי גדולה בעולם, באחת השנים הקשות והזמנים המורכבים בהם אנחנו עומדים ופשוט להיות נוכחת בשם כולנו. בענק.

ואי אפשר בסופו של טור בלי להזכיר 133 חטופים שעדיין נמצאים בשבי חמאס בעזה, שהיינו רוצים שישתחררו עד השידור או לפניו.

הכותבת היא ליהי גורלניק בעלת משרד יחסי ציבור

 

 

תגובות

להשאיר תגובה