צעקות, דחיפות והמונים שמכתרים את נציגי תנועת 'ראש יהודי'. מלחמת היהודים ערב כיפור בת"א

מאות מפגינים פעילי מחאה ולהט"ב רדפו והתנכלו לפעילים דתיים של ארגון 'ראש יהודי' בתל אביב. ההפגנה שלוותה בקריאות גנאי, צעקות ורעש מחריש אוזניים נולדה בעקבות שיעור של הרב השנוי במחלוקת יגאל לוינשטיין שנודע בהתבטאויותיו נגד הקהילה הגאה • לוינשטיין: "מטרתי להסביר כיצד אנשים טובים נופלים להסתה ולשיסוי הפרוגרסיבי" ישראל זעירא יו"ר הארגון שחולץ מהמקום בידי שוטרים סיפר "זה הכל הפחדות" בסיומו של אירוע שהתרחש ביום שלישי השבוע בבית הכנסת של ארגון "ראש יהודי" בתל אביב, החלה הפגנה במהלכה עשרות מפגינים ליוו ורדפו אחר ישראל זעירא, שעומד בראש הארגון, במשך דקות ארוכות.

המחאה נגד 'ראש יהודי' היא שיאו של שבוע רצוף אירועים הקשורים בארגון שמוציא את חמתם של תושבי העיר הליברלים. השבוע דחה בית המשפט המחוזי את הערעור שהגישו נציגי מטעם הארגון בנוגע להחלטת העירייה

הארגון פרסם תגובה להחלטה וכתב כי "היום נפל דבר בישראל. מסורת נפלאה של כבוד הדדי בין אלפי תושבי העיר מכל המגזרים הופסקה. בית המשפט של מדינת ישראל פסק שתפילה בהפרדה על פי המסורת היהודית אסורה על פי החוק.
המחיצה בכיכר דיזינגוף הייתה מינימלית, ליד החזן ואך ורק באזור זה, ולא הפריעה כלל לעוברים ולשבים. להיפך, אלפים התקבצו סביב המניין הזה ללא מחיצה והתרגשו ביחד, באחדות. אבל בית משפט לעניינים מנהליים דחה את העתירה נגד ההחלטה, והחליט לאסור עלינו לקיים את התפילה ביום הקדוש בכיכר דיזנגוף"


בנימוקיה לדחיית העתירה טענה השופטת הדס עובדיה כך: "הפרדה מגדרית נתפסת על פי ההלכה כביטוי של 'הדרת נשים'". צר לנו שהשופטת הבינה באופן מסולף את ההלכה היהודית ששומרת על כבוד האשה הרבה יותר מבית המשפט, שבהחלטה זו מנע מנשים רבות ומגברים רבים את החוויה המשותפת שציפו לה.
כמובן שבכוונתנו לשמור על החוק. לדעתנו הפסיקה תחייב שינוי תקנות או חקיקה בעתיד.

לאסור על הצבת מחיצות בין נשים לגברים בתפילת כיפור ההמונית שמתכננים 'ראש יהודי' השופטת הדס עובדיה ציינה בפסק הדין כי "העירייה אינה חולקת על כי המעוניינים להתפלל ברחבי העיר תל-אביב-
יפו ביום הכיפורים ולהגשים את זכותם לחופש דתי, רשאים להתפלל היכן שירצו. אין מחלוקת
בין הצדדים גם על כי העותרים והמעוניינים להתפלל ביום הכיפורים בהפרדה בין עזרת נשים
לעזרת גברים רשאים ויכולים להתפלל בכ500- בתי הכנסת שבעיר שאותם פוקדים המוני בית
ישראל ביום הכיפורים, אשר ברובם נערכות התפילות בהפרדה כאמור. אולם העירייה חולקת

על הזכות הנטענת של העותרים להתפלל בכיכר דיזינגוף בהפרדה מגדרית תוך הצבת מחיצה
במרחב הציבורי, מחיצה שמעצם טיבה וטבעה נועדה לחצוץ ולמנוע מעבר ותנועה חופשיים

במרחב הציבורי, ולשמש גדר בין גברים לנשים במרחב הציבורי. מצאתי לאור כל האמור לעיל,
כי את זאת הדין אינו מתיר לעירייה לעשות. איני סבורה גם שעלה בידי העותרים להראות כי מצוות התפילה תפגע אם העותרים לא יתפללו
באופן המבוקש על-ידם תוך הפרדה במרחב הציבורי על בסיס מגדרי המהווה הפלייה אסורה,
בכיכר דיזינגוף, שאינה נמנית על המקומות הקדושים ליהודים".

העניין זה פנתה השבוע סיעת ליכוד המקומית במכתב לראש העיר רון חולדאי בטענה כי "הטלת מגבלות על תפילות יום הכיפורים בעיר – משמעותה הגדלת השסע החברתי ופגיעה בחופש הדת של תושבי העיר".

במכתב של הליכוד לחולדאי נכתב: "אנו נמצאים בימים אלה בעיצומם של חגי תשרי, תקופה של חגים ואירועים משפחתיים וקהילתיים, של מסורת ארוכת שנים ודורות, ושל אווירה חגיגית ומאחדת בעם ישראל. אך לצערנו, אווירת החג נפגמה"

הסאגה עדיין לא נגמרה והארגון 'ראש יהודי' פתח במבצע החתמה של עצומה הקוראת לעירייה לשקול שוב את האיסור

במכתב נאמר כי "עיריית תל אביב הודיעו לארגון ראש יהודי שאין להם אישור להקים מחיצות לצורך תפילת נעילה בכיכר דיזנגוף, כמו נוהגים מספר שנים טובות.
ביום הכיפורים, היום הקדוש בשנה, מעל 60% מהציבור צמים ואחוזים גבוהים יותר אף משתתפים בתפילות, בהתאם לתורת ומסורת ישראל.
אנו דורשים מהעירייה לא להתערב בכלל בתפילות הנערכות במרחב הציבורי ביום הכיפורים, או לגעת במחיצות בין גברים ונשים במהלך התפילות.
נא לא לפגוע לקדושת יום הכיפורים או לרגישותם של ההמונים שבוחרים לציין את היום הזה לפי מנהגי אבותם מדור לדור". מהארגון נמסר כי בית המשפט דחה את העתירה, ובעצם אוסר על המתפללים להתפלל עפ"י המסורת היהודית בכיכר דיזנגוף. 2500 איש המצביעים ברגליים כבר 3 שנים, אומרים לנו– אל תוותרו עלינו!
יש לנו את הכוח לשנות את ההחלטה בעזרת תמיכה המונית!".

 

 

 

תגובות

להשאיר תגובה