בצל המלחמה : עלייה בדיווחים על מקרי אלימות במשפחה בבקעת אונו

לכבוד חודש למניעת אלימות במשפחה ,שוחחנו עם עו"ס רונית שוורץ, מנהלת המרכז למניעת אלימות במשפחה באגף לשירותים חברתיים בקרית אונו שסיפרה על עלייה מתונה של תלונות על אלימות במשפחה בעיר ואנו מביאים עדות של אחת ממטופלות  המרכז שהייתה חשופה לאלימות 'מכל סוג' ולאחר שהות במקלט לנשים מוכות , טופלה במרכז וגילתה את כוח הריפוי של הכתיבה בסדנה יחודית עם נשים שחוו אלימות: "דרך הכתיבה הצלחתי להתפרק ולהתחבר מחדש"

מחאה בקרית אונו נגד אלימות כלפי נשים

 

בצל מלחמת "חרבות ברזל ",צויין כמדי שנה ,ה"יום הבינלאומי למאבק באלימות כלפי נשים". השנה החליטו ארגוני נשים בולטים להפנות את האצבע כלפי ההתעלמות וההשתקה של ארגוני נשים וזכויות אדם בינלאומיים כלפי האלימות המינית שהופגנה כלפי נשים ישראליות במהלך זוועות השביעי לאוקטובר אלו זכו לתגובה רק לאחר קמפיין חובק עולם.

עו"ס רונית שוורץ, מנהלת המרכז למניעת אלימות במשפחה באגף לשירותים חברתיים, קריית אונו מספקת לנו תמונת מצב על מה שקורה בעירה, תמונה המאפשרת הסקה למה שקורה באזור ובארץ : "התקופה הזאת מזכירה במקצת את תקופת הקורונה. גם בתחילת הקורונה ראינו דווקא ירידה בתלונות שהוגשו וזאת למה ? אנשים התכנסו פנימה כי גם היה הסגר והיה את ההלם הראשוני. ובני הזוג התאחדו נגד 'האויב המשותף'. מאוחר יותר התחילו לעלות ולצוף דברים. אני זוכרת שקבלתי דיווחים על אלימות במשפחה שנתיים וחצי לאחר פרוץ המגיפה כשנקודת הייחוס היא תקופת הקורונה".

בימים אלו, כחודשיים  לאחר פרוץ המלחמה, בשטח נצפים 'איתותים' ל'הגל השני' של דיווחים המתחילים  להגיע : "אנשים  נמצאים במתח ולחץ המתחיל כבר לתת אותות . העצבים מתוחים יותר ומגיבים  בעוצמות  גבוהות יותר והנה רק אתמול בלילה" מסבירה עו"ס שוורץ,"פנתה מישהי למוקד העירוני ודיווחה על הסלמה במצב היחסים בינה ובין בן זוגה  המתבטאת בצעקות קללות  ואיומים  על בסיס יומיומי. בשבועיים האחרונים , התחלנו לקבל יותר ויותר פניות ולמעשה  תחילתה של עלייה בדיווחים אך אני מאמינה שיגיע עוד גל יותר גדול בשוך הקרבות".

 

מיכל (שם בדוי) היא אישה בשנות השלושים לחייה שמגדלת שלושה ילדים ומתגוררת בבקעת אונו. לאחר שעברה  "את כול סוגי האלימות" , נאלצה לברוח מבן הזוג על מנת להציל את חייה וחיי ילדיה , שהתה במקלט לנשים מוכות כשנה . עם חזרתה לקהילה, היא הופנתה למרכז לשלום המשפחה באגף לשירותים חברתיים בקרית אונו להמשך תמיכה : "במרכז קבלתי את כל המענים להצלחה בחיי החדשים. הכלה, תמיכה נפשית שיחות וטיפולים שגרמו לי להתחזק למעני ולמען ילדי.הכלים שקבלתי עזרו לקדם את עצמי לעצמאות .להאמין בעצמי וביכולת שלי"

 

במסגרת  התמיכה של המחלקה למניעת אלימות במשפחה באגף לשירותים חברתיים בעיריית קרית אונו, הוצעה לנשים  שעברו טיפול פרטני וקבוצתי, "סדנת כתיבה יוצרת" לאותן אלו שרצו להמשיך בטיפול נוסף. במהלך הסדנה בת 24 מפגשים  שהונחתה על ידי עו"ס המרכז ומטפלת  בכתיבה גובשה חוברת מיוחדת שהופקה באגף שכוללת מבחר שירים וסיפורים קצרים לצד צילומים. מיכל משתפת : "תמיד בערה בתוכי הכתיבה, במרכז פתחו קורס של "כתיבה יוצרת', זה היה יום בשבוע שהייתי מחכה לזה ממפגש למפגש , זה היה עוצמתי עבורי , בכתיבה גילתי את היכולות שלי שהיו כבויים. פרחתי שם צחקתי וגם בכיתי הרגשות שלי יצאו דרך הכתיבה לא דמיינתי שהכתיבה תהפוך לכלי ריפוי עבורי.  אלו היו עבורי מפגשים של חסד מלאים בכוח , דרך הכתיבה הצלחתי להתפרק ולהתחבר מחדש"

 

ממוקד הסיוע הראשוני של משרד הרווחה בנושא אלימות במשפחה (188) עולה כי מתחילת המלחמה התקבלו במוקד כ-342 פניות בנושא אלימות כנגד נשים לעומת 485 פניות בתקופה המקבילה בשנה שעברה, ירידה של כמעט 30%. לעומת זאת יש לציין כי חלה עלייה בפניות בנושאים כמו סיוע בסלי מזון, עזרה סוציאלית, וציוד למשפחות מפונות.

 

במסגרת הטיפול באוכלוסיית המפונים בעקבות המלחמה הכשיר משרד הרווחה והבטחון החברתי את צוותי העובדים הסוציאליים אשר שוהים ביחד עם המפונים במלונות לטיפול בתלונות על אירועים של אלימות במשפחה אשר עלולים להתרחש, במיוחד על רקע העובדה שרבים מהמפונים סובלים מטראומה, חרדות ונאלצים לחיות בתנאים שונים מאלו שבבתיהם.

ממשרד הרווחה דווח כי "עד כה דווחו 13 אירועים חריגים של אלימות במשפחה במלונות אשר טופלו על ידי העובדים הסוציאליים של משרד הרווחה בשיתוף עם המחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות והמרכזים לטיפול באלימות במשפחה"

גם במרכז המפונים המקומי בקריה האקדמית אונו אשר ברובו כבר התפנה דווח באחד הימים על תלונה על אלימות במשפחה אשר בעקבותיה זומנה ניידת משטרה למקום

 

השיר הבא התפרסם בחוברת שהפיקו במחלקה לשלום המשפחה :

 

גאולה

 

ישבתי על הספסל באמצע הרחוב

המילים והדמעות לא עצרו

שפכתי את עשור חיי על הקושי והסבל

 

לא רציתי, אבל הוא גאל אותי

פחדתי כל כך מה יקרה

אבל הקול המאמין של אמא

היה חזק ומפורק בו זמנית

 

ידעתי, שמפה אצא למסע חיי

היא האמינה לי

 

"אני פה, אני מאמינה לך ! אני מאחורייך תמיד

המסע של הקושי והפחד המטורף התחיל, מאדם

אחד שמוכן לפסוע איתך, מאמין בך".

 

אמא !!!

אני לא מחפשת נקמה,

אני רוצה גאולה.

אני ניצחתי.

 

 

 

תגובות

להשאיר תגובה