נאהב לנצח (עד שניפרד)

לא רוצים לקלקל לכם את אווירת הוולנטיין, אבל הסטטיסטיקה מוכיחה שכל זוג שני בישראל בסופו של דבר ייפרד. אם כבר החלטתם להתגרש ועוד לא הודעתם על כך, עו"ד יצחק שילה, מומחה לענייני משפחה, עם עשר עצות שכדאי לאמץ. המדריך המלא לגרושים המתחילים

כשנשבעתם זה לזה לאהוב לנצח, אף אחד מכם לא האמין שלאחר תקופה כל כך יפה יגיע הרגע שאחד מכם, או שניכם יחד, תחליטו שזהו זה, שזה נגמר ושאין יותר טעם להמשיך. תהליך הפרידה הוא קשה מאוד מבחינה נפשית, וגורם צער לכם, ולרוב גם לסובבים אתכם. החדשות הטובות הן שמהסיטואציה הזו תצאו, בסופו של דבר, מחוזקים – גם אם זה נראה לכם בשלב זה רחוק מאוד ולא מעשי. סבלנות.
אם כבר החלטתם להתרגש, ועוד לא הכרזתם על כך בפני בן או בת הזוג, עורך הדין יצחק שילה, מומחה לענייני משפחה, עם עשר עצות שיעזרו לכם לעבור את התהליך בשלום ומבלי להיפגע בדרך.

בחנו אם ניתן להציל את הנישואים

"אם יש ספק – אין ספק": אם אתם חושבים שטרם כלו כל הקצין, וניתן עדיין לעשות משהו כדי להציל את הנישואין – אחזו בהם.

אבל, וכאן האבל הגדול, אם הגעתם למצב שכבר הרגשתם בתוך מערבולת כה סוערת, כנראה שבכל זאת משהו שם לא עובד, והנחת העבודה חייבת להיות ריאלית: לקחת בחשבון שייתכן שלא תצליחו לשמר את הנישואין, ואז, ייתכן שבעלך/אשתך ינצלו תקופה זו כ"מלכודת דבש", כדי לשפר עמדות בהרבה מאוד מישורים. או אז, הנזק עבורכם יהיה לא רק פירוק הנישואין, כי אם פגיעה ממשית ביכולתכם לקבל את המגיע לכם על פי דין, בוודאי ביכולתכם לקבל מעבר לכך.

אז אם הגעתם למסקנה שיש עדיין אפשרות לתקן – לכו על זה, רק עשו זאת כשאתם מפוכחים ועומדים על המשמר מבחינת ההגנה על זכויותיכם. את ההנחיות כיצד לעשות זאת תוכלו לקבל מעורך דין מנוסה בדיני משפחה, כאשר הדגש הוא על מנוסה. באוכלוסייה שבה הנתון הוא עו"ד לכל שלוש נפשות, סביר שתתקלו בעשרות, אם לא במאות, עורכי דין ברדיוס הקרוב אליכם. חשוב לדעת: ניהול תיק גירושין, מהלכים מקדימים או כל הליך בהקשר זה, דורש מלבד ידע אקדמי זה או אחר גם הרבה מאוד ניסיון. בראש ובראשונה: בניית אסטרטגיה נכונה, מתי ומה לעשות, מתי ומה לומר, מתי ומה להגיש וכיוצא בזה. רק עו"ד מנוסה, שגמא כבר מספיק קילומטרים של תיקי משפחה, יידע להדריך אתכם נכון.

שמרו על שגרת יום

הגעתם להחלטה שאינכם מבולבלים יותר, אתם יודעים בוודאות שזהו צו השעה. הנישואין הגיעו לקצם, ואין טעם לנסות להחיות גופה מתה. העצה החשובה: המשיכו להתנהג כרגיל. אל תהיו פתאום נחמדים מדיי או זעופים מדיי. ככל שבן הזוג ירגיש שעברתם ממצב של שקט תעשייתי למצב של התארגנות קדימה (והוא ירגיש), שוב תהיו חשופים למצב שבו אתם מאבדים זמן יקר, שאותו אתם יכולים לנצל לצורך התארגנות נכונה.

ישנם אין-ספור מהלכים ודברים שניתן ורצוי לעשות מבעוד מועד, על מנת לייצר עבורך את התנאים הנכונים בכדי שידך תהיה בסופו של יום על העליונה במהלך ניהול התיק, כך שתצאו לפחות עם כל המגיע לך, ועם כל הצניעות, מניסיוני, עם הכנה ראויה, גם מעבר לכך.

אספו אינפורמציה כלכלית

לרוב, במהלך השגרה היום-יומית, אינכם זמינים באופן מיידי להתנהלותו הכלכלית של הפרטנר שלכם. ייתכן אף שאינכם יודעים אודות הכנסותיו, חובות וכיוצ"ב. בשלב זה, ואף בטרם הגעה לפגישה ראשונית אצל עו"ד, יש מקום לאסוף את כלל הנתונים הרלוונטיים, כמובן בדיסקרטיות. כך, למשל, כדאי שיהיו בידיכם צילומים של תלושי משכורת, דוחות, מאזנים, תדפיסי בנק של החודשים האחרונים (לפחות שלושה, ועדיף יותר), דוחות רבעוניים/שנתיים של קופות הגמל/הפנסיה ועוד.

כמו כן, יש לרכז תרשומת של התנהלות הבית, ברמת ההוצאות והצרכים, מידע רלוונטי וחיוני לכל תביעת מזונות ככל שתהא. בנוסף, מומלץ שתבדקו מצב רישומי של זכויות ממקום העבודה, זכויות מקרקעין, חובות, רכבים ועוד, היכן רשומים ובאיזה אופן. למידע הזה יש חשיבות רבה הן לעניין המזונות שייפסקו, והן לעניין פירוק השיתוף. זכרו: מידע הוא כוח!

ודאו הקפאת מצב

לעתים מזומנות ינסה בן הזוג בתקופת הביניים לייצר לטובתו מציאות מיטיבה. כך, למשל, אם מדובר בבעל עסק, הוא יפעל לשינוי תמונת הדו"ח, בהגברת הוצאות מחד ומאידך בצמצום הדיווח על הכנסות, בדרכים שונות ומשונות, או לקיחת הלוואות. אם מדובר בחברה, ודאי שיוכל, אם רק ירצה בכך, לרוקנה לחלוטין מכל תוכן, ולעתים אף להכניסה לחובות, בבחינת "תמות נפשי עם פלשתים". גם אם מדובר באדם שכיר, שונות ומגוונות דרכי הפעולה העומדות בפניו, החל מצמצום שעות העובדה להן הוא רגיל, לקיחת הלוואות על חשבון המשכורת או זכויות אחרות ממקום העבודה.

ככל שישנן חסכונות ו/או פיקדונות, כאלה שבידיעתך וכאלה שלא, ישנה אפשרות שבן הזוג יפעל לריקונן המוחלט או החלקי. אשר על כן, ועל מנת לייתר מהלכים בהמשך, יש לפעול להקפאת המצב. לעתים ניתן לעשות זאת באמצעים פשוטים הנגישים לכל אדם, כמו קביעת הח-ן כחשבון הדורש שתי חתימות. לעתים, יש לפעול באמצעות צווים שיפוטים דחופים, שאותם ניתן יהיה לקבל אף במהלך תקופת הגישור המיועדת, וזאת בעזרת עו"ד מתחום דיני המשפחה.

בדקו בפייסבוק

נכון להיום, נרצה בכך או לא, הרבה מהפעילות מתבצעת באמצעות הרשת: פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם וכו'. לעתים קרובות נמצא כי ישנה פעילות חריגה או תגובתיות חריגה במדיות אלה. לעתים תגובה זו או אחרת של מכר/ה חדש/ה יש בה כדי ללמד לא מעט על פעילותו של בן הזוג. לכן, בחינת המדיות השונות באופן מבוקר ודיסקרטי, אף הוא כלי שיש לעשות בו שימוש, ולעתים יש בו כדי לייתר פעילות מקצועית יותר של חוקר.

התכוננו למהלך הגישור

ואם כבר הכנה ראויה, נכון להיום ישנו הסדר חדש, הקרוי בפי כל חוק הגישור החדש. חוק זה שנכנס לתוקפו ביולי 2016, וקרוי "החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה (הוראת שעה) תשע"ה 2014" – הוא חוק שמצד אחד אומנם קובע זמן צינון לתקופת זמן שבה כל אחד מהצדדים מנוע להגיש תביעות, ולמעט בקשות לסעדים דחופים כדוגמת עיקול, צווי הרחקה וכיוצ"ב.

בשלב זה, שלעתים מזומנות נכשל, יש חשיבות רבה להתנהלותכם, שכן אתם עלולים לחשוף דברים ו/או לפעול בכל דרך, ואפילו לומר דברים שעלולים לשמש את הפרטנר מיד כשיחליט שברצונו לסיים את ההליך. אשר על כן, ככל שקיבלתם הזמנה לגישור ביחידת הסיוע, בשל בקשה שהגיש הפרטנר ליישוב סכסוך, אל תפעלו מולו בשום צורה באופן ישיר מבלי יעוץ וליווי של עו"ד.

המעמד הזה, שנחזה להיות תמים, עלול לשמש את הפרטנר באופן זה או אחר, שמן הסתם הכין את עצמו למהלך כדבעי. יודגש, אין בעצתי זו משום המלצה שלא לגשת בתום לב ונפש חפצה לקראת הליך הגישור. נהפוך הוא: אני מאמין כי ככל ושני הצדדים יגיעו בידיים נקיות, ניתן לעשות הרבה על מנת לחסוך בהליכים משפטיים, ואולם, הניסיון מלמד כי חלק ניכר מהליכים אלה לא מבשילים לכדי הסכם, והצדדים מוצאים עצמם בהליכים אלה ואחרים.

היו מפוקסים ואסרטיביים

צריך גם להירגע, להבין שלא נפלו השמים, וכנראה שהשמש תזרח גם מחר, כי בסוף הצד שבדרך כלל מנצח בתיק גירושין הוא הצד ששמר על קור רוח, על איתנות ועל קומה זקופה. ככל שתהיו חלשים, הדרך לסחיטה שלך ולהפסד צורב תהיה קצרה; ככל שתהיו עם שאר רוח, חזקים ואסרטיביים, הצד השני לא יוכל לכם, גם אם ינסה תעלולים מתעלולים שונים בעצת עורך דינו.

שמרו על הילדים מחוץ לתחום

מניסיוני למדתי, שככל שתדעו לשמור את הילדים מחוץ למאבק, הם יידעו בטווח הארוך להעריך זאת, ולא רק הם בלבד, אלא גם הערכאה בה יתנהל התיק זאת מחד גיסא. ומאידך גיסא, תעשו בכך את חלקכם במזעור הנזקים האפשריים.

הקלו על מצוקתכם הרגשית

אם אתם ממש מרגישים במצוקה רגשית או פסיכולוגית, במובן הקליני של המילה, הרי שבוודאי אתם צריכים למצוא עו"ד שיהיה קשוב לכך, ויידע להכיל את מצוקתכם בשעה זו. עו"ד טוב אינו רק ידען של דיני משפחה, אלא קודם כל אדם שיהיה קשוב למצוקתכם ולתחושותיכם ויידע להעניק לכם את רשת הביטחון הרגשית שלו תהיו זקוקים. במידת הצורך, ניתן כמובן להיעזר גם בחברים קרובים או בגורמי בריאות הנפש.

אל תפזרו שמועות

ישנה חשיבות לעיתוי הגשת התביעות, גם חרף הסדר הגישור החדש, ויותר מכך – לפעולות שמבוצעות או שאינן מבוצעות בשלב המקדמי. ככל שתהיו במקום חשוף, תיפגע יכולתכם לייצר את הנדרש עבורכם בשלב זה, וככל שהדברים יתבצעו בדיסקרטיות, כך ייטב.

אל תחתמו על מסמכים!

ייתכן שבשלב זה או אחר, דווקא בני זוגכם יגישו לכם מסמכים על מנת לחתום על הסכם גירושין, על בקשה ליישוב סכסוך או על כל מסמך אחר. ייתכן שיהיה מדובר במסמך שנוגע להעברת כספים ו/או הנוגע לביצוע פעולה זו או אחרת בזכויות ו/או ברכוש מקרקעין או אחר. אל תחתמו על מסמך מעין זה, בוודאי שללא התייעצות בעו"ד מנוסה מתחום דיני המשפחה.

הכותב הוא יצחק שילה עורך דין מומחה לענייני משפחה, בעל ניסיון עשיר בניהול תיקי גירושין. לייעוץ חינם: טלפון 0508090840 ו/או במשרד: 072-2230412

המשרד ממוקם במרכז עזריאלי חולון, רח' הרוקמים 26.

 

תגובות

להשאיר תגובה