העולם המודרני עודד שכירים רבים לצאת לעצמאות משלל סיבות; הרצון להתפרנס בגדול, לחוות סיפוק והגשמה, שגרת עבודה ללא בוסים, ניהול יומן, היכולת לבחור את הלקוחות. כל אחד וסיבתו הוא. הוסיפו על כל זה את הרשתות החברתיות, דרכן כל עסק יכול לשווק את עצמו כמעט בחינם וכל בלוגרית יכולה להפוך לאושיית רשת, וקיבלתם שוק עבודה חדש.

אתם בטח מכירים את הפוסטים האלה: #אוהבת_את_העבודה_שלי בבגד ים וחיוך. ללא ספק, מהצד זה נראה זוהר. אבל הסטטיסטיקות מראות שההיפך הוא הנכון. נכון לשנת 2019, עוד לפני שהקורונה פרצה לחיינו והפכה את העולם למאתגר יותר, נסגרו מעל ל-40,000 עסקים בשנה בישראל. שזה 800 עסקים בשבוע!

חשוב מאוד להפנים: עולם העסקים הוא אינו עולם מסוכן. פשוט לפני שקופצים למים העמוקים חשוב לדעת את הכללים והחוקים בשביל לא לטבוע:

הבסיס: רכישת ידע

כמה פשוט ככה מורכב. כיוון ש"ידע" בעסקים הוא עולם אינסופי, כזה שאתם יודעים היכן אתם מתחילים אבל לעולם לא היכן נקודת הסיום. מרבית העצמאים פותחים עסקים בגלל שהם אנשי מקצוע טובים בתחומם, אבל בשביל לקחת את ההתמחות ולהפוך אותה לעסק, צריך ידע. ידע בניהול, בפיתוח, תכנון, ניהול עצמי ועוד. ועדיין, למרות שטריוויאלי ובנאלי לדבר על "ידע", כ-90% מהעצמאים פותחים עסקים מבלי לרכוש את הידע הנחוץ. 

תסתכלו על אנשי עסקים בעלי שם עולמי. אלו שהצליחו בענק. האנשים שהידע שלהם שווה מיליונים רבים. הם אולי רכשו תארים נחשקים באוניברסיטה, אבל את הידע המעשי למדו בשטח, תוך כדי תנועה, מאנשים מקצועיים שתמכו בהם. בדרך כלל מנטורים, מנהלים מקצועיים ואסטרטגיים.

אל תשבו לבד בחושך

כשכירים לימדו אותנו שאם אנחנו רוצים שמשהו יקרה, נצטרך לעשות אותו בעצמנו. בעולם העסקים זה לא תופס. צריך לדעת לעבוד כמנגנון עם אנשים שיעבדו בעסק שלך. לשכור את שירותיהם של עובדי קבלן ועובדים, להאציל סמכויות, לדעת להניע ולהנהיג אנשים.

שיווק

שיווק זה היכולת להפיץ את השירותים והמוניטין שלך. נשמע פשוט? אבל זהו עקב אכילס של הרבה בעלי עסקים ורבים מהם ימנעו מלשווק את עצמם, ולמרבה הפלא, גם לא יתנו לאחרים לעשות את זה עבורם.

לא רק זה, אלא שחלק גדול מהעצמאיים אומרים, 'כבר שיווקתי'. אבל שיווק זה לא פעולה חד פעמית. אלא משהו שעושים באופן יומיומי וקבוע שצריך להקציב לו זמן, תקציב, ורמת מוטיבציה. וכדאי גם לדעת ששיווק צריך להתחלק לשני יעדים – תוצאות בטווח המיידי ובטווח הרחוק. 

מכירות

אם תחום השיווק מרתיע, אז עולם המכירות אפילו עוד יותר. תחום המכירות מרתיע הרבה מאוד אנשים בגלל תדמית שלילית לא מוצדקת. מכירות זה לא תחום מניפולטיבי ושקרי, אלא מתן ערך או פתרון למי שצריך את זה. עסק שלא יודע למכור, לא ישרוד לאורך זמן. זהו תחום שחייבים ללמוד. 

ליהנות מהדרך

הרבה עצמאים נכנסים למצב של לחץ וחרדה כי הם לא נהנים מהדרך. מתי נהנים? כשמרגישים ביטחון, כשחווים התקדמות, כשאתם מבינים את חוקי המשחק ומנצחים. בשביל לנצח חייבים ללמוד את חוקי המשחק. מה שמחזיר אותנו לנקודת ההתחלה.

אחת מהדרכים להתחיל ליהנות זה להיות בעשייה. לא לחכות למחר. להניע מהלכים, גם אם הם לא מושלמים.

דיאטה הפוכה

עסק עובד כמו דיאטה אבל הפוך. צריך להכניס יותר ממה שמוציאים. רוב העסקים מחפשים איפה לצמצם הוצאות במקום איפה להגדיל הכנסות. קחו לדוגמא את תקציב השיווק, הוא אמור לגדול עם העסק ולא להתכווץ בתקופות לחוצות.

אורך רוח

מצד אחד לעצמאים אין משכורת בעשירי לחודש, דבר שמצריך גמישות מחשבתית ואורך רוח. מנגד, עסק זה סוג של מערכת יחסים. לוקח זמן להתניע אותו ולאורך הדרך ישנם רגעי צמיחה ומשבר. אנשים שמחפשים לעשות את "המכה" ולהתעשר בזמן קצר, צפויים להתאכזב קשות. 

תשוקה

תיכנסו לעסק שלכם ממקום שאתם אוהבים ושיש לכם חוזקות יחסיות בו, לא רק מתוך ראייה של מקסום פוטנציאל כלכלי, כי את זה יש כמעט בכל תחום. ואם זה תעסקו במשהו שלא לגמרי אוהבים, תמצאו את עצמכם פורשים במשבר הראשון.

מיקוד

לעצמאים רבים יש נטייה להתפזר ולברוח למשהו אחר כשמשהו אחד לא עובד. במקום זאת, כדאי להבין שבכל נקודה כזאת יש המון עולם תוכן שצריך עוד ללמוד ולהבין. שימו את הפוקוס שלכם בנקודה שבה אתם רוצים להצליח ולא בזו שאתם מנסים לא להיכשל בה.

ליווי מקצועי

כשפותחים עסק צריך ליווי של מספר אנשי מקצוע. בראש ובראשונה, מנטור. תבחרו את המנטור שכבר צעד בדרך שאתם יוצאים אליה. הוא יקצר עבורכם את התהליך ויתווה עבורכם את הדרך, כך שלא תצטרכו להמציא את הגלגל מחדש.

לסיכום, אנשים נכנסים לעולם העסקים כמו שהם יוצאים לנהיגה בכביש, רק מבלי שהוציאו רישיון. החוקים לא מסובכים, אבל חשוב ללמוד אותם לפני, ולקבל את ההכשרה המתאימה.

נדב בורלא הוא מומחה לקידום ופיתוח עסקי ובעלי חברה המלווה עסקים לצמיחה: https://nadavburla.com

 

3 הערות

להשאיר תגובה