נשים למען נשים

בשבועות האחרונים הפייסבוק גועש בזכות פרוייקט ראשון במעלה מבחינת חשיבותו, מהותו, משמעותו ומאוויו: פרויקט "נחשפות" בו נשים מאיזור חיפה והקריות החליטו לחשוף עצמן וגופן למען המגדר והחדרת המודעות לנושא אלימות נגד  נשים. דודי פטימר ראיין את הנשים ויצא מחוזק. 

A72R0099 copy copy

 

הפרויקט נחשף בתערוכה מיוחדת שנתקיימה במרכז "קסטרא" בחיפה ונכחו בו בין השאר ח"כ אראל מרגלית, ראש עיריית קרית ביאליק אלי דוקורסקי, יו"ר נעמ"ת במחוז חיפה לשעבר ד"ר יהודית זוסמנוביץ יו"ר ועד העובדים בחברת חשמל מחוז חיפה יעקב דבידה ועוד. ראש העיר יונה יהב, שנבצר ממנו להגיע, שלח ברכה מצולמת שהוקרנה לבאים.

התגובות מהתערוכה והיוזמה המבורכת הזו יצרו הדים רבים עד כי נולד הרעיון להביאן גם לכנסת ישראל ובקרוב אף לעיר ללא הפסקה – תל אביב.

התעניינתי מאוד בפרויקט ושאלתי את העיתונאית המוערכת הילה מלמד, מיוזמות הפרויקט, כמה שאלות בנוגע אליו:

מתי וכיצד עלה הרעיון לפרויקט החשוב הזה ומה מטרתו העיקרית ? האם היא הושגה? מי יזם?

"לפני מספר חודשים התראיינה המפיקה זאזא כהן למקומון "הד הקריות", על ידי הכתבת הילה מלמד. כשהצטלמה לכתבה, אצל הצלם יניר סלע, עלה לשניהם הראיון לעשות פרויקט מיוחד עם עירום אמנותי. כהן החליטה להרים את הכפפה וגייסה 12 נשים מחיפה והקריות, כל אחת בולטת בתחומה. מהר מאוד התגבש הקונספט של נשים למען נשים והוחלט כי המטרה תהיה, להעלות על סדר היום הציבורי את נושא ההתעללות בנשים. הוחלט כי כל ההכנסות מאירוע השקת התערוכה וממכירת הצילומים, ייתרמו למרכז לנפגעות תקיפה מינית ואונס בחיפה. לאחר ההשקה, זכתה התערוכה לתגובות רבות ובכוונת הנשים להמשיך לדחוף את המטרה עד לכנסת."

A72R9749 copy copy

מי המשתתפות? האם הן עברו התעללות כל אחת בדרכה שלה ?

"המשתתפות בתערוכה הן: שחר דן (40) מחיפה, כתבת ספורט בניוז חיפה והקריות, מנהלת פרויקטים בחברת ביטוח, גרושה ואמא לבן 17. איילה לוי קלוסקי (53) מקרית חיים, זמרת וציירת, נשואה ואם לשניים. ליאל אלנקווה (26), רווקה בזוגיות, שדרנית ברדיו חיפה, דיג׳יי בחברת Roca ומפיקה את ליין המסיבות  גושפנקא. שר סנדה בת 29, מדריכת כושר בעלת שר פיטנס. חיה קליפר סטולרו בת 41, מעצבת שיער. ננה שמחה חלמיש (50) בעלים של רשת חנויות מחשבים וסלולאר, מרצה לניהול ויועצת לעסקים, גרושה ואמא לשני ילדים. שרונה בר (46) גרושה ואמא לבן (24) מורה למחול ומדריכת כושר בכירה. זאזא כהן (41) גרושה ואמא לשתי בנות (14, 9). בעלת משרד פרסום אוללה זאזא. סיון קסטיאל בן ציון (31) נשואה ואמא לדייויד בן 3 .בעלת קסטיאל הפקות אירועים ולהקת האירועים גלורי. ריקי קיטרו (57) נשואה, אם לשניים וסבתא לשתיים, מדיום, מתקשרת, קוראת בקלפים, מורה לחיים. הילה מלמד בת 41, גרושה ואמא לבן ובת, עיתונאית, בלוגרית וכותבת תוכן.

בין הנשים, כמה שמתעסקות כל החיים עם דימוי גוף נמוך, נשים דעתניות וחזקות שלא מוכנות לשמוע על הנושא ומוכנות היו להתפשט עבורו. היחידה שעברה התעללות, היא המתקשרת ריקי קיטרו, שנאנסה מגיל 7 עד 8 וחצי, על ידי שכן, בעבור 10 אגורות. לאחר שנים בהם התעללה ושנאה את הגוף שלה, החלה להילחם בעצמה נגד התופעה והצליחה למנוע אלפי מקרים של התעללות מינית. "מנעתי כבר אלפי טראומות מיניות בחיי ואני יודעת לאיזה נזק הטראומות האלו גורמות. יש להילחם באלה שעושים את זה, אך במקביל, לסלוח לעצמי, לגוף שלי ולנשמה ולקבל את עצמי", אומרת קיטרו."

איך הפרויקט הגיע ל"אזני" הכנסת?

"באירוע היה ח"כ אראל מרגלית שהתחייב להירתם למען המטרה ולרתום את כל חברי מפלגת העבודה לנושא. מלבד ח"כ מרגלית, היו באירוע אנשים משפיעים נוספים, שהבינו שיש להביא את התערוכה לכנסת ולנסות לשנות משהו מתוך בית המחוקקים."

A72R1759 copy

כמה נשים בישראל סובלות מהתעללות כזו או אחרת ובמה זה בא לידי ביטוי?

"לא יכולה לענות לשאלה הזו מהסיבה שלא היינו צריכות לקבל נתונים, כדי לדעת שיש הרבה. עם תום השקת התערוכה קיבלה כל אחת מאיתנו מאות הודעות בכל אמצעי תקשורת שקיים, על הזדהות עם הפרויקט. נדהמנו לקבל הודעות מנשים שעברו התעללות או תקיפה מינית, שלא לדבר על הטרדות מיניות, שנדהמנו לגלות שגם החברות הקרובות שלנו נמנעו מלספר. יותר מהכל הממו אותנו הודעות מגברים שחלקו טראומה מינית שעברה אחת מהנשים בחייהן, אחות, אמא, אישה. זו תופעה מושרשת עמוק מדי בחברה הישראלית ואנו, חבורת נשים שהחליטה לעקור את התופעה הזו מהשורש."

A72R1062 copy copy

יש מסר שתרצי שנעביר לקהל הקוראים בנוגע לפרויקט ?

"כמובן. לנשים רציתי לומר שיהיו חזקות. חזקות מספיק כדי לקום ולצעוק: "לא עוד". לדעת שהגוף שלהן, הוא שלהן בלבד ומי שיחשוב אחרת, נעשה הכל כדי לגרום שהענישה תהיה מרתיעה מספיק כדי לא לבצע את המעשים הנוראים האלה. לא ייתכן שכנשים ניקלע לסיטואציות יומיומיות שבשניות יהפכו לרגע הנורא ביותר בחיינו, רק כי מישהו חשב שמותר לו, והצליח להותיר בנו צלקת כי הוא חזק יותר מבחינה פיזיולוגית. עם השקת התערוכה, למעשה צעקנו את צעקתן של מאות אלפי הנשים שחוו התעללות מכל סוג שהיא. צעקנו כדי להגיד: "לא עוד".

כל התמונות צולמו על ידי יניר סלע 

85 הערות

להשאיר תגובה