על גלגלים

עו”ד משה אלון,  קצין משטרה בעברו וכיום עו”ד בתחומי התעבורה,  פלילי ופשיעה כלכלית. בטור מיוחד בנושא אופניים חשמליים

אופניים חשמליים הפכו בשנים האחרונות למכת מדינה וניתן לראות כמעט בכל רחוב ולאורך שעות היממה ילדים צעירים רוכבים עליהם בפראות,  ללא מיגון וללא תאורה מתאימה ולא אחת מרכיבים בדרכים יצירתיות אחרים.  אמנם ישנם חוקים ברורים לגבי אילו אופניים חשמליים מותרים ואילו לא,  אך הרגולציה נמצאת עדיין בתהליכי התהוות,  למידת החוק והשלכותיו ובינתיים אנו עדים חדשות לבקרים בתאונות ופציעות הנגרמות מאופניים חשמליים.  כמו בנושאים רבים אחרים החדשות הללו “עוברות לידנו” ונשכחות עד שאחד מחברינו או קרובנו נפגע,  כשהתקשורת מסקרת פציעה קשה או מוות כתוצאה מתאונה או לחילופין כאשר מעורב סלב.  כך למשל איש מאיתנו לא באמת יידע לומר כמה פצועים והרוגים מתאונות בהן מעורבות אופניים חשמליים בשנה החולפת אך בהחלט תזכרו את המיקרה של שלומית מלכה שניפגעה ואיבדה הכרתה תוך כדי שימוש בקורקינט חשמלי בעת שנסעה בו בשדרות רוטשילד ללא מיגון מתאים.  

אז הנה לכם מעט סטטיסטיקה:  מעל 1473 נפגעו מאופניים חשמליים במחצית הראשונה של 2017.  משנת 2015 נפצעו קשה 90 איש ונהרגה קשישה שנפגעה מפגיעת אופניים.  הצפי הוא שכבר ב 2020 ימכרו ברחבי העולם מעל 388 מיליון זוגות אופניים חשמליים  מדי שנה.  לצד הנתונים האלה רישום הדוחות לרוכבי אופניים בשנת 2017 עומד על 1500 בלבד.

ללא ספק מדובר במכת מדינה הגובה מדי יום נפגעים.  כמות הפצועים עולה מיום ליום,  בעוד שגילאי הרוכבים על אופניים חשמליים יורד משנה לשנה וממוצע הגילאים עומד על גילאי 10-14.  הרגולטור כבר הבין שיש צורך באכיפה מסיבית של עבירות האופניים בכלל והאופניים החשמליים בפרט.  עד שההורים המאפשרים לילדיהם לרכוב על הכלי המסוכן ועד שרשויות האכיפה יאכפו בצורה מוגברת ובלתי מתפשרת  לצד ביצוע ביקורות יזומות בחנויות ממכר אופניים הנה מידע שחשוב שתדעו.  

אז מה מותר ומה אסור בכל הנוגע ואופניים וקורקינט חשמליים:

אסורה רכיבה מתחת לגיל 16 בכל מצב ובכל מקום.

  • אסור בשום מקרה להרכיב רוכב נוסף.
  • חובה לחבוש קסדה.
  • אם אין שביל מיוחד לאופניים, חובה לרכוב על הכביש.
  • אם ישנו שביל אופניים ישנה חובה לרכוב בו ואסורה הרכיבה על הכביש.
  • גם באופניים כמו ברכב אסור השימוש במכשיר סלולרי.  רוכב שישתמש בטלפון נייד ללא דיבורית “יזכה” לקנס של 1,000 ₪. גם השימוש באזניות (בשתי האוזניים) גוררות קנס
  • אופניים חשמליים מוגבלים למהירות של 25 קמ”ש בלבד.

ומה בנושא האכיפה ?

  • אכיפת עבירות האופניים החשמליים הורחבה לאחרונה,  כך שניתנו סמכויות לפקחים עירוניים לאכיפה של עבירות אופניים שונות במדרכות, שבילי הולכי רגל ועוד.
  • התפקיד המרכזי של הפקחים העירוניים הינו לדאוג שהמדרכות ושבילי הולכי הרגל יפונו מאופניים בכלל, ומאופניים חשמליים בפרט.
  • שוטרים ופקחים רשאים לתפוס את האופניים, לאחסן אותם במשטרה או במחסני העירייה ולחייב את בעלי האופניים בתשלום עבור התפיסה והאחסון.
  • מותר לשוטרים ולפקחים להוציא אויר וונטילים מהאופניים.
  • אופניים שמסוגלות להגיע למהירויות גבוהות יותר, ניתן להחרים.
  • לשוטרים זכות אכיפה בכל נתיבי התחבורה בעוד שהפקחים יכולים לאכוף רק עבירות שהתבצעו על המדרכה או באופן מוגבל ביותר על שבילי האופניים.  

ושאלת השאלות,  מה לגבי ביטוחים ופיצוי בעת תאונה?

זוהי אחת הסוגיות החשובות והמהותיות  ביותר שעשויות למנוע צרות רבות:

קיימת סוגיה אם חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים חל על אופניים חשמליים. כרגע אין הכרעה משפטית בנושא.  יחד עם זאת כמו בכל כלי רכב ממונע אחר יש לבטח את הרוכב על מנת למנוע צרות בעת תאונה עצמית או עם צד ג’.  כאמור חברות ביטוח לא יבטחו רוכב שגילו מתחת לגיל 16.

  • רוכב שנפגע ואין לו ביטוח תאונות אישיות מתאים ו/או ביטוח מתאים,  ככל הנראה לא זכאי לפיצוי, אלא אם יוכיח שמדובר בתשתית לקויה של הרשות, כמו בור בכביש וכו’.
  • רוכב שפוגע בהולך רגל ואינו מבוטח בביטוח צד ג’ צפוי לתביעה על-ידי הנפגע.  מדובר בתביעת נזיקין אזרחית שהכרעת הדין עשויה להגיע לעשרות ומאות אלפי שקלים בהתאם לנזק.
  • חשוב לדעת,  פגעת ברכב או בהולך רגל ועזבת את המקום לפני שהגיעה משטרה וטיפול רפואי?  יתכן ואפילו יהיה מדובר בתאונת פגע וברח לכל עניין ודבר ועשויה  לגרור אחריה גם עונשי מאסר, זאת בשל העובדה שכרגע לא ברור אם מדובר בכלי רכב או לא.  
  • גם אם הולך הרגל יקבל פיצוי מקרנית המבטחת נפגעי תאונות שנפגעו על-ידי כלי רכב לא מבוטחים אזי קרנית תתבע את רוכב האופניים על פיצוי זה.  אלו סכומים שיכולים להגיע למאות אלפי שקלים ואף למעלה מזה.

כיוון שהרגולציה רק בחיתוליה עדיין יש המון “שטחים אפורים” לכן בכל

עניין ומיקרה הן הצד הפוגע או הצד הנפגע מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בנזיקין ותעבורה.  ובכל מיקרה מוטלת האחריות הן על ההורים והם על הרוכבים הצעירים לרכב על אופניים חוקיים,  מתוחזקים,  לרכוב על-פי חוקי התעבורה ולבטח את עצמם בביטוח אישי + צד ג’.

למידע נוסף ניתן להיכנס לאתר של עיריית תל אביב, אשר עוסק באכיפה חוקי האופניים על ידי פקחים עירוניים וכן לאתר משטרת ישראל.

סעו בזהירות !!

תגובות

להשאיר תגובה