המושג הבא אולי אינו מוכר כמו ביונסה, למשל, אבל מיד יגע בכם לא פחות ממנה…פאראבנים  PARABENS

כיוון שסביר שרובכם ככולכם לא שמעתם מעולם על החומר הזה, הגיע העת לדעת שיתכן שבקרם הלחות לפנים שלנו או במקדם ה"הגנה" לתינוק, מתחבא הכימיקל הרעיל הזה- כמו גם בעוד מאות סוגי תכשירים.ניתן לבדוק זאת בקלות רבה, וכמו שכבר הבנתם- זה כדאי:כל מה שצריך זה לבחון היטב את מרכיביו הרשומים של תמרוק במרקם קרמי ולבדוק ברשימת הרכיבים אם יש רכיב כימי המסומן כך:

N-propylparaben

Methylparaben

N-buthylparaben

Ethylparaben

Isobuthylparaben

פאראבנים הם חומרים משמרים שנמצאים ברבים מהתמרוקים. הם זולים ונספגים במהירות דרך העור ולכן הם אידאליים עבור היצרנים. אבל, בזמן שהיצרנים המקומיים פה משתמשים בחומרים האלה ללא אבחנה, באירופה חל איסור על מכירת פאראבנים והכנסתם לתמרוקים.

בית מרקחת

 

למה? – בישראל נוטים לעקוב, בענייני איכות המוצר, אחר האמריקנים. לאלה יש נטייה לפעול הרבה פעמים על פי הנוחות… ואכן  ,FDA- מנהל המזון והתרופות האמריקני טוען שעדיין לא הוכח הקשר בין סרטן לבין הפאראבנים. לפיכך הם מאשרים את השימוש בו. להערכתם אמנם יש תאוריות המקשרות בין הפאראבנים לסרטן, והקשר ניראה חד משמעי, אבל צריך לחכות לעוד מקרים מצערים כדי שהממצאים יהיו מובהקים.

כדי להבין שמדובר בעובדה פשוטה, קחו למשל דוגמא קטנה שלא זכתה למספיק התייחסות: בבדיקה שפירסם ה‘Journal of Applied Toxicology’ התגלה ש 99% מדגימות הרקמה של סרטן השד הכילו פאראבנים. האם אלה פאראבנים שנספגו בעקבות שימוש יום יומי בדאודורנט? אולי.

הרגישים בינינו יפתחו תופעות לוואי נוספות בשל הפאראבנים מאחר ופעילותם תדמה מצב של הורמון אסטרוגן על העור. לכן אפשר להתייחס לפאראבנים כאל הורמונים. לכך עלולות להיתוסף תופעות לוואי כשיעור-יתר, אקנה, מוטציות בעור ועוד.

האם ידעתם שאישה באירופה מורחת על עצמה בממוצע 500 כימיקלים כל יום? אלה עשרות הרכיבים הקטנטנים, הרשומים בהיחבא מעיניכם על גבם של התכשירים השימושיים השונים. אבל עד שמשרד הבריאות יגן עלינו, חייבים לחדול מלהסתכל רק על האריזות המהפנטות שמוכרים לנו, על הצינצנות הנוצצות והפרסומות היוקרתיות. היום מיתוג טוב, ירוק, נחשב אוטומטית למוצר טבעי… אבל בפועל, האם צנצנות קרם מלאות בנפט, הממותגות כ “מכיל חומרים טבעיים” רק בגלל שהוסיפו להן טיפת שמן אקליפטוס ומיתגו את האקליפטוס בלהט – האם המוצר באמת טבעי?! האם שכחנו שיש עוד 30 חומרים נוספים שהקרם הזה מכיל?! הביטו על הרכיבים ואם יש יותר מרכיב אחד, אז לא מדובר במוצר בריא.

 כמובן שלא צריך להתעלם גם מהחסרונות שבמוצרים שאינם מכילים פאראבנים: הם באים בכמויות קטנות כדי שלא יתקלקלו, הם סובלים מחיי מדף קצרים, והם מכילים חומרים משמרים יקרים יותר כגון ויטמין E וC אשר עלולים להביא לתסיסה וקלקול המוצר. אז מה החלופה הבריאה מבלי לאבד את היכולת "לשרוד" בחברה מודרנית..?

לאכול רק מזון ידידותי לגופנו מה שמאפשר להימנע מריח הפרשות של זיעה חומצית ומריח הבל פה. כי בריאות לא יכולה לשבת על מדף – למעט אצל הירקן. לכל תמרוק יש חלופה טבעית, בריאה, שצמחה מהאדמה. על מריחת פפאיה כשמפו לשיער, אבוקדו כמסכה לפנים, נוזל קוקוס כלחות, ולימון במקום משחת שיניים ועוד – ארחיב בטורים הבאים.

 

8 הערות

להשאיר תגובה