בפעם ה12: פסטיבל הסופרים.ות הבינלאומי במשכנות שאננים

פסטיבל הסופרים.ות הבינלאומי ה-12 במשכנות שאננים בתמיכת קרן ירושלים, יתקיים בתאריכים 27-30.5.2024

מתוך דבר המנהלת האמנותית של הפסטיבל, ג'וליה פרמנטו – צייזלר:בימים שלאחר טבח ה-7.10 התלבטנו רבות וארוכות האם לקיים את פסטיבל הסופרים.ות הבינלאומי. ההלם והצער שיתקו אותנו. חיינו היטלטלו. לא ידענו איך אפשר אפילו לחשוב על פסטיבל – מלה שמקורה ב-festa, חגיגה – לנוכח השכול והאובדן.
את התוכנייה בנינו עם כוונה לצמצם את ההיבט החגיגתי של הפסטיבל. במקום זאת ביקשנו לקיים אירוע ספרותי שיאחד את הקהילה ויספק לכולנו מעט נחמה: אירוע שילבה את התקווה שאנו תולים בספרות, בהומניות ובסולידריות, ואולי יספק השראה. חשבנו שדווקא אירוע כזה, העומד כביכול בסתירה כה חריפה למציאות חיינו, דרוש כעת לכולנו כאוויר לנשימה.

איך מקיימים פסטיבל בינלאומי עם נוכחות של סופרים וסופרות מרחבי העולם בימי מלחמה בהם ישראל מבודדת ואף מצטיירת כמצורעת? בגזרת הסופרים הבינלאומיים חווינו לא מעט קשיים בלשון המעטה, ואף עלתה האפשרות לקיים פסטיבל עם סופרים ישראלים בלבד מהחשש שמעטים יסכימו לבקר בישראל הנתפסת כמצורעת, וחווה בידוד הולך וגובר מצד עולם התרבות הבינלאומי. גם במקרה הזה, התעקשנו לא לוותר. האורחים הבינלאומיים הם חלק מהדנ"א של הפסטיבל, ויתור עליהם מראש הצטייר בעינינו ככניעה לסנקציות התרבותיות וניתוק הקשר עם העולם. אנחנו מאמינים כי לספרות אין גבולות וכי היא נכס של האנושות בעת שלום ובעת מלחמה, ואנו מתנגדים לכל חרם תרבותי ואקדמי באשר הוא.
על אף הקשיים הרבים, על אף חוסר בתגובות למשלוח הזמנות להשתתפות בפסטיבל, על אף סירובים רבים שהתקבלו – הפסטיבל יארח השנה 7 סופרים ייחודיים בשדה הספרות העולמי בינהם: סיימון שאמה, ג׳ון אירווינג, דלפין הרווילר, ומירנה פונק. השנה התחלנו גם בפרוייקט מיוחד יחד עם האיחוד האירופי לקידום והפצה של ספרות אירופאית עכשווית בארץ, ונארח בפסטיבל את הסופר הרומני רוז׳אן ווזגוניאן, היווני חריסטוס חומנידיס, והסופרת הצרפתיה אן ברסט. בנוסף, אנחנו גאים לארח השנה שלושה מהסופרים הישראלים האהובים המתגוררים בארה״ב – רון לשם, מאיה ערד, ורובי נמדר. נוכחתם בעת הזו מחממת את ליבנו במיוחד.

איך מקיימים פסטיבל ספרות בימים בהם אחים ואחיות שלנו נמצאים מעל חצי שנה בשבי החמאס, חיילים שלנו נלחמים ברצועת עזה ובצפון הארץ, ומאות אלפי פליטים פזורים מחוץ לבתיהם ההרוסים? בבניית התוכניה היה ברור כי העלאת המודעות, הצעקה וההזדהות דרך ראי הספרות ילוו את הפסטיבל בשלל אירועיו. בין השאר, הפסטיבל יפתח בערב זיכרון ספרותי ל-7.10, בו ישתתפו סופרים, מוסיקאים וגם נציגי המשפחות השכולות והנפגעות – מבארי, כפר עזה, שדרות, פסטיבל הנובה, וגם אימו של החייל לביא ליפשיץ ז״ל שנפל בקרבות בעזה. הוא יסתיים באירוע השקה לספר ״שבת, השבעה באוקטובר״ (כנרת זמורה-ביתן) המאגד מעל לחמישים עדויות שנאספו ונערכו בידי משוררים וסופרים, אנשי ספר ותיאטרון. באירוע ייקחו חלק הסופרים אשר גבו עדויות ויוזמנו אליו לקבלת פנים כל הניצולים אשר לקחו בו חלק.

בפורום הספר הבינלאומי המתקיים אחת לשנתיים לצד פסטיבל הסופרים החליטו השנה לדחות את קיום הכנס בעקבות המלחמה. שרון כץ, מנהל פורום הספר הבינלאומי: "בשל אי הוודאות המתמשכת וקשיים להבטיח הגעה של אורחים רבים מחו"ל, הפורום ייאלץ להידחות לשנה הבאה."

כניסה חופשית לאירועי הפסטיבל למפונים מצפון ומדרום – בהרשמה מראש

הסופרות והסופרים הבינלאומיים אשר ישתתפו בפסטיבל השנה:

סיימון שאמה (אנגליה, בשיחה עם נדב איל), ג׳ון אירווינג (ארה״ב, במפגש עם ארי פולמן), אן ברסט (צרפת), דלפין הרווילר (צרפת),  ורוז'אן ווסגוניאן (רומניה), מירנה פונק (גרמניה), חריסטוס חומנידיס (יוון)

בין האירועים המרכזיים השנה:

אירוע פתיחת הפסטיבל – ערב זיכרון ספרותי לאירועי השבעה באוקטובר ולמלחמה שבעקבותיהם – דרור משעני, נועה ידלין ואשכול נבו ישוחחו על המצב מנקודת מבט ספרותית ואנושית, אלי אליהו, עדי קיסר וישראל נטע יקראו משיריהם. לצידם ידברו גם נציגי משפחות שכולות ושורדות: שלומית ליפשיץ, אמו של סמ"ר לביא ליפשיץ מחטיבת גולני, שהיה צלם ואמן, חלם ליצור קולנוע ונפל בקרב ברצועת עזה; השחקנית לירון בן-שלוש, בת דודתו של יהב וינר שהיה במאי ובוגר לימודי קולנוע בבית הספר מנשר, ונרצח בטבח בכפר עזה; ואילנית סוויסה, מחזאית ובמאית תאטרון מכפר עזה שהיא ומשפחתה שרדו את הטבח לאחר שמחבלים חדרו לביתם. את הערב תנחה העיתונאית חן זנדר, שאחותה נרצחה בנובה. הערב יסתיים בביצוע יצירתו החדשה של המוסיקאי יגל הרוש, "קינת בארי", שתבוצע יחד עם רונה קינן.

ערב מחווה חגיגי לדויד גרוסמן, החוגג השנה יום הולדת 70 – שיחה עם קובי מידן על ארבעה עשורים של יצירה ומעמדו כצופה לבית ישראל, ומופע אימפרוביזציה מבית אימפרו-בוק, שידלג בין ספריו הקאנוניים. צרויה שלו ואיל מגד על חלוקת עולמות ספרותיים וגם בית, נורית זרחי על כתיבתה לילדים ולמבוגרים, אירועי הארי פוטר לזכרה של נויה דן שנרצחה בניר עוז ב-7.10, שיחות בין אשכול נבו ושהרה בלאו, בין רון לשם ונעה מנהיים, בין רובי נמדר, מאיה ערד ורות קלדרון, בין ישראל אהרוני וענת לב-אדלר, בין איילת גונדר גושן, תהילה חכימי ושרי שביט, פאנל תקשורת על מעמדה של ישראל בעולם, סיפורי לא גבורה שיגרמו לכם לצחוק על כל מה שלא היסטורי, סדנת אמן עם זאב אנגלמאייר ועוד ועוד..

חלוקת פרס משכנות שאננים לפרוזה עברית לשנת 2024 המחולק לראשונה לרגל יובל שנים לייסוד מרכז משכנות שאננים בידי הקרן לירושלים. הזוכים: אלמוג בהר וטלי כהן-צדק. בהר וכהן צדק זוכים ב-15,000 ש"ח ובאירוח של שבוע במשכנות שאננים.

פתיחת תערוכה קבוצתית ובה עבודות נבחרות של אמנים ישראלים בולטים, ביניהם כלת פרס ישראל לאמנות, מיכל רובנר. באירוע הפתיחה תתקיים שיחה בינה לבין סר סיימון שאמה, סופר, היסטוריון וחוקר אומנות, על משמעותה של אמנות ויצירה עכשווית בעולם התרבות בעת מלחמה ומשבר.

למידע נוסף ולכרטיסים: https://fest.mishkenot.org.il/he/home/a/main/

תודות לצוות: מנכ"ל הקרן לירושלים וחבר דירקטוריון משכנות שאננים: אמרי בן עמי, עו"ד, ניהול אמנותי וניהול הפסטיבל: ג'וליה פרמנטו-צייזלר, מנהל כספים ותפעול: דניאל קביליו, עו״ד, רו״ח, מפיקה: דיאנה קוגן, הפקה טכנית: כרמי וורטמן ויונה קלרפילד, במאית מופעי לילה: רוני ברודצקי, מנהלת מחלקת תוכניות: נעמה בר איתן-סדובסקי, יחסי ציבור: מיכל פייקין ויעל מרקוס, פייקין – סוכנות תרבות ותקשורת, מנהלת סושיאל: עינת ויינבוים, קידום ממומן: ירון לבני ואיתי אמינוף, "קוואה", גרפיקה ומיתוג: יואב פרי, דן עוזרי, עריכה לשונית: אסף שור, תרגום לאנגלית: דניאלה זמיר, בית הארחה ומרכז כנסים: ריטה קרמר, בני גורן, יוסוף רויאדה, רו״ח: ריקי כנפי.

 

 

תגובות

להשאיר תגובה