דני נכה בעמוד השדרה נכנס לים בפעם הראשונה לאחר 20 שנה. עדי, צעירה עם שיתוק מוחין הגשימה חלום וזכתה לגלוש גלים לראשונה בחייה. לפני שנתיים ענבל רייכלר שנפצעה בצבא ואהבה את הים הקימה את עמותת Wave ability שבעזרת חובבי גלישה, מהנדסים ומתנדבים הם מצליחים להנגיש לבעלי מוגבלות משמעותית את חווית גלישת הגלים

באחד מימי שישי האחרונים המתרחצים בחוץ אביב (חוף התופים) בתל אביב לא הבינו למה קבוצת גברים ונשים מסיעים אישה חייכנית על מין כלי רכב שהוא הכלאה של כיסא נוח וטרקטורון היישר על תוך המים. תכירו את עמותת Wave ability  שכבר כמעט ארבע שנים מאפשרת לבעלי נכות משמעותית להתנסות בחווית הגלישה. זאת אודות לפיתוח גלשנים וכלי רכב מותאמים. 

את העמותה היחודית הקימה בשנת 2018 ענבל רייכלר (38) תושבת תל אביב שלפני 20 שנה נפצעה בתאונת אימונים כאשר חטפה כדור בגבה מה שגרם לה לשיתוק מהחזה ומטה ומאז היא מתניידת באמצעות כיסא גלגלים: "לפני הפציעה שלי גלשתי גלים והייתי כמעט כל יום בים" היא נזכרת, "ואחרי הפציעה לא הצלחתי להגיע יותר למים כמעט 20 שנה. לפני 4 שנים החלטתי שאני רוצה לנסות לחזור לגלוש ובנו לי גלשן ראשון שבעזרתו נכנסתי למים. ככה זה התחיל. אמרתי לעצמי שאין מצב שרק אני נשארת עם החוויה הזו. הבנתי גם עוד משהו : שאני צריכה איתי אנשים שיעזרו לי, וקהילה והנגשה. ככה נולד Wave ability ו וככה התחלנו את הפרויקט הזה". 

 לצורך הנגשת הים פנתה רייכלר לצוות של גולשים, אנשי ים, מהנדסים ומעצבי מוצר שהתגבש לצורך מימוש החלום והחזון של הנגשת ספורט גלישת הגלים לאנשים בעלי מוגבלות פיזית משמעותית. את הגלשן הראשון יצרו עבור רייכלר עמותת TOM  ועמותת ריסטארט שפועלת למען החזרה למסלול של פצועי צה"ל ובין היתר מספקת להם פתרונות טכנולוגיים לאתגרי היום יום. 

רייכלר מדגישה כי המטרה שלהם היא לא רק ליצור פתרונות טכנולוגיים עבור בעלי מוגבלויות שרוצים לחוות גלישה בים ,"מאוד חשוב לנו לחבר בין אנשים עם מוגבלות לשאר האוכלוסייה דרך פעילויות משותפות". 

על החוף אני פוגש את איתן ווקס על כיסא גלגלים ועם חליפת גלישה שחורה. מתנדבי העמותה מרימים אותו על גבי  אותו כיסא נוח עם גלגלי ציפה צהובים ומובילים אותו אל תוך הים שם במים הרדודים הם נושאים אותו על עבר הגלשן שלו שעוצב עבורו וכולל רפידות גומי ונקודות אחיזה. שני מתנדבים לוקחים את הגלשן עם ווקס אל תוך הים, מסובבים אותו לכיוון החוף ונותנים לגלים לסחוף אותו כשהם משגיחים מקרוב ואז מגיע גל ווקס נישא על גביו לכמה רגעים נדמה שהוא משוחרר מכבלי הנכות והוא נראה כמו עוד אחד מהגולשים בחוף. ווקס הוא גולש וותיק יחסית והוא אפילו עוזר לחברים החדשים שמגיעים. הוא מכיר את רייכלר עוד מתקופת שירותו הצבאי כאשר הוא אושפז לידה בבית החולים, "נפלתי על הצוואר והפכתי למשותק בחלק התחתון של הגוף". לאחר הפציעה למד צילום, טייל בעולם וסיים תואר בהנדסה בטכניון "אני עוזר לענבל כי אני יודע כמה זה עוזר לאותם אנשים. הגלישה מאפשרת להם תחושת בטחון וזו חוויה ממש מגניבה".

בחוף השמש כבר מחממת אבל את הרוחצים זה פחות מעניין. עדי וולנרמן (23) שלוקה בשיתוק מוחין מתכוננת ביחד עם המתנדבים לפעם הראשונה שהיא תיכנס לים עם גלשן, "את נכנסת איתנו ואין לך מה לדאוג" מסביר את המתנדבים ולצידו עוד צוות של שלושה שמסייע, "יכול להיות שיהיו קפיצות, אולי אפילו ייכנסו לך מים לפה אבל גם אם תיפלי אנחנו מיד נרים אותך". ליאת הדודה של וולנרמן מתרגשת יותר ממנה ולא מפסיקה לצלם, "זו בחורה שלא מוותרת לעצמה. היא סיימת תואר ראשון בפסיכולוגיה וגם יכול להיות שהיא תיכנס לעבדה בתחום ההיי טק". 

מישהו שקצת היה פחות נרגש מהחוויה הוא דני גרמייז (43) מנתניה שלוקה בשיתוק מהחזה ומטה לאחר שלפני 20 שנה התגלו אצלו גידולים על עמוד השדרה.  הוא יצא מהים קצת נסער וכולו אדמומי לאחר מאז הנכות הוא כמעט ולא נכנס לים בטח שלא לגלוש, "זו חוויה מיוחדת" הוא אומר "אך לא הכינו אותי לכך שאני עלול ליפול מהגלים" הוא מסביר לי כשאני רואה שרגליו קצת אדומות. אבל גרמייז לא ממש מרחם על עצמו. הוא מוביל בשנים האחרונות בקבוצת הפייסבוק שפתח 'אני נכה וסקסי' מבט משועשע ומלא הומור עצמי על בעלי נכויות "אני מרצה לאנשים איך 'לצאת מאזור הנכות' הוא אומר ומספר על כך 'שאנשים עם מוגבלות הם כמו כולם מאהבים טובים או פחות. אז יש דברים שאנחנו לא מוסגלים לעשות במיטה זה רק אומר שאנחנו צריכים להיות יצירתיים יותר". 

אירוע הגלישה בחוף אביב הוא חלק מאירועי 'שישי נגיש' של עיריית תל אביב יפו (יחד עם מנהל קהילה, תרבות וספורט) בו כל שבועיים יארחו את בעלי המוגבלויות עם זולה מתאימה, מוזיקה כיפית והמתנדבים של Wave ability  מי שמובילה את מיזם הזה לצד העמותה היא נוי צברי (29)  עם הטייטל המיוחד : רכזת תחום השתלבות והכלה ביחידת הצעירים בעיריית ת"א יפו ואם תרצו תוכלו להוסיף לזה : הדוגמנית הראשונה עם כיסא גלגלים שהופיעה על שלטי ענק באיילון, "בגיל 12 נפצעתי במסיבת בריכה ונותרתי משותקת בארבע גפיים" היא מספרת, "מאז אני מתניידת בעזרת כיסא גלגלים. למדתי הרבה דברים על עצמי ועל החיים, בעיקר שאפשר לעשות הכל גם בישיבה, שאיך שאסתכל על עצמי ככה יראו אותי ושאני יכולה להיות כל מה שארצה. נולדתי וגדלתי ברחובות והיום אני גרה לבד בתל אביב. 

התפקיד המיוחד שלה שולד רק לפני שנתיים והוא ככל הנראה יחיד מסוגו בארץ היא הגיעה במקרה, "הגעתי לראיון לתפקיד אחר ולא התקבלתי, לאחר שנה וחצי זומנתי לראיון לתפקיד הזה והתקבלתי. תחום ההשתלבות וההכלה בעירייה הוא תחום מדהים וחשוב, מתפתח ותופס תאוצה. התפקיד שלי לא קיים בשום עירייה ולא היה קיים גם בעיריית ת"א לפני שנכנסתי אליו, ואני בעצם ממציאה אותו. פרויקט שישי בים נוצר מתוך צורך אישי שלי לחוות את הים כמשהו קליל וספונטני, נגיש, נעים ונוח. אני גולשת כבר 3 שנים עם עמותת וויב אביליטי וזאת תחושה מדהימה. היה לי ברור ברגע שנכנסתי לתפקיד, שאם יש לי אפשרות לשנות או להשפיע. אני חושבת שזה מאוד חשוב שאנשים שחיים עם מוגבלות יהיו בעמדות האלו בדיוק, בתפקידים שיכולים להוביל שינוי נכון ומדויק על מנת להפוך את החיים של כולם. אגב, לא רק של מי שמוגדר ״עם מוגבלות״, לנוחים יותר ושווים יותר בכל תחומי החיים". לגבי הדוגמנות היא עשתה לפני כמה שנים קמפיין הלבשה תחתונה עבור דלתא "אומנם קבלתי כמה הפקות אופנה מאז אך". 

זה לא גימיק של חברות שרוצות למצב עצמן 'מגניבות' ותורמות לקהילה ? "אני חושבת שפתחתי דלת לעוד בעלי מוגבלויות אבל זה נכון שזה עדיין ברמת הגימיק כי אין באמת פרזנטור עם מוגבלויות של חברה גדולה אבל זו התחלה". 

 

תגובות

להשאיר תגובה