טור משפטי מאת עו"ד משה אלון,  קצין משטרה בעברו וכיום עו"ד בתחומי התעבורה,  פלילי ופשיעה כלכלית. בטור מיוחד בנושא כאוב ומסוכן ביותר –  נהיגה תחת השפעת אלכוהול

בשנים האחרונות צריכת האלכוהול בישראל זינקה פלאים. גם ניסיונות למגר את התופעה באמצעות העלאת מחירי האלכוהול לצד אכיפה על איסור מכירת אלכוהול לקטינים לא ממש צלח ויצר תופעה מטרידה לא פחות –  "בר-בגאז" – תופעה שבה בני נוער וצעירים יושבים "ומתדלקים"  את עצמם לפני שהם נכנסים למסיבה או למועדן כדי לחסוך את מחירי האלכוהול במקום.   

מדי שנה מגיעים לבתי המשפט אלפי תיקים בנושא נהיגה תחת השפעת אלכוהול  אולם לפי נתונים של משטרת ישראל רק 5% מהנהגים שנתפסו נוהגים בשכרות נידונו למאסר. זה כשלעצמו פוגע כמובן בהרתעה כי "בעמך אתה חי" וללא ספק אם היו מקרים של הרשעות חמורות ואפילו עונשי מאסר ללא ספק היו נמנעים מקרים אחרים.  אם בעבר נחשבו עבירות השכרות לגורם שולי לתאונות דרכים וכמעט לא נאכף,  הרי שבשנים האחרונות עלה הנושא על ראש סדר היום והמשטרה משקיעה מאמצים רבים באכיפתו.  אמנם גורם במשטרה מציין כי האכיפה המשטרתית מתחילה להראות אותותיה וניתן לראות ירידה קלה במספר הנהגים שנתפסו תחת השפעת אלכוהול,   אך לצד זאת העבודה עדיין רבה.  לצערנו, מציין הגורם המשטרתי,   בתאונות בהן נפגעים קשה או הרוגים ניתן להצביע על נהיגה תחת אלכוהול כגורם משמעותי.

כאמור,  החלה המשטרה באכיפה מוגברת ואלפי נהגים ונהגות נתפסים מדי שנה על-ידי המשטרה רשויות החוק בעת נהיגה בשכרות. עקב כך, רישיונות הנהיגה של הנהגים נשלל מיד עם תפיסתם, והנהגים עומדים למשפט וצפויים לעונשים שונים וקנסות הקבועים בחוק. נהיגה בשכרות, ברוב המקרים מסבכת את חייהם של הנהגים, שברובם הינם נהגים צעירים שרק בתחילת חייהם. העונשים מונעים מהם הגעה ממקום למקום, העברה גורמת לצבירת נקודות, קנסות כספיים,  החרמת הרכב ועמידה למשפט שיכולה להיגמר בעבודות שירות ואפילו במאסר.

עד כמה זה חמור?

עבירת הנהיגה בשכרות הינה אחת העבירות החמורות ביותר בדיני התעבורה.  בשנה האחרונה הוחמר משמעותית הדין על עבירה זו.  כיום נהג שמורשע בעבירת נהיגה בשכרות, דינו עונש פסילת מינימום של שנתיים !! מי שהורשע בתקופה של עד שנה מיום שבו הורשע בעבר  בעבירת שיכרות, דינו פסילה שלא תפחת מארבע שנים !  אם המדובר בעבירה שניה ומעלה, ניתן לגזור על הנהג גם עונשי מאסר בפועל !  ורק כדי שתבינו היטב – שלילה של מעל שנה מחייבת את הנהג לחדש את רישיונו מהתחלה,  כולל תאוריה וטסט!

כל זאת בנוסף לסמכותו של קצין משטרה לפסול את רישיונו של הנהג לתקופה של עד 30 יום וכן להשבית את השימוש ברכב שבו נעברה העבירה –  וברוב המקרים לא יעזור התירוץ של "האוטו של ההורים,  זה רכב של אשתי מהעבודה,  אין לי איך לאסוף את הילדים" ושלל תירוצים נוספים.  את אלו צריך לשקול לפני שעולים על ההגה כשבדם זורם אלכוהול.  במקרים חמורים, המשטרה אף תפנה לבית המשפט להאריך תקופות הפסילה וההשבתה.

אז כמה מותר לשתות וכמה אסור?

הבעיה המרכזית בעבירות הנהיגה בשכרות הינה העובדה שלא ניתן לדעת כיצד משפיעה שתיית משקה אלכוהולי על גופכם באופן ספציפי.  אנשים שונים יגיבו בצורה שונה לשתייה של כמות זהה של אלכוהול והדרך הבדוקה ביותר לדעת אם אני מסוגל לנהוג כן או לא, היא לא לשתות כלל.  לעיתים, גם בקבוק בירה אחד, או כוס קטנה של יין, עלולים להוביל לכישלון בבדיקה.

ואם חשבתם שרוב הנהגים שנוהגים תחת השפעת אלכוהול הם נערים וחבר'ה צעירים "חיות מסיבות" תחשבו שוב.  הנתונים מראים שבקרב אלו שנתפסו נוהגים תחת השפעת אלכוהול יש רבים שחזרו מאירוע משפחתי או יצאו מגן אירועים לא לפני שמילאו עצמם באלכוהול.  גם המשטרה יודעת את זה ומבצעת מחסומי שכרות במקומות המועדים לפורענות.

מתי נהג ייחשב שיכור ?

במידה ונמצא בבדיקת דם- ריכוז של מעל 50 מיליגרם של אלכוהול במאה מיליליטר של דם.  בבדיקת נשיפה, הכמות ממנה נהג ייחשב לשיכור הינה מכמות של 240 מיקרוגרם ומעלה בליטר אויר נשוף, כאשר בעקבות פסיקתו של בית המשפט, המשטרה מעמידה לדין נהגים אשר בבדיקת נשיפה נמצא ריכוז של 290 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אויר נשוף.

אם מדובר באחד מהבאים :

  • נהג חדש.
  • נהג שטרם מלאו לו 24 שנה.
  • נהג בעת נהיגה ברכב מסחרי או ברכב בעבודה שמשקלם הכולל המותר לפי רישיון הרכב עולה על 3,500 ק"ג.
  • נהג בעת נהיגה ברכב ציבורי.

אזי הכמות המותרת נמוכה משמעותית.  אם בגופם יש אלכוהול בריכוז העולה על 10 מיליגרם אלכוהול ב-100 מיליליטר דם או על 50 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף.

נשיפון ? ינשוף? בדיקת מאפיינים? בדיקת דם?

"תעשה לי ינשוף" מבקש אדם שיצא מבילוי.  גם הוא אינו מכיר את המושגים.  הבדיקה הראשונה אותה מבצעת המשטרה היא "נשיפון"  במסגרת זו נותן האדם דגימת אוויר בדומה לניפוח בלון.  קיימים כיום שני סוגי נשיפונים:  כאלו המראים מספר וכאלו המראים אינדיקציה "עבר" / "נכשל"  שניהם מכוילים בהתאם לרמות האלכוהול המותרות.  במידה ונכשל אדם בבדיקת "נשיפון" הוא יילקח לבדיקת "ינשוף" –  מכשיר אלקטרוני המפיק פלט ובו ריכוז האלכוהול.  פלט המכשיר קביל בבית משפט ויכול לשמש כדי להרשיע אדם בגין נהיגה בשכרות.  חשוב לדעת –  הכשלת את הבדיקות בכוונה?  סירבת לבדיקה?  על-פי החוק כאילו הכרזת "אני שיכור" ובהתאם לסירוב יכול השוטר להאשים בנהיגה תחת השפעת אלכוהול.

במקרים מסוימים יכול השוטר לחייב את הנהג שסירב לתת נשיפון לעשות בדיקת דם לבדיקת האלכוהול בדמו.  מרגע עצירת הרכב והכישלון בבדיקת הנשיפון ועד בדיקת הינשוף רשאי השוטר למנוע מהנהג שתיה,  עישון,  לעיסת מסטיק או סוכריה,  זאת כיוון שהסטטוס של הנהג הופך להיות "מעוכב".

גם אם שוטר ביצע "בדיקת מאפיינים" והנהג נכשל באחד או יותר מהפרמטרים

כגון : נגיעה באף עם עיניים עצומות, הליכה עקב לצד אגודל ועוד או לחילופין

נהג שנמצאו בבדיקת דם או שתן שרידי סם, יורשע אך הוא בנהיגה בשכרות. חשוב לדעת כי מידה והנוהג נראה מסוכן לציבור, יכולים השוטרים להביא את אותו נהג למעצר.

אז מה עושים אם נתפסת תחת השפעת אלכוהול?

שלא יהיה ספק,  אסור לנהוג ברכב ממונע באשר הוא תחת השפעת אלכוהול !!!יחד עם זאת,  מכיוון שמנעד העונשים בחוק גדול והעבירה דורשת ביצוע מדוקדק ויסודי של פעולות שונות על ידי השוטרים, הרי שקיימת חשיבות קריטית בבחינתו של עו"ד מקצועי לתעבורה את חומר החקירה, על מנת שיבדוק האם ישנם פגמים, סתירות ובקיעים בחומר החקירה, אשר יכולים במקרים מסוימים אף להביא לביטולו של כתב האישום.

לסיכום, צאו,  תיהנו,  תבלו,  תמנו נהג תורן –  זו לא בושה זו בגרות,  אין נהג תורן?  סעו במוניות ותחזרו הביתה למשפחתכם בשלום ובבטחה ואל תסכנו גם אחרים.

יש לכם שאלה? מוזמנים לכתוב למייל : [email protected] או לעמוד הפייסבוק – משה אלון ושות' ואשמח לענות לכם שלכם עו"ד משה אלון

תגובות

להשאיר תגובה