מה לא נאמר כבר על דיאטות, כן כדאי לא כדאי, אבל על תופעה אחת בתהליך לא מדברים כל כך – על סוף השבוע. מה יש בו בסוף השבוע שאנחנו “נופלים” בו? איך מצליחים לעבור אותו כמו שאר ימות השבוע? 

ד”ר איה בן שלום, מנחה בכירה בחלי ממן, קבוצות תמיכה לאורח חיים בריא מסבירה לנו: “אנשים רבים הנמצאים בתהליכי הרזיה שומרים באדיקות על תפריט התזונה מיום ראשון עד חמישי, אך בשישי שבת שוכחים לגמרי מכל המחויבות, כל ההרגלים הטובים שרכשו במהלך השבוע נעלמו כלא היו!! ואז המשקל לא מפרגן לנו כמו שאנחנו רוצים, וכשאנחנו לא מרוצים – אין מוטיבציה לתהליך”.

ד”ר איה בן שלום מעניקה לנו טיפים שכולם יכולים ליישם בסוף שבוע:

  • כל הכיף בשבת זה לזלול…” –  ממש לא! גם בסוף שבוע אוכלים בצורה מבוקרת ושפויה. אוכלים מהכל, אך לא את הכל. כל התזונה הנכונה והבריאה שהקפדתם לשמור עליה במהלך כל השבוע לא תעזור לכם אם בסוף שבוע תאכלו אחרת לגמרי. אכילה מוגזמת גורמת לעייפות ופוגעת בגוף ובנפש. השבת נועדה למנוחה ולמשפחתיות – אל תתנו למתנה הזו של השבת להרוס כל שבוע מחדש את תהליך ההרזיה שכה חשוב לכם. 
  • מה נקנה מפנק לשבת?” קניות לשבת הן שונות משאר השבוע וכדאי להתארגן אחרת – לא לקנות כמויות גדולות מדי שיכולות להספיק לגדוד של גולני – כשיש שפע מטורף, אוכלים יותר! בדוק! הסתפקו בעוגה אחת מפנקת לכל בני הבית ועוד עוגה הכינו בעצמכם ממתכונים מחושבים, לא להתפתות ולקנות לשבת כבר מיום רביעי למשל עוגות ועוגיות שהסיכוי שהם באמת יישארו לשבת…נמוכים. 
  • “הרגע הזה שהחלה נוגעת ברוטב של הדג” –  אין מישהו שלא אוהב חלה ולא משנה אם היא מתוקה או רגילה. בחלה יש סוכר וערך קלורי רב…אז אם בארוחות המשפחתיות אתם יושבים בקרבתה – רוב הסיכויים שבסוף הארוחה לא תמצאו אותה. ממליצה לפרוס את החלה לפרוסות דקות ובתחילת הארוחה לקחת לצלחת פרוסה אחת וזהו… תאכלו ממנה לאט ובביסים קטנים…ובהחלט ניתן לקנות גם חלה קלה שערכה הקלורי מופחת וליהנות משתי פרוסות ממנה בארוחה כמנת פחמימה. 
  • “מה נבשל לשבת? ” – תכנון מראש תמיד מציל אותנו בכל התחומים, גם כאן. שבו לפני הקניות ועשו סדר בראש וכתבו לכם את התבשילים המיוחדים והסלטים שאתם מתכוננים לבשל. העדיפו סלטים חיים, טריים, מבושלים, מוקפצים וכמה שיותר – השפע הזה מאוד עוזר  בשבת. (סלט כרוב, סלט טבולה, ברוקולי ופטריות מוקפצים בטריאקי, כרובית בתנור, סלט חצילים ועוד). בחרו מנות עיקריות מיוחדות מבושלות ולא מטוגנות כמו כרעי עוף עם דבש, לזניה בשרית, בורקס בשר מעלי פילו ועוד. המעיטו בעודף בצקים ופחמימות שמעכבים מאוד ירידה במשקל. 
  • אף אחד לא רודף אחריכם” – בבקשה תאכלו לאט, תלעסו את המזון, תיהנו ממנו – מרביתנו בולעים ואז גם האוכל לא מתעכל כמו שצריך. תעצרו רגע ותחשבו – מישהו טרח על האוכל הזה שעות רבות, התחושה הזו שאוכלים בחמש דקות וקמים…מעצבנת!  
  • “חייבת קינוח, מה זאת אומרת?” – מי החליט שחייב קינוח אחרי ארוחה טובה? זה ממש לא בריא מבחינת איזון סוכר בגוף. רצוי להמתין לפחות שעה וחצי לאחר הארוחה ואז לשתות כוס תה חם עם קמומיל וליהנות מסלט פירות טרי. הכינו קינוח כמו עוגת גבינה אפויה או עוגת ביסקוויטים ואז בשבת בבוקר עם הקפה אין יותר מושלם מכך. 
  • “איך אני אוהב לפצח בשבת”: מי שנוהג לפצח – רצוי להיגמל מכך. אין צורך להעסיק את הפה במשך כל 24 השעות של שבת. מדובר בערך קלורי רב, כמות נתרן גבוהה. חופן נכבד של גרעינים שחורים שווה כ – 600 קלוריות, בדיוק כמו פרוסת עוגה עשירה, לא עדיף? 

 

  • “האימון בבוקר גורם לי להרגיש מדהים כל היום” – כל פעילות ספורטיבית שתעשו בסוף שבוע תעזור לכם לעיכול תקין ולשמירה על המשקל – אל תוותרו על זה! הליכה, ריצה, אימון כושר מול הטלוויזיה, הכל מעולה! מומלץ להתחיל עם הפעילות מוקדם בבוקר. כי לאחר מכן נכנסים לשגרת היום ואז זה לא ממש קורה.

 

  • “אכלתי בלי הפסקה, מה עושים?” – לא קרה כלום! אנחנו בני אדם וזה קורה! בלי כעס, בלי צומות אלא ישר להמשיך הלאה לארוחה הבאה. החוכמה היא פשוט לחזור ישר לתוכנית ולא לדחות את החזרה לשגרה ליום ראשון או אחרי החגים. גם כשבבית נשברת לי כוס, אני לא מתחילה לשבור את כל השאר, אלא מנקה מהר את הרסיסים וממשיכה הלאה בשגרת יומי, לא ? 
  • “מה לובשים בסוף שבוע?” – אם תישארו בפיג’מה כל היום או בבגדים רחבים עם גומי שניתן ללדת בתוכם – תרגישו בנוח לזלול יותר.. מומלץ ללבוש בגדים צמודים כמו ג’ינס, ובגדים בהירים שלא תרצו להכתים…זה עובד! נזהרים יותר!  

השליטה יותר טעימה מהכל…וגם ההרגשה הזו של הירידה במשקל, אל תשכחו!

 שבת שלום, שבת של מנוחה!

תגובות

להשאיר תגובה