ד"ר פול סלון, מנהל הקשרים המדעיים ברויאל קנין ישראל, מציע כמה דרכים להתכונן ליום עצמאות, להתמודד ולהרגיע את כלבכם ולצלוח את החג בשלום:

אם אתם בעלים לכלבים, כדאי קודם כל לעצור ולהרגיע שאין לכם ממה לחשוש. פחד מרעמים, רעשים חזקים, זיקוקי דינור ואפילו המטס שעובר בצהריים מעל שמי הארץ, יכול לגרום לתגובתיות יתר אצל כלבים רבים וזו תופעה טבעית שמקורה בחוש השמיעה המפותח של הכלב, המאפשר לו לקלוט תדרים גבוהים ממה שאוזן אנושית יכולה לשמוע. ומכיוון שבעלי החיים מגיבים באופן אינסטינקטיבי, הרעש העצום עשוי לגרום להם לחרדה, לקפיצה מגובה ובמקרים קשים גם לפציעה חמורה במידה ולא נשמרים מספיק.

איך יודעים אם כלבנו חרדתי? אם הכלב מראה חוסר מנוחה שאינו אופייני לו, מילל בשקט או בקול רם ומראה סימנים של חרדה כגון ריצת אמוק בחדר או התכנסות מתחת לשולחן, כדאי לשקול פעמיים אם להוציא אותו בשיא החגיגות או אפילו אם לקחת אותו למחרת לפארק.

התמודדות במקרה תופעות חרדה של הכלב:
להקדים תרופה למכה- טיול ארוך ומשחק ממושך בפארק, לפני תחילת הזיקוקים יעזרו לכלב לפרוק מתחים מבעוד מועד כי בדיוק כמו אצלנו, פעילות גופנית מפחיתה סטרס. בנוסף, ודעו שהחצר מאובטחת וטיילו עם רצועה בלבד שכן ברגע של פחד הכלב עלול להתחיל לרוץ וללכת לאיבוד או גרוע מזה, להידרס…

להוריד ווליום – קודם כל מומלץ לצמצם את החשיפה לרעש באמצעות חדר אטום לרעשים ולהכין לכלב פינה מרגיעה ונעימה באותו חדר (סוף סוף יש סיבה לסדר את הממ"ד). ניתן לרכוש מגיני אוזניים ייעודיים לכלבים ואף ניתן להכין להם מלונה עם דופן אטומה מרעשים ועבה. כמובן שלא מומלץ להוציא אותו לטיול בחוץ במהלך הזיקוקים ואם בכל זאת אתם נמצאים איתו בחוץ, קחו בחשבון שהוא עלול לברוח מהבהלה והקפידו על פרטים מזהים על הקולר שלו.

ללטף ולחבק – לאחר הפחתת החשיפה, ניתן לנסות ללטף או לחבק את הכלב, אך אם אין תגובה מיידית של רגיעה, יש לשנות אסטרטגיה שכן ליטופים עלולים להתפרש כחיזוק חיובי למצבו הנפשי של הכלב ולמעשה להעצים את החרדה.
להרגיע ולשדר 'עסקים כרגיל' – נסו להסיח את דעתו של הכלב באמצעות משחק, שדרו בטחון והתעלמו מהרעשים של הזיקוקים. כמובן שבמקרים קיצוניים מומלץ להתייעץ עם מאלף כלבים או זואו-פסיכיאטר (וטרינר מומחה להתנהגות בע"ח) על האופציה של טיפול התנהגותי עם או בלי טיפול תרופתי.

במידה וגם כך יש לכלב נטייה לסטרס וחרדות ניתן להעביר אותו למזון RELAX CARE  של רויאל קנין. זהו מזון יבש, מאוזן ומלא, לכלבים המסייע להרגעה במצבי לחץ- מכיל רכיבים תזונתיים שנמצאו כמסייעים במיתון התגובה של הכלב במצבי לחץ או הסתגלות למקומות חדשים. המעבר צריך להיות הדרגתי במהלך שבוע ימים ואין להעביר למספר ימים כלב למזון אחר (אלה אם יש בעיה רפואית אקוטית , ובמקרה זה המעבר יהיה תחת פיקוח רופא וטרינר).

טיפים נוספים ליום עצמאות
הסכנות לכלבכם נמצאות גם במקומות פחות צפויים. ידוע שעם ישראל אוהב לעשות 'על האש' ביום עצמאות וכמובן שזו הזדמנות מצוינת לקחת אתכם את הכלב, להתרוצץ בפארקים ובשטחים הפתוחים ולתת לו לשחק עם המשפחה והחברים. בזמן ה'מנגלים' מתעורר גם הרצון 'לפנק' אותו בשאריות הבשר המשובחות. יחד עם זאת, כדאי לזכור שהמזון הרגיל של הכלב מותאם לו ולבריאותו ולכן לא כדאי להגזים ולהקפיד על כך שעדיין 90% מהמזון יהיה המזון הרגיל שלו.

ממה כדאי להימנע?

למרות מה שמקובל לחשוב, עצמות עלולות להיות מסוכנות לכלבים ולעיתיים יכולות להוביל אפילו למוות. עצמות גדולות במידה ונבלעו עלולות לגרום לחסימה שתצריך הליך רפואי, או להיתקע בוושט. עצמות עוף למשל נשברות לעיתים לחלקים חדים שעשויים לגרום לקרע במעי. גם חלקי השיפוד עליו נמצא הבשר עלולים להישבר ולגרום לפגיעה במערכת העיכול, לכן כדאי לשים לב למה שאתם נותנים לכלב או מישהו אחר שאינו מגדל אותו ומודע לכך.
אכילת מזון עתיר שומן, למשל חתיכות שומן מהמנגל, עלולה לגרום לדלקת בלבלב וגם בשר נא עלול להכי חיידקים, אשר הנפוץ ביותר הוא הסלמונלה שעלול לגרום לשלשולים ואף להתפתח למחלה חמורה.לא פחות חשוב, יש להקפיד על כך שהכלב יישתה מספיק לאורך היום.

אם יוצאים לטייל, ניתן להצטייד בפאוצ'ים, אריזות "סאשט" של מזון רטוב של רויאל קנין, המותאמים לצרכים התזונתיים של הכלב (המוגדרים לפי גילו, משקלו, רגשויותיו או גזע). חשוב להדגיש שהמזונות הרטובים אלו מגיעים באריזות נוחות המספקות כמות מדודה לארוחה (עבור כלבים בגודל קטן), קל לקחת אותן בתיק הטיולים ולשלוף בעת עצירה בצד הדרך. אפשר לצאת לטיול בראש שקט, היות והפאוצ'ים הינם מזון מאוזן ומלא וכך מספקים את כל הערכים התזונתיים והבריאותיים להם הכלב זקוק.

ד"ר פול סלון הוא מנהל הקשרים המדעים ברויאל קנין ישראל

תגובות

להשאיר תגובה